Marketing voor ondernemers met lef

Nummer 1

Veel ondernemers proberen klanten te lokken door hun kennis te delen. Helemaal verkeerd schrijft Aartjan van Erkel in zijn nieuwe boek Nummer 1. Hij gelooft dat je niet je kennis gratis moet delen, maar moet entertainen. “Stop met teachen, begin met teasen.”

Auteur Aartjan van Erkel is marketingexpert en schreef eerder Verleiden op internet (2011) en Maak ze gek (2016). Deze laatste titel werd dat jaar ook uitgeroepen tot Beste managementboek. Daarnaast geeft Van Erkel verschillende trainingen. Hij merkte zelf in 2017 dat zijn marketing niet meer werkte en besloot het roer om te gooien. In plaats van nieuwsbrieven vol tips, ging hij voortaan entertainen. Met succes. Zijn omzet schoot omhoog en nu lezen duizenden ondernemers zijn – zoals hij zelf zegt – ‘politiek incorrecte marketing-mails’. Tijd voor een boek hierover.

De beste is vaak niet de bekendste volgens van Erkel. De oorzaak? Veel aanbieders doen nauwelijks iets aan hun marketing. Doen ze het wel dan is het saai en vaak hetzelfde als alle andere ondernemers. “Met braaf meedoen met de rest ga je het niet redden”, schrijft Van Erkel. Zijn oplossing is niet langer braaf zijn. Van Erkel moedigt de lezer aan om af te stappen van de standaard marketing. Geef niet langer gratis informatie weg. Iedereen doet dit. Voor klanten is het niet meer bijzonder en het is zelfs status verlagend geworden. Gratis tips zijn vooral interessant voor freeloaders: mensen die geen geld uitgeven.

De oplossing van Van Erkel is entertainen. Want: “Mensen zijn geobsedeerd door entertainment. Waarom maak je daar geen gebruik van in je markting?” Je klanten worden hierdoor volgelingen. Van Erkel zelf doet dit met entertainende nieuwsbrieven, ofwel epic e-mails. Hij besteed een groot gedeelte van zijn boek aan het schrijven van dergelijke mailings, maar veel daarvan is ook bruikbaar voor andere uitingen zoals sociale media. Zo deelt hij zijn zes geboden voor epic e-mails en geeft tips voor copywriting.

Nummer 1 is een prettig leesbaar boek met een logische opbouw. Ieder hoofdstuk eindigt met een checklist waar al het voorgaande nog even wordt samengevat. Van Erkel onderbreekt de tekst regelmatig met prikkelende uitspraken. Ook de (onder)koppen prikkelen. “Ben jij een klein bruin vogeltje of een wilde papegaai” maakt nieuwsgierig en nodigt uit om verder te lezen.

Van Erkel wisselt de theorie af met veel voorbeelden, niet alleen uit zijn eigen praktijk en maar ook van anderen. Het varieert van dr. Phil en een Duits colamerk dat het wint van Pepsi tot een online webshop voor handwerkbenodigdheden en een coach voor afvallen.

Het boek stemt tot nadenken over de eigen marketing. Werkt jouw marketing wel en durf jij uit de gebaande paden stappen? Daar is wel een bepaalde mate van lef voor nodig. Want deze aanpak roept ook negatieve reacties op en is volgens Van Erkel “niet voor pussy’s”. Het boek is daarom vooral geschikt voor ondernemer die willen opvallen en het anders willen doen dan hun collega’s.

Dossiers
Lees ook
Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Een gloednieuwe bakkerij met lunchroom en vergaderfaciliteiten. Ronny en Esther van der Horst van Bakker Piet verhuisden van een kleine bakkerij in het dorp naar een nieuwe plek aan de rand van Elspeet. Bij de nieuwbouw gold als stelregel dat alles transparant moest zijn.

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

Granen zijn leidinggevend voor het proces van deeg en brood maken bij bakkerij & keuken De Veldkeuken in Bunnik. Eigenaar en bakker René van der Veer werkt grotendeels met Nederlandse granen die hij deels zelf maalt. Recepturen zijn toegespitst op die graansoorten en blijft hij aanpassen.

Bakkers in de media - week 24

Bakkers in de media - week 24

Frank Janssen over stijgende prijzen, een In Memoriam voor bakker Tijmen Hoogendoorn en Afslag Worstenbrood. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche in andere media?