Ondernemer en medewerker: We doen het samen!

Jacqueline Steehouwer_Bouwer&Officier

Maart 2020 zal niemand ooit vergeten: onze wereld stond plotseling op zijn kop. Ook voor mij persoonlijk, toen ik op 30 maart de arts hoorde zeggen: ‘Ik heb geen goed nieuws.’  Op zo’n moment besef je niet eens wat voor impact het allemaal heeft, noch de coronacrisis, noch het omgaan met de status van kankerpatiënt.

Die impact is wel steeds duidelijker. Ik heb inmiddels ervaren wat de gevolgen van chemo zijn, en zo goed en zo kwaad als het gaat maken we er met alle beperkende maatregelen het beste van. Al begint het hier en daar te kraken en te piepen…

De roep om de economie van het slot te halen klinkt steeds luider. We riepen massaal om steunmaatregelen, maar toen ze kwamen waren ze te laat, te beperkt of onuitvoerbaar. We zagen ook dat grote bedrijven die in goede tijden sputteren over belastingtarieven nu de eerste zijn die de hand ophouden. En als we straks met elkaar de rekening moeten opbrengen, zal het gemor nog toenemen.

Niet klagen

Gelukkig is er ook een andere kant. Een van de dingen die we van deze periode hebben geleerd, is dat je in tijden van crisis terugvalt op je directe omgeving. En dat is wat de sector op een prachtige manier heeft gedaan. Niet klagen, maar met elkaar de schouders eronder en inspelen op wat er wel kan! Massaal is er gekozen voor de NOW-regeling om zoveel mogelijk medewerkers aan het werk te houden. Want zonder die medewerkers gaan we het niet redden. Velen van u hebben hun loyaliteit ervaren om het met elkaar te fiksen. Want zij waren het die ervoor zorgden dat de consument toch voor dat lekkere broodje of banket bij u terechtkon. Wij krijgen dan ook regelmatig de vraag of er mogelijkheden zijn om medewerkers daarvoor te belonen.

Loyaliteit is niet te koop

Het woord ‘beloning’ wordt meestal rechtstreeks gekoppeld aan geld, maar wist u dat salaris maar in beperkte mate motiveert? De meest genoemde reden waarom werknemers vertrek­ken, is dat ze zich onvoldoende gewaardeerd voelen. Dus wat mij betreft staat waardering nummer 1 als beloningsinstrument. We krijgen allemaal een kick van erkenning voor ons werk.

Mijn eerste vraag is dan ook of u uw medewerkers wel hebt verteld dat u blij bent met hun inzet in deze moeilijke tijd en of u ze daarvoor hebt bedankt. Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk blijkt het voor velen lastig.

Werkomgeving

Naast waardering is het bieden van een fijne werkomgeving een beloningsvorm. Denk daarbij niet alleen aan goede ventilatie, verlichting en netheid, maar ook aan flexibiliteit in werkuren, of het faciliteren van een goede thuiswerkplek als de omstandigheden dat toelaten. Of iets simpels als het ophangen van een dartbord om in de pauze wat te kunnen ontspannen.

Wilt u daarbij toch iets in de geldelijke sfeer doen, denk dan eens aan de volgende mogelijkheden:
• de extra ruimte voor werkkosten (3 procent in 2020), bijvoorbeeld voor een bloemetje of cadeau­bon;
• een incidentele bonus;
• een fiets van de zaak (bijtelling 7%).

Uw salarisadministrateur kan u hierbij adviseren.

Bouwer en Officier

De auteur, Jacqueline Steehouwer, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, 071-3419000. Meer info: www.bouwer-officier.nl.

Lees alle columns van Bouwer & Officier in ons dossier Financieel.

Lees ook
Gewijzigd arbeidsrecht

Gewijzigd arbeidsrecht

De Wet transparante en voorspelbare arbeidsovereen-komsten werd op 19 april aangenomen door de Tweede Kamer. Per 1 augustus 2022 moet de wet gaan zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden van werknemers.

WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

Mijn bedrijf is klaar voor de volgende stap, maar ik krijg mijn medewerkers niet mee. Ik voel een afstand tussen de mensen van management en productie. Stuk voor stuk issues die te tackelen zijn met wendbaar vakmanschap. WVLO hield een masterclass, waaruit we 5 tips filterden.

De toekomst van werk in Nederland

De toekomst van werk in Nederland

De arbeidsmarkt is in beweging door onder andere de coronapandemie, personeelstekorten, flexibel en hybride werken en de toenemende focus op mentale gezondheid en stress op het werk. Hoe ziet de toekomst van werk eruit? ADP Research Institute (ADPRI) onderzocht het in People At Work 2022.