Magisch
De zomer loopt ten einde en hoewel ik dol ben op het zomerse zonnetje ben ik nog doller op het najaar. De heerlijke producten, de sfeer in de winkel, het keiharde werken van ons team en - laten we eerlijk wezen - de hoge omzet maken het voor mij de periode in het jaar waar ik altijd halsreikend naar uitkijk.
De afgelopen maanden waren pittig want we moesten op zoek naar een nieuwe banketbakker. Nu zijn die er wel, maar de écht goede, gepassioneerde exemplaren lopen niet in groten getale rond. Daarbij moeten ze ook nog eens beschikbaar zijn.
Na lang zoeken en meerdere teleurstellingen kan ik met trots zeggen dat we inmiddels een topper hebben gevonden. Ik kan haast niet wachten tot ze begint. Als jonge, enthousiaste mensen samenkomen, ontstaat er namelijk altijd iets magisch. En dat is nu precies mijn drijfveer, om zelfs in de drukke tijd die komen gaat tijd vrij te blijven maken om nieuwe mensen op te leiden voor ons vak. Om als team van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te verrassen. Want zonder nieuwe aanwas is er over een aantal jaar geen branche meer. En laat die branche nou veel te mooi zijn om te laten verdwijnen. Zeker in het najaar!
Hoe gaat u het najaar in met uw team? En hoe gaat u de klant een magische ervaring bezorgen?
Lex Brakenhoff
Ambachtelijke bakker in Assendelft
Dossiers
Meer over
Lees ook
Bakkers in de media - week 14
Ramadan bij de lokale bakker, tekort aan personeel en het overlijden van bakker Jan Koopmans. Wat verscheen er deze week in de media over de bakkersbranche?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
Handen uit de mouwen! Dat was de oproep in mijn vorige column. De strekking: “Je kunt wachten tot voldoende grondstoffen, personeel en de juiste regelgeving voorhanden zijn, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan.” Arend Kisteman werd nieuwsgierig en vroeg me wat Bakery Nexus gaat doen.
Wat mag je van je medewerkers vragen?
De decembermaand staat garant voor drukte en goede omzetten. Om die periode tot een succes te maken, wordt er een flink beroep gedaan op alle werknemers. Wat mag je als ondernemer van mensen vragen?