Artikel

Let’s go!

Op het gebied van snacks en ‘on-the-go’ consumptie kan de bakkerij momenteel aansluiting vinden bij een jongere generatie klanten. Deze consument zoekt snelle en smakelijke voeding, die bij voorkeur gemakkelijk kan worden meegenomen voor onderweg.

Snackification

Consumenten zijn in toenemende mate op zoek naar tussendoortjes die ze snel en gemakkelijk kunnen meenemen. Alles draait om het besparen van tijd: een factor die steeds schaarser wordt in onze moderne samenleving. De snack tussendoor maakt hierdoor steeds vaker deel uit van het dagelijkse eetpatroon. In plaats van drie traditionele maaltijden snacken we meermalen per dag. Deze trend wordt wereldwijd ook wel ‘snackification’ genoemd. Overigens is een snack zeker niet per se een ongezond tussendoortje. Met een ‘snack’ wordt tegenwoordig vooral een functioneel en voedzaam tussendoortje bedoeld, dat snel te consumeren is en gemakkelijk voor onderweg kan worden meegenomen.

AB MauriGeroosterde boterhammen

In Engeland introduceert Kingsmill geroosterde boterhammen met een smaakje, per vier stuks verpakt in een zakje. Een uitstekend alternatief voor een ontbijt, dat gemakkelijk is mee te nemen. Het product sluit helemaal aan bij de ‘to go’-trend, die juist een grote groei doormaakt in ontbijtproducten. De toast, in de smaken kaneel & rozijn, havermout, honing en rode bessen of gemengde bessen hoeft alleen nog maar licht te worden geroosterd en van een lik boter te worden voorzien.

AB MauriGoede snack

Een goede snack is geschikt voor één persoon, per stuk verpakt en gemakkelijk mee te nemen, bij voorkeur zonder te breken of te kruimelen. Hybride vormen die twee traditionele producten met elkaar verbinden, zoals de cronut of de crotilla, trekken de aandacht van jongere consumenten. De ‘crotilla’ is een combinatie van een croissant en een tortilla, bedacht door het Amerikaanse Walmart. Het idee erachter is dat het een product is dat zowel warm als koud kan worden gegeten op uiteenlopende momenten. Cake en koek zijn populair in de ‘snackhoek’. Brood maakt hier vooral kans wanneer het een zoete smaak krijgt. Denk bijvoorbeeld aan varianten van briochedeeg.

AB MauriDonuts

Donuts zijn al jarenlang een succes wanneer het om een tussendoortje gaat. De snack is in ieder geval voedzaam! Nieuw is de trend om de donut langwerpig te maken in plaats van rond. Eerder al onderging de muffin deze metamorfose. Het idee hierachter is vooral dat een snack in de vorm van een reep gemakkelijker mee te nemen is.

AB MauriOntbijtrepen en drinkontbijtjes

Vooral op ontbijtgebied liggen er binnen het ‘to go’ assortiment veel kansen, zeker voor de ambachtelijke bakker. De scheidslijn tussen ontbijt en snacken vervaagt. Maar door de opkomst van ontbijtrepen en drinkontbijtjes dreigt de bakker hier een slag te missen. In Amerika heeft 20% van ondervraagde consumenten aangegeven ontbijtopties belangrijk te vinden in de bakkerij. Dit percentage steeg onder 18-24 jarigen zelfs naar 34%. In Engeland noemt 44% van de consumenten van de bakker een gezonde ontbijtcake van de bakker een zeer aantrekkelijke optie.

AB MauriTicklebelly Dessert

Het Amerikaanse Ticklebelly Dessert heeft een grappige, vernieuwende vorm voor hun cake bedacht. Ze hebben de cakes voorzien van een stokje, zodat het een ijsco lijkt. Dit maakt het product gemakkelijk en met schone handen te eten. Hierdoor is het ideaal voor de consument die onderweg is.

Verwante dossiers: