‘Neem de tijd om een bedrijf te leren kennen’

23 november 2022 Baukje van der Meer

Foto's: Koos Groenewold

Een eigen bakkerij was voor Niels van der Wal altijd al een droom. In april namen hij en zijn vrouw Annefrouke Echte Bakker Nico en Aeltsje de Groot in Stiens over. De startende ondernemer deelt zijn ervaringen en geeft tips.

Al op zijn twaalfde weet Niels van der Wal dat hij bakker wil worden. Als hij bij zijn oma logeert, helpt hij
’s nachts mee bij bakkerij Twijnstra in Oudemirdum. Op zijn vijftiende werkt hij als weekend- en vakantiekracht bij Bakkerij Sybesma in Boksum. Tijdens de vak-
opleiding in Leeuwarden en Wageningen loopt hij stage bij Banketbakkerij Nijstad, Banketbakkerij De Korenbloem, De Bakkers van Verloop en Echte Bakker Van der Kloet. Na zijn studie werkt hij bij Echte Bakker Van der Kloet en vervolgens bij Banketbakkerij Nijstad. Daarna is hij negen jaar leidinggevende bij Echte Bakker Posthuma in Wommels.
Het idee van een eigen zaak lonkte altijd al. “Het geeft ruimte voor je eigen ideeën en creativiteit”, vindt de bakker. “Omdat het een grote verantwoordelijkheid is, wilde ik eerst bij verschillende bakkers ervaring opdoen.”

Goede match

Begin 2017 bedenken Van der Wal en zijn vrouw Annefrouke welke bakkerij ze kunnen overnemen. Stiens lijkt hen een mooie locatie, een dorp met circa 7700 inwoners ten noorden van Leeuwarden. Ze benaderen Nico en Aeltsje de Groot van de gelijknamige Echte Bakker in Stiens. “Zij hebben in 25 jaar een prachtig bedrijf neergezet en een goede naam opgebouwd in de wijde omgeving”, zegt Van der Wal. “Toen we contact opnamen, hadden ze nog niet over een opvolger nagedacht. Ze waren ook nog niet klaar met werken.”
De betrokkenen houden wel contact en het idee voor een overname groeit steeds meer. Om elkaar beter te leren kennen, werkt Van der Wal een aantal jaren mee in de bakkerij. Dit bevalt zo goed, dat Annefrouke begin 2020 haar baan in de kinderopvang opzegt om ook in de bakkerij te werken. Zij doet nu een groot deel van de administratie en staat in de winkel. “Zonder Annefrouke had ik dit niet kunnen doen”, aldus de vader van twee.

De afgelopen twee jaren werden de overnameplannen steeds concreter. Van der Wal volgde in 2017 een ondernemerstraining aan de Nederlandse Bakkerij Academie (NBA). Het aanstormende bakkersechtpaar zocht een boekhouder, sparde met accountants in de familie en schakelde een bedrijfsadviseur in. “Een goede adviseur is heel belangrijk”, weet de bakker. “Silvia van Nieuwland van Beko Advies heeft ons goed geholpen. Zij keek heel zakelijk naar de overname en zorgde voor duidelijkheid. We moesten veel berekenen om te kijken of we het konden betalen. Draait de zaak goed, wanneer moeten we de apparaten vervangen? Het pand is verouderd, ook dat moet je meenemen.”
In februari praat het stel met twee banken. Eén adviseert hen nog een paar jaar te huren. “Maar dan zou de vraagprijs alleen maar stijgen”, stelt de bakker. Een andere bank reageert enthousiaster. “Laat je niet ontmoedigen als één bank het niet ziet zitten. Probeer tijdens zo’n gesprek niet te zenuwachtig te zijn en blijf jezelf.”

Tips van Niels van der Wal
- Denk goed na of een eigen bakkerij bij jou past;
- Werk eerst een aantal jaren mee om een bedrijf beter te leren kennen;
- Laat alles goed doorberekenen en wees reëel;
- Bereken wat je écht nodig hebt, verbouwen kan (deels) ook later;
- Schrik niet van eventueel verloop in personeel na een overname, denk alvast na over hoe je die plekken opvult;
- Ondernemer zijn is multitasken. Vind een manier waarop jij je ­creativiteit als bakker nog steeds goed kwijt kunt.

Klanten reageren positief

Het aanbod van de bank geldt niet lang en de rente blijft stijgen. Binnen twee weken na het eerste gesprek tekent het stel het koopcontract: 2 april is de zaak van hen. Dit wordt gevierd met een feestelijke dag met warme wafels, goodiebags en kinderen mogen hun eigen oranjekoek versieren. “Klanten reageren heel positief. Het is een groot voordeel dat mensen mijn gezicht al kenden.” Ook na de overname moet veel worden geregeld. Zo moet het pand opnieuw worden gekeurd op brandveiligheid voor een nieuwe verzekering. “De elektriciteit is nog prima in orde, maar verouderd”, zegt Van der Wal. “We moesten binnen drie maanden best veel aanpassen.” Een meevaller is dat het energiecontract - afgesloten door de vorige eigenaren - geldt tot eind 2025.

De bakker kijkt terug op een intensieve overnameperiode, waarbij vooral ook veel goed ging. “Nico en Aeltsje gaven ons veel ruimte om het bedrijf eigen te maken. Als we een meningsverschil hadden, kwamen we daar altijd goed uit. Voor de verkoop investeerden we samen nog in een nieuw kassa- systeem. Nico werkt nu drie dagen per week bij ons en staat altijd voor ons klaar. Ook het contact met de medewerkers is heel goed.”
De nieuwe eigenaren bouwen voort op de basis van familie De Groot: 80 procent van het assortiment blijft hetzelfde.
De bakker, die fanatiek deelneemt aan vakwedstrijden, verzint ook graag nieuwe producten. Bijvoorbeeld broodchips of een ‘Fryske plukker’: plukbrood met drogeworst en mosterd.
Elke twee weken is nu een nieuw product in de aanbieding, de ‘Oars as oars’ (Fries voor anders dan anders, - red.). “We gebruiken de brutowinstanalyse van Beko, die inzicht geeft in welke producten wel en niet goed lopen. Dat zorgt voor overzicht.”

Essentieel beroep

In de toekomst hoopt het stel te kunnen verbouwen. Twee rotatieovens vervangen vanaf september de oude vloer- en rotatieoven. “Hierdoor kunnen we efficiënter bakken”, zegt Van der Wal. Zijn team telt nu zeventien medewerkers, onder wie drie zestigplussers. “We willen het voor jongeren aantrekkelijk maken om bij ons te werken. Misschien kunnen we op den duur om
04.00 uur beginnen in plaats van 00.00 uur.”
De ondernemer is overtuigd van het
bestaansrecht van de ambachtelijke bakker. “Wij behoren tot de essentiële beroepen, de coronacrisis liet dat ook zien. Een eigen bakkerij moet wel bij je passen. Het is hard werken en veel uren draaien. Als je dat niet erg vindt en de cijfers zijn goed, dan zijn er zeker kansen.”

NBOV helpt bij overname
Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij (SBB) is in 2018 opgericht door veertien partners in de bakkerijsector om opvolgers te zoeken voor bakkerijen die te koop staan. Doel is dat het aandeel ambachtelijke bakkerijen en/of winkels op peil blijft.
De NBOV, één van de partners van SBB waar de activiteiten inmiddels zijn ondergebracht, houdt een lijst bij van potentiële kopers en bakkers die willen stoppen. De NBOV is een neutrale partij zonder commercieel belang. Behalve je lidmaatschap kosten hun diensten niets. Na de eerste informatieve fase helpen gespecialiseerde adviseurs bij de daadwerkelijke overgang of aankoop. Dat zijn partners van de stichting SBB en van de NBOV.
Wil je weten of een eigen bakkerij goed bij jou past? Doe de ­interessetest op ikwileenbakkerij.nl/interessetest.

Altijd op de hoogte blijven?