Nederlanders kopen het liefst in een fysieke winkel

Markthal

Ruim driekwart van de Nederlanders koopt het liefst in een fysieke winkel. Dat blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van Mood Media. Tegelijkertijd signaleert het GfK een groei van het aantal online bestedingen. In het eerste halfjaar van 2018 werd 25% van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan. Food is zelfs de sterkst groeiende categorie in de online winkelmarkt.

Onderzoek Mood Media

Mood Media Mood Media is wereldwijd marktleider in in-store mediaoplossingen om de klantbeleving te verbeteren. Het bedrijf presenteerde 17 januari het rapport ‘Het verbeteren van de klantbeleving: de impact van zintuiglijke marketing’. Het rapport geeft inzicht in de mening van consumenten ten aanzien van klantbeleving en winkelgedrag.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Walnut Unlimited onder meer dan 10.000 consumenten in tien landen: Australië, China, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en de Benelux. Zij werden ondervraagd over hun ervaringen in zes verschillende sectoren: het bankwezen, beauty-retail, fashion-retail, supermarkten, drogisterijen en fastfoodrestaurants.

Tastbaarheid

Uit het onderzoek onder Nederlandse consumenten blijkt dat zij vooral het tastbare aspect belangrijk vinden. 39 procent noemt de mogelijkheid om een product direct mee naar huis te nemen als de belangrijkste reden om naar een fysieke winkel te gaan. De mogelijkheid om een product aan te raken en te passen komt op de tweede plaats met 30 procent.

76 procent van de Nederlanders koopt liever in een fysieke winkel vanwege de sfeer, de juiste combinatie van muziek, beeld, tast en geur. Aanraken en ruiken is voor 27 procent de belangrijkste factor. Ook muziek is belangrijk. 51 procent geeft aan dat dit hun stemming verbeterd. Voor bijna een kwart is het een reden om langer in de winkel te blijven en terug te komen. Geur speelt ook een rol. 64 procent zegt dat hen de afgelopen tijd bepaalde winkels zijn opgevallen waar de geur aangenaam en uitnodigend was. Nederlanders zijn niet heel enthousiast over het online delen van hun winkelervaring. 17 procent geeft aan dit onlangs op een van de digitale platforms te hebben gedaan.

Groei online

Naast het onderzoek van Mood Media staat de Thuiswinkel Markt Monitor van GfK. Deze monitor laat zien dat Nederlandse consumenten het eerste half jaar van 2018 11 procent meer online besteden dan in de eerste helft van 2017. De totale online omzet was €11,83 miljard. Ook bestellen ze steeds vaker voedingsmiddelen via internet. In het tweede kwartaal van 2018 groeide het aantal online aankopen in de categorie food met 45 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. De hoeveelheid geld die online aan voedingsmiddelen is besteed steeg met 39 procent.

De verwachting is dat dit aandeel alleen maar verder gaat groeien. Niet alleen laten de cijfers van de afgelopen jaren groei zien, ook consumenten geven in onderzoek van GfK en ShoppingTomorrow aan dat zij verwachten de komende vijf jaar meer online te gaan besteden. "Het aandeel van de online boodschappen ontwikkelt zich volgens de consumenten van 4 procent dit jaar naar 22 procent in 2023", vertelt Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. "Een enorme groei, terwijl de ShoppingTomorrow-experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn; zij verwachten een online aandeel van 13% in 2023. Ik ben dus heel benieuwd wie daar gelijk gaat krijgen, maar het staat vast dat de online verkoop van dagelijkse boodschappen een aardige vlucht gaat nemen.”

Foto: Markthal, Franklin Heijnen, Wikimedia

     
Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. De producent vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.