NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

Foto: UnSplash.com

Foto: UnSplash.com

Een goed ondernemersklimaat voor brood- en banketbakkers in het mkb - dat is het doel van brancheorganisatie NBOV. De organisatie werkt hard om te zorgen dat ‘Den Haag’ rekening houdt met de belangen van bakkers. 

“Een ondernemersorganisatie verschilt niet zoveel van een bakker”, zegt NBOV-directeur Marie-Hélène Zengerink. “Als bakker wil je geld verdienen met je producten. Je klant is koning. Daarnaast houd je rekening met je medewerkers, de gemeente, de inspectie – kortom: je omgeving. Dat doe je als brancheorganisatie ook: je houdt rekening met de overheid, sociale partners en andere branches. Je hebt alleen geen eigen belang, want je behartigt de belangen van je leden. De hamvraag is: wie is de gemiddelde bakker en wat is zijn belang? Die gemiddelde bakker bestaat natuurlijk niet. Dat betekent dat het resultaat van ons werk niet altijd voor álle bakkers positief is. Het is geven en nemen, om ondernemen in het bakkersbedrijf beter en werkbaarder te maken.”

Een vorm van belangenbehartiging is de rol van de NBOV bij het sluiten van de cao. “Daarbij gaan verstand en emotie soms hand in hand: een oplossing voor een hele sector kan voor een individuele ondernemer behoorlijke gevolgen hebben. Je moet veel belangen meewegen in het onderhandelingsproces: als je voluit inzet op één belang, zonder oog voor dat van een ander, raakt de balans zoek en kom je niet tot resultaat. Maar hoe leg je dat uit aan je achterban - hardwerkende bakkers die dagelijks samen met hun medewerkers mooie producten maken?”

Lobby

Belangenbehartiging heet ook wel ‘lobbyen’. Zengerink: “De NBOV lobbyt actief. We kijken naar effecten van wetten en regels, zoals het nieuwe Warenwetbesluit, op de ambachtelijke bakkerij. Bakkers merken het niet altijd als wij proberen wet- en regelgeving te beïnvloeden, want lobbyen vergt geduld. Btw, pinkosten, Hygiënecode, RI&E, ontslagrecht en transitievergoeding staan al jaren op de agenda. Nieuwe regels vereisen ook weer lobby.” Zengerink somt op: “De privacywetgeving is te ingewikkeld, het eLoket onbegrijpelijk, de energietransitie vereist doorlopend aandacht.”

Het doel van lobbyen is dat de uiteindelijke regels duidelijkheid scheppen en werkbaar zijn voor producenten. “Daarom wordt ook over handhaving gesproken: zorgen dat ondernemers zich aan de regels houden, én verminderen van de noodzaak tot handhaving. Vergelijk dat met autorijden: de meeste mensen stoppen voor rood en gaan niet ineens door rood rijden als er geen agent staat om te handhaven.”

Hoe zorg je dat je leden de uiteindelijke afspraken juist toepassen? Zengerink: “We pleiten continu voor eenvoudige regels en tools. Dat heeft niet altijd het gewenste effect. Het eLoket voor de informatieplicht energiebesparing is een pijnlijk voorbeeld; invullen daarvan is zelfs mét toelichting bijna ondoenlijk. Ook de privacywetgeving en de RI&E kunnen gebruiksvriendelijker. Daarvoor blijft de NBOV zich inzetten – er wordt gewerkt aan een laagdrempelige tool voor de RI&E. Verder zorgen we voor heldere informatie en instructies, bruikbare voorbeelddocumenten, en uiteraard adviezen en ondersteuning als er desondanks toch problemen zijn.”

Meer informatie over de dienstverlening van de NBOV: nbov.nl

Dossiers
Lees ook
De zelfsturende ondernemer

De zelfsturende ondernemer

Ondernemen is een spannend avontuur. Zeker op dit moment. Maar ook in makkelijker tijden heb je de omstandigheden niet helemaal in de hand. Vroeg of laat kom je voor lastige keuzes te staan. Zal ik uitbreiden? De zaak verkopen? Mijn assortiment veranderen? De adviezen in De zelfsturende ondernemer helpen om in elke situatie meer grip te krijgen.

Sociale partners bedanken de bakker met commercial

Sociale partners bedanken de bakker met commercial

Dankzij alle hardwerkende bakkers kunnen alle Nederlanders dagelijks rekenen op vers brood en banket. Om hen te bedanken hebben de sociale partners CNV vakmensen, FNV, NBOV en NVB een commercial gemaakt die te zien is op de publieke zenders.

Stappenplan voor goed werkgeverschap

Stappenplan voor goed werkgeverschap

Als het draait om goede mensen binnen krijgen en houden, sta je als foodondernemer soms voor grote uitdagingen. Hoe word je een goede werkgever? Yolanda van der Niet, HR-adviseur, coach en eigenaar van Nika Coaching, maakt het heel praktisch: in zes stappen word je als ondernemer een goede werkgever.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...