Van 250 naar ruim 2000 vierkante meter. Bakkerij De Lekkerbek in Gronsveld van Ruud en René Mingels is dankzij de nieuwbouw acht keer zo groot geworden. Van idee tot realisatie duurde het hele proces drie jaar. Vooral in de voorbereiding moesten de broers de nodige hobbels nemen.
"We wilden het vanaf het begin goed aanpakken en het bouwen van een bakkerij is gewoon een dagtaak. Daar hadden we geen tijd voor! En eerlijk gezegd vinden we bakken leuker dan bouwen”, zegt Ruud Mingels met een glimlach.
De gebroeders Mingels hadden een bedrijfspand van 250 vierkante meter, verdeeld over drie etages. “De medewerkers moesten regelmatig trappen op en af. Bovendien was de ruimte weinig overzichtelijk.” Zo ontstond het idee voor de nieuwbouw: het bedrijf groeide uit zijn jasje. De broers kochten een kavel van circa 2.000 vierkante meter, genoeg ruimte om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. “In ons vroegere bedrijfspand hadden we weinig ruimte om uit te breiden. Dat was een van onze belangrijkste doelen: uitbreiden om meer efficiency te kunnen bereiken. Door een betere indeling en de automatisering hebben we het werk voor onze medewerkers niet alleen lichter kunnen maken, maar ook leuker. De personeelsvoorzieningen helpen daarbij: we wilden nette kleedruimtes, toiletten en een kantine voor onze medewerkers. Het is hard werken in de bakkerij, dus de werkomgeving is heel belangrijk. Dat helpt ook bij het aantrekken van medewerkers in de toekomst. De extra ruimte die we nu hebben betekent ook dat we beter kunnen inspelen op vragen uit de markt.”
Fases
In 2017 ontstonden de eerste plannen voor een nieuwe bakkerij. “Tijdens de oriëntatiefase hebben we gesproken met Beko Grondstoffen, Beko Advies en TenBa BV. Daarbij hebben we gekeken naar wat er mogelijk was qua investeringen en dit tegen elkaar afgezet in een financieel haalbaarheidsplan. We hebben TenBa gevraagd een gedetailleerd investeringsplan op te stellen. Belangrijk voor ons was dat we daarin nog konden schuiven voordat we aan het ontwerp begonnen.” De ontwerpfase verliep niet altijd even soepel. Met name partijen zoeken die de plannen binnen het vastgestelde budget konden realiseren. “Je bent als bedrijf gewend om te werken met een aantal vaste partijen, zoals een loodgieter, aannemer en elektricien; veelal partijen uit de regio. Dit project was echter veelomvattender. Daarom moesten we op zoek naar sommige andere partijen. Het liefst maak je gebruik van bedrijven uit de regio. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een aannemer uit België, hier vlakbij. Dat werkte goed, al was het in het begin even wennen aan de cultuurverschillen. In Nederland zijn we heel direct: nee is nee en ja is ja. Dat is over de grens net een beetje anders.”
Leveranciers
Ovens: Heuft.
Silo-installatie: Ter Haar bakkerijmachines.
Diverse losse machines en een kleinbroodstraat: Beko Techniek.
Wasemkap: Nu-Air.
Kudetechniek: Clifftop.
Bollenkast en diverse kleinere machines: B&O Bakkerijtechniek.
Dit bedrijf zorgde ook voor de verplaatsing van de bestaande machines.
In de voorbereidingsfase zat het de broers niet mee. Bij een inmeting van de grond door het Kadaster bleek het gebouw van de buurman 60 centimeter op de grond van de gebroeders Mingels te staan. Geen probleem, dachten Ruud en René, dan schuiven we de boel toch 60 centimeter op? De gemeente was echter onvermurwbaar: er moest een nieuwe bouwvergunning worden aangevraagd, omdat de bouwplannen moesten worden aangepast. “De doorloop van zo’n traject is doorgaans al zo’n drie maanden en dat hebben we dus tweemaal doorlopen. Vooraf hadden we dit echt niet kunnen voorzien, maar het betekende wel dat het hele traject vertraging opliep”, aldus Pieter Röling, bakkerijadviseur van TenBa BV.
Nieuw pand
De bouw verliep op zich soepel, al ging bij de aanvang een aantal uitvoeringskeuzes mis. “Dit had met name te maken met een minder bekwame projectleider van de aannemer. Die vertrok gelukkig snel. Ook was het spannend of de ovens op tijd zouden worden afgeleverd. De beoogde ovenleverancier kon opeens niet meer volgens afspraak leveren en daardoor kwam de levering van de ovens in gevaar.” De voorzieningen in het pand waren al getroffen, maar omdat andere ovens moesten worden gekocht, moest het nodige worden aangepast. Sinds vorig jaar staat er echter een nieuw pand. Op de begane grond bevinden zich het grondstoffenmagazijn, de productie-, de inpak- en de expeditieruimte en de ontvangst en showroom. Op de eerste etage is plaats voor de kantoren, de personeelsruimten, de opslag en de technische en de motorenruimte. Op de eerste etage is ruimte om uit te breiden. De nieuwbouw bestaat uit een staalconstructie in combinatie met beton- en panelenbouw.
“We hebben relatief veel jong-gebruikte machines gekocht, zoals een silo-installatie, remkasten en een bollenkast. Dat hebben we vanuit duurzaamheid en een financieel oogpunt gedaan. Een nieuwe machine is nu eenmaal een stuk kostbaarder dan een gebruikte machine van een paar jaar oud. Daarmee bespaarden we geld, maar niet zo veel als we aanvankelijk hadden gehoopt. Het verplaatsen van gebruikte machines en de installatie daarvan is uiteindelijk toch ook best kostbaar. Bovendien zijn er niet veel montagebedrijven en leveranciers die dit willen en kunnen. Belangrijk om bij stil te staan is het feit dat je op gebruikte machines geen garantie krijgt van de oorspronkelijke leverancier”, zegt Ruud Mingels.
Onderschat de voorbereidingen niet en calculeer tegenslagen in
Naambordjes
De broers zijn blij met het resultaat. “Onze vriezer is bijna groter dan onze voormalige broodbakkerij en alleen al de kantoren zijn bijna groter dan het hele bedrijf toen. We zijn heel tevreden over TenBa als partner. De bouw kon ons niet snel genoeg gaan en we hadden dit echt niet zelf kunnen én willen doen. We moesten wel wennen aan het feit dat de bouwwereld totaal anders is dan de bakkerijbranche. We stonden ervan versteld dat iedere bouwpartij en leverancier zich vaak beperkt tot zijn of haar eigen werk. Voor het totaaloverzicht en toekomstige invloeden van keuzes heb je eigenlijk iemand nodig als TenBa. Zij hebben alles voor ons geregeld: van idee tot complete realisatie. Zelfs tot de naambordjes voor de medewerkers op de garderobekastjes aan toe.” Röling: “We begeleiden al jaren ver- en nieuwbouwprojecten van bakkerijen. Toch was het voor het eerst dat we zo van A tot Z, tot in de laatste details, bij de nieuwbouw betrokken waren. Als je kijkt hoeveel partijen er bij de bouw betrokken zijn, dan is het wel fijn dat je als ondernemer één aanspreekpunt hebt. Eén partij die alles regelt en ervoor zorgt dat iedereen op het juiste moment wordt ingeschakeld.” Voor bakkers die denken over nieuwbouw heeft het duo nog wel een tip: “Onderschat de voorbereiding voor zo’n bouw niet! Calculeer tegenslagen in het project in. Niet alleen qua tijd, maar ook qua kosten.” Als ze het proces opnieuw hadden kunnen doen, hadden ze voor nog meer ruimte gekozen. “Ook hadden we wellicht andere keuzes gemaakt van sommige leveranciers. Daarnaast hebben we uit kostenbeperking de etagevloer lichter uitgevoerd dan gepland. Achteraf gezien hadden we toch gewoon de zwaardere vloer moeten aanleggen, waardoor bijvoorbeeld silo’s toch naar de etage konden.”
Ondanks dat het nog groter had gemogen, kunnen de broers met de nieuwbouw voorlopig vooruit. “We hebben grote ruimten met mogelijkheid tot extra investeringen. Inmiddels is er al een grotere kleinbroodstraat bijgeplaatst, evenals extra frituurbakken, een inpaklijn en grotere kneedmachines. Ook fijn is de ruimte om droog te laden en lossen voor onze bestelwagens en voor leveranciers. In de toekomst kunnen we eventueel de banketbakkerij naar de etage plaatsen. De huidige banketbakkerij wordt dan inpakruimte.”
Beeld: TenBa