NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

Foto: UnSplash.com

Foto: UnSplash.com

Een goed ondernemersklimaat voor brood- en banketbakkers in het mkb - dat is het doel van brancheorganisatie NBOV. De organisatie werkt hard om te zorgen dat ‘Den Haag’ rekening houdt met de belangen van bakkers. 

“Een ondernemersorganisatie verschilt niet zoveel van een bakker”, zegt NBOV-directeur Marie-Hélène Zengerink. “Als bakker wil je geld verdienen met je producten. Je klant is koning. Daarnaast houd je rekening met je medewerkers, de gemeente, de inspectie – kortom: je omgeving. Dat doe je als brancheorganisatie ook: je houdt rekening met de overheid, sociale partners en andere branches. Je hebt alleen geen eigen belang, want je behartigt de belangen van je leden. De hamvraag is: wie is de gemiddelde bakker en wat is zijn belang? Die gemiddelde bakker bestaat natuurlijk niet. Dat betekent dat het resultaat van ons werk niet altijd voor álle bakkers positief is. Het is geven en nemen, om ondernemen in het bakkersbedrijf beter en werkbaarder te maken.”

Een vorm van belangenbehartiging is de rol van de NBOV bij het sluiten van de cao. “Daarbij gaan verstand en emotie soms hand in hand: een oplossing voor een hele sector kan voor een individuele ondernemer behoorlijke gevolgen hebben. Je moet veel belangen meewegen in het onderhandelingsproces: als je voluit inzet op één belang, zonder oog voor dat van een ander, raakt de balans zoek en kom je niet tot resultaat. Maar hoe leg je dat uit aan je achterban - hardwerkende bakkers die dagelijks samen met hun medewerkers mooie producten maken?”

Lobby

Belangenbehartiging heet ook wel ‘lobbyen’. Zengerink: “De NBOV lobbyt actief. We kijken naar effecten van wetten en regels, zoals het nieuwe Warenwetbesluit, op de ambachtelijke bakkerij. Bakkers merken het niet altijd als wij proberen wet- en regelgeving te beïnvloeden, want lobbyen vergt geduld. Btw, pinkosten, Hygiënecode, RI&E, ontslagrecht en transitievergoeding staan al jaren op de agenda. Nieuwe regels vereisen ook weer lobby.” Zengerink somt op: “De privacywetgeving is te ingewikkeld, het eLoket onbegrijpelijk, de energietransitie vereist doorlopend aandacht.”

Het doel van lobbyen is dat de uiteindelijke regels duidelijkheid scheppen en werkbaar zijn voor producenten. “Daarom wordt ook over handhaving gesproken: zorgen dat ondernemers zich aan de regels houden, én verminderen van de noodzaak tot handhaving. Vergelijk dat met autorijden: de meeste mensen stoppen voor rood en gaan niet ineens door rood rijden als er geen agent staat om te handhaven.”

Hoe zorg je dat je leden de uiteindelijke afspraken juist toepassen? Zengerink: “We pleiten continu voor eenvoudige regels en tools. Dat heeft niet altijd het gewenste effect. Het eLoket voor de informatieplicht energiebesparing is een pijnlijk voorbeeld; invullen daarvan is zelfs mét toelichting bijna ondoenlijk. Ook de privacywetgeving en de RI&E kunnen gebruiksvriendelijker. Daarvoor blijft de NBOV zich inzetten – er wordt gewerkt aan een laagdrempelige tool voor de RI&E. Verder zorgen we voor heldere informatie en instructies, bruikbare voorbeelddocumenten, en uiteraard adviezen en ondersteuning als er desondanks toch problemen zijn.”

Meer informatie over de dienstverlening van de NBOV: nbov.nl

Dossiers
Lees ook
Even sparren met een doorgewinterde adviseur

Even sparren met een doorgewinterde adviseur

Het zijn bijzonder uitdagende tijden voor iedereen met een winkel of ander klein bedrijf. Supermarkten ervaren topdrukte, andere winkels zijn gesloten. Iedereen maakt zich zorgen over de gezondheid van klanten en personeel.

Hoe gaan bakkers om met de coronacrisis?

Hoe gaan bakkers om met de coronacrisis?

De coronacrisis heeft grote gevolgen, ook voor bakkers. Nieuwe richtlijnen en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat mag (nog) wel en wat niet? Vooral voor bakkers die grotendeels afhankelijk zijn van horeca of business to business is het lastig. Welke oplossingen bedachten zij?

Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

De detailhandel en de horeca verwachten dat het economisch klimaat de komende maanden gaat verslechteren.Over de verwachte omzet en personeelssterkte zijn deze ondernemers per saldo nog wel positief, maar minder dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van het CBS.

Zelfstandig werkend (desem) broodbakker omgeving Noordwijk

Zelfstandig werkend (desem) broodbakker omgeving Noordwijk

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...

Broodbakker te Groningen

Broodbakker te Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Operator Productie omgeving Kerkrade

Operator Productie omgeving Kerkrade

Wat ga je doen?Als operator productie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je bereidt deegsoorten, je bedient de machines...