foto-3-200x300 De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) helpt ambachtelijke brood- en banketbakkers op de winkelvloer. Sandra Pluim, coördinator van de stichting, kan het niet vaak genoeg benadrukken: “Wij zijn er voor alle mogelijke communicatie richting medewerkers én consumenten. En we komen graag persoonlijk langs om te

  • horen wat we ook voor u kunnen betekenen.”
  • “Mag ik u helpen?” Dat is volgens Mariëlle van Heeswijk, voorzitter van de SAB, dé vraag die bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij centraal staat. “Net als bij ons op de winkelvloer dus”, aldus de mede-eigenaar van Bakkerij van Heeswijk in Luyksgestel. “De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wil bakkers in alle geledingen van de sector de helpende hand reiken als het gaat om promotie en het delen van kennis of informatie. Van de bakker horen wij heel graag waaraan hij momenteel concrete behoefte heeft op de winkelvloer.”

Uniek

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij is opgericht in januari 2014, toen door opheffing van het Productschap Akkerbouw de verplichte meelheffing kwam te vervallen. Ook de heffingen aan de Hoofdbedrijfschappen Ambacht en Detailhandel, die eveneens zijn opgeheven, kwamen destijds te vervallen. Met deze heffingen werden activiteiten op het gebied van promotie, voorlichting, kennis en innovatie gefinancierd. Om deze initiatieven toch (deels) te behouden voor de ambachtelijke (banket)bakkerij, hebben vier inkooporganisaties (Bakeplus, Beko, Civoba en Tink) in samenwerking met brancheorganisatie NBOV het initiatief genomen voor de oprichting van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij.

“De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wil zowel brood- als banketbakkers helpen hun verhaal te vertellen op de winkelvloer”, aldus Sandra Pluim. “Daarom richt de stichting zich op de consument en op de verkoop. Dat is uniek in onze branche: de meeste partijen in de sector zijn gericht op het product of op ondernemerschap. De stichting vertelt je niet hoe je iets moet bakken. We helpen je echter wel om het te verkopen.”

Ambachtsbijdrage

De activiteiten van de SAB worden gefinancierd via betaling van een vrijwillige ambachtsbijdrage door ambachtelijke (banket)bakkers. Deze bijdrage (0,15 procent over alle geleverde producten door een inkooporganisatie) wordt automatisch vermeld op de inkoopfactuur. “Waarschijnlijk zijn er nog steeds bakkers die de ambachtsbijdrage betalen, maar geen idee hebben waarvoor deze staat”, denkt Pluim. “Dat is zo jammer! Ik wil dat een ambachtelijke bakker die tien euro in de Stichting Ambachtelijke Bakkerij investeert daarvoor minimaal twintig euro terugkrijgt. Doordat wij als stichting zaken collectief kunnen aanpakken, blijven deze betaalbaar. Denk aan radiocampagnes zoals in de oliebollentijd of andere acties rondom Pasen of Moederdag, die traffic genereren naar de winkelvloer van de ambachtelijke bakker.”

Pluim noemt daarnaast de ontwikkeling van de app Bakkersbrein, die boven verwachting is gedownload en door heel veel medewerkers wordt gespeeld. “Wij richten ons als stichting op de winkelvloer en dus óók op het verkooppersoneel. Maar liefst 85 procent van de klanten van de bakker verkrijgt zijn of haar informatie via de medewerkers. Dat contactmoment moet je dus goed benutten. Wij willen niet alleen de consument sterker en wijzer maken, maar ook de medewerkers.” Daarom is de theatertour ‘Smart & Sexy’ eveneens een succes te noemen. “Doordat de trainster zich heel specifiek op winkeldames richtte, was het zeer herkenbaar en dus leerzaam.”

foto-1-300x200

Kennisspecialist en smaakheld

Op de website van de SAB (www.ambachtelijkebakkerij.nu) zijn posters, foto’s, filmpjes en ‘weetjes’ te vinden die gemakkelijk zijn te (her)gebruiken. “De posters en foto’s kun je inzetten voor het ontwerp van je eigen reclamematerialen. De ‘weetjes’ leveren ideale content voor social media als Facebook. De bakker kan de tekst kopiëren en onder eigen naam de wereld insturen. Sterker nog: zo zien wij dat heel graag. Van alles wat wij maken, mag je dankbaar misbruik maken”, lacht

Pluim. “De Stichting Ambachtelijke Bakkerij is als afzender namelijk helemaal niet belangrijk. Wij willen juist de ambachtelijke brood- en banketbakker als smaakheld en kennisspecialist naar voren schuiven.” Pluim wijst nadrukkelijk op de mogelijkheid om de diverse uitingen van de SAB te personaliseren. “Vrijwel al onze communicatiemiddelen, zoals het magazine Bakwerk of de posters in onze posterwizard, kunnen gepersonaliseerd worden. Je laat er bijvoorbeeld je eigen logo en contactgegevens op afdrukken. Zo kan iedere bakker door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij heel persoonlijk verder worden geholpen.”

‘Ik kom naar je toe!’

Als coördinator van de SAB hoort Pluim heel graag van bakkers zelf waaraan zij behoefte hebben. “Bel me, mail me of kom naar een bakkersgesprek dat we eens

per kwartaal organiseren. Ook kom ik heel graag zelf naar de bakker toe. Niet om iets te verkopen, maar om iets te brengen. Je betaalt me immers al? En bij een gezamenlijk kopje koffie ontstaan vaak de mooiste ideeën.” Moet een bakker dan iets collectiefs verzinnen? “Zeker niet”, aldus Pluim. “Het mag een individuele vraag zijn. Wat voor jou nuttig is, kan ook voor collega’s handig zijn – maar dan in een eigen jasje. Laat me weten waaraan jij op jouw winkelvloer behoefte hebt, dan maak ik er wel iets collectiefs van.” Pluim roept bakkers van harte op contact met haar te leggen. “Reacties op de activiteiten van de stichting verneem ik graag uit de eerste hand. Heb je iets positiefs of negatiefs te melden? Bel me dan. Dan kan ik er iets mee doen. Samen werken we aan een krachtig ambacht!”

Sandra Pluim is te bereiken op tel. 088 – 666 9 333 of via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Altijd op de hoogte blijven?