La Boulangerie Traditionnelle Marrakech brengt culturen samen

La Boulangerie Traditionelle Marakech_foto Emondt KMI_1

Het was altijd de grote wens van broodbakker Fariss Berkane om de traditionele Nederlandse (banket)bakkerij met de Marokkaanse te combineren in één modern bedrijf. Acht jaar geleden is hij samen met zijn compagnon en neef Chahid el Hannouti La Boulangerie Traditionnelle Marrakech gestart in Amsterdam-Osdorp. Het succes is zo groot dat het bedrijf onlangs is verplaatst naar een veel ruimere locatie.

Foto's: Emondt KMI 

“In onze winkel willen we de verschillende culturen echt bij elkaar brengen”, vertelt Farris Berkane over het concept dat acht jaar geleden is bedacht. “Ons zeer brede assortiment bestaat uit allemaal verse producten die zowel uit Nederland als uit Marokko komen. We verkopen bijvoorbeeld het Hollandse gesneden volkoren brood naast Marokkaans platbrood, dat we van hetzelfde deeg maken.”

Ook verkoopt Fariss zowel stokbrood van zuurdesem als van griesmeel. “Griesmeelstokbrood is een mooi, luchtig brood met een zoete smaak, dat van hetzelfde deeg wordt gemaakt als pasta, pizza en focaccia. In Zuid-Europese landen is het brood heel populair. Het griesmeelstokbrood is dan ook echt een hardloper. Niet alleen bij Marokkaanse klanten, maar zeker ook bij de Nederlandse.”

Nederlands én Marokkaans

Datzelfde geldt voor het gebaksassortiment, dat voor ieder wat wils biedt. “We verkopen heerlijk Nederlands slagroomgebak, tompouces, bavaroisetaartjes, zachte soezen en Marokkaanse specialiteiten, zoals handgemaakte Marokkaanse koekjes, waarin naast echte roomboter veel amandelen en noten zijn verwerkt. Deze koekjes zijn heel populair. Ideaal voor een feestje of een andere gelegenheid. Ze worden door alle nationaliteiten gekocht. Net als onze slagroomhazelnootpralinetaart, die is afgewerkt met kokos.”

‘We hebben gekozen voor een donkere winkel met hele mooie verlichting. Daardoor vallen de producten nog meer op’

Verder is er een uitgebreid aanbod van hartige producten, zoals saucijzenbroodjes, frikandelbroodjes en panbroodjes, onder meer gevuld met spinazie of kip. “Natuurlijk houden we er rekening mee dat alle producten door iedereen gegeten kunnen worden. Daarom gebruiken we in onze hartige snacks altijd halalvlees.”

Van de hartige lekkernijen is de Marokkaanse pannenkoek het meest populair. Deze verschilt volgens Fariss aanzienlijk van de Nederlandse variant. “Ook deze wordt gemaakt van griesmeel. De pannenkoeken zijn wat krokanter en hebben een vollere smaak. Ze zijn met allerlei lekkers te beleggen, zoals honing, olijfolie, of chocopasta.”

Groot succes

La Boulangerie Traditionelle Marakech_foto Emondt KMI_2

Chahid el hannouti en Fariss Berkane.

Het concept, zoals de compagnons het acht jaar geleden bedachten, blijkt in de praktijk zeer goed te werken. “We zijn gevestigd in Tussen Meer, Amsterdam-Osdorp. Hier vind je natuurlijk veel verschillende culturen en die genieten allemaal van ons lekkers. Vrijwel alle producten komen vers uit eigen keuken. Klanten waarderen de geur van versgebakken brood uit de oven enorm.”

De afgelopen jaren is de boulangerie fors gegroeid. “We hebben in Amsterdam een hele mooie naam opgebouwd en we kregen steeds meer klanten. Daardoor was ons pand eigenlijk te klein geworden. Gelukkig deed zich een geweldige kans voor. Verderop in de straat was een schoenenwinkel failliet gegaan. Deze zaak was gevestigd in een prachtig, ruim pand en we zagen allerlei mogelijk­heden. We hebben onze ideeën op papier gezet en zijn daarna met de verhuurder gaan praten. Hij gunde het ons en we mochten het pand van hem huren. In vier maanden hebben we onze boulangerie helemaal verbouwd en ingericht, precies zoals we zelf wilden.”

Moderne uitstraling

In het nieuwe pand zijn een aparte banketbakkerij en broodbakkerij gevestigd. De kelder dient als opslag en als keuken, waar onder meer de Marokkaanse pannenkoeken worden gebakken. Verder is er een heel ruim verkoopgedeelte. “We wilden onze winkel echt een mooie, moderne uitstraling geven. Daarnaast wilden we graag een overzichtelijke productpresentatie en een flexibele inrichting, waarbij ook veel rekening is gehouden met een goede hygiëne”, vertelt de ondernemer over zijn wensen.

Hiervoor werd contact opgenomen met Emondt KMI Fresh Food Interiors. “We waren op zoek naar een partij die ons kon helpen met de inrichting en die goed meedacht. We hebben in onze omgeving en bij collega-bakkers geïnformeerd en hoorden goede verhalen over Emondt KMI. We zijn met diverse leveranciers in gesprek gegaan, maar hadden met dit bedrijf de beste klik. Onze contactpersoon, Pieter Huuskes, overtuigde ons echt met zijn verhaal.”

Fariss heeft geen dag spijt gehad van die keuze. “Samen met Pieter hebben we er echt iets prachtigs van gemaakt. We zijn heel blij met het eindresultaat. We hebben gekozen voor een donkere winkel met heel mooie verlichting. Daardoor vallen de producten nog meer op. Ze springen er nu echt uit. Alles is prachtig gepresenteerd en in één oogopslag kunnen klanten vrijwel het hele assortiment zien.”

Twee delen

La Boulangerie Traditionelle Marakech_foto Emondt KMI_3

Het verkoopgedeelte is veel groter geworden. “De winkel bestaat nu uit twee delen: een to go-gedeelte waar klanten belegde broodjes, koffie, jus d’orange en allerlei smoothies kunnen kopen, en een deel met de rest van ons assortiment”, legt Fariss uit. “Het to go-gedeelte hadden we niet in onze vorige winkel, maar het is nu al een groot succes. Mensen vinden het heerlijk om ’s morgens een kopje koffie met iets lekkers mee te nemen.”

Heel tevreden is hij ook met de mooie vitrine met achttien verschillende soorten koekjes. “Deze worden in piramidevorm op achttien plateaus gepresenteerd. Dat zorgt voor een prachtige uitstraling. Daarna volgen – in een vitrine met vier etages – de hartige producten.”

De koelvitrine voor het gebak zorgde voor wat denkwerk. “We hebben zowel kleinere taarten, zoals bavaroise- en citroentaarten, als grote slagroom- en chocoladetaarten. De uitdaging was om deze in één vitrine te presenteren. Emondt KMI heeft dit heel goed opgelost met kleine en grote plateau’s. Dat is echt heel mooi gelukt.”

Flexibiliteit

Ook Fariss’ andere wens, veel flexibiliteit, is gerealiseerd. “We hebben mooie broodrekken, van zo’n 10 tot 12 meter lang, die we overal kunnen neerzetten. Verder hebben we bewust niet voor een vaste looproute gekozen. Klanten hebben veel keuzevrijheid. Ze kunnen zelf bepalen of ze bij de ingang een kleine of grote mand meenemen en op welke manier ze door de winkel lopen.”

‘In vier maanden hebben we onze nieuwe boulangerie helemaal verbouwd en ingericht, precies zoals we zelf wilden’

In het midden van de zaak bevindt zich een grote kassaruimte met wat voorverpakte lekkernijen. Verder is er uitsluitend bediening in de winkel. Dat was een bewuste keuze van de twee compagnons. “We vinden het belangrijk om klanten optimaal te kunnen helpen en we geven graag uitleg over onze mooie producten. Ook vinden wij het hygiënischer om de producten voor de klanten te pakken.”

Veel meer voorraad

Niet alleen het winkeloppervlak, maar ook de werkruimte is flink vergroot. “Onze banketbakkerij is twee keer zo groot geworden. En we hebben nu ook veel meer opslagruimte. Daardoor kunnen we veel producten maken. In de vorige winkel was er geen ruimte voor voorraad. Nu kan dat prima.”

Dat is maar goed ook, want het is flink druk geworden. “De klanten waarderen de nieuwe winkel enorm. De reacties zijn allemaal positief. Sinds de verhuizing is onze omzet verder gestegen. Dat komt vooral doordat de producten in de nieuwe winkel nog beter tot hun recht komen. We zijn echt heel trots op ons bedrijf.” 

Lees ook
Petit Désirés - Kokos met pecanbotercrème

Petit Désirés - Kokos met pecanbotercrème

Deze Petit Désiré, zoals we een petitfour of minigebakje bij Huize van Wely noemen, is een gebakken product met een luchtige botercrème van pecannoten. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het belangrijk vind dat je in je assortiment rekening houdt met de houdbaarheid van je producten.

Digitale platform Sigep geopend

Digitale platform Sigep geopend

De bekende vakbeurs Sigep voor ijs, patisserie, brood, chocolade en koffie, opent op 12 maart in Rimini. Maar bezoekers kunnen nu al terecht bij het digitale platform, dat zakelijke, netwerk en opleidingsmogelijkheden biedt.

Wat verscheen er afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

Wat verscheen er afgelopen week in de media over de bakkersbranche?

Ook in de andere media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de bakkersbranche. Bijvoorbeeld reportages bij bakkers, over grondstoffen en ontwikkelingen in de branche. Wat kwamen we de afgelopen week allemaal tegen?