NBA en NBC werken samen - ‘Eén loket, daar wordt iedereen beter van’

10 maart 2020 Michelle de Koning Frank Janssen
Mirjam Kortekaas (NBC, links) en Carla Zwierstra (NBA), foto Frank Janssen

Dat een bakker in gesprek met een accountmanager van Nederlands Bakkerij Centrum ook afspraken kan maken over opleidingen van de Nationale Bakkerij Academie bijvoorbeeld. Minder versnippering willen de directeuren Carla Zwierstra (NBA) en Mirjam Kortekaas (NBC) bereiken met de samenwerking van hun organisaties met als ultiem doel het verbeteren van het imago van de branche.

Mirjam Kortekaas dacht tijdens haar kennismakingsrondje al gelijk: “zouden wij niet meer samen moeten doen?” Carla: “We kunnen het goed vinden op veel vlakken en zijn van daaruit gaan zoeken naar vorm en structuur. En: vorm en structuur die we snel konden implementeren, want we wilden er niet te lang mee wachten.” Die vorm ligt er nu: er is een samenwerkingsovereenkomst waarin de twee zelfstandige organisaties per jaar plannen maken. Mirjam: “Welke diensten gaan we samen aanbieden of inhuren bij elkaar, welke activiteiten ondernemen we en hoe gaan we de subsidies van het Sociaal Fonds samen zo effectief mogelijk inzetten?” Carla: “Door gezamenlijk die plannen te maken, zorgen we dat er nergens overlap zit.”

Nieuwe Warenwet

“Wat gaat de bakker of ondernemer straks merken van onze samenwerking? Nou, dat hij of zij in gesprek met een accountmanager van NBC ook afspraken kan maken over NBA-opleidingen bijvoorbeeld”, vertelt Mirjam. “Maar ook dat activiteiten rondom onderwerpen meer op elkaar zijn afgestemd. Een mooi voorbeeld is het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood. Daar zijn wij druk mee bezig, daar komt voor bakkers nogal wat bij kijken. Intern geven we daarover voorlichting en daar sluiten de accountmanagers van NBA nu gelijk bij aan. Zo zorgen we ervoor dat we straks allemaal hetzelfde verhaal vertellen aan de bakker. En als we in onze uitingen naar de branche ook gelijk een training kunnen aankondigen, dan sluit dat heel goed op elkaar aan.” Carla vult aan: “Dat we één portaal zijn en dezelfde informatie brengen, dat maakt het helder voor de bakker. Een hoger doel van deze samenwerking is ook om versnippering tegen te gaan. Er zijn veel onderwerpen waarop we elkaar kunnen vinden, zoals wetgeving en bijvoorbeeld veiligheid.” Mirjam: “Onze samenwerking zie je dan op het moment dat Tineke Rens, van Bureau Veilig & Gezond in het bakkersbedrijf, een artikel over veiligheid plaatst. Het NBA vult dat dan gelijk aan met de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen bij het implementeren van maatregelen.” Carla: “Hetzelfde gaat op voor kennis van producten en consumentengedrag en -trends. Hoe kijken consumenten naar gezondheid, naar vakmanschap? En welke eisen stelt dat aan winkelmedewerkers, aan bakkers, aan procesoperators? Als je dat als branche goed regelt en ondersteunt, zorg je voor goed opgeleide medewerkers die carrière kunnen maken en gezond oud kunnen worden in hun vak. Daarmee verbeter je dan ook weer het imago van het vak.” 

Mirjam: “Bijdragen aan het imago van de branche hebben beide organisaties in hun missie staan en dus zal dat ook vaak de insteek zijn of een punt waaraan we dingen toetsen.” Carla: “We willen met deze samenwerking een goed voorbeeld laten zien, dat hopelijk doet volgen.” Mirjam: “Eén loket, naar elkaar doorverwijzen, daar wordt iedereen in de branche beter van. Andere organisaties zijn altijd welkom om ook te komen praten, wij staan ervoor open.”

Altijd op de hoogte blijven?