‘Kracht van medewerkers wordt onderschat’

You've got the power

Youve-got-the-power-300x211 Theatertour ‘You’ve got the power’ trekt ruim elfhonderd bezoekers

Ruim elfhonderd winkelmedewerkers bezochten in de afgelopen maanden de theateravond ‘You’ve got the power’, georganiseerd door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij. Zij leerden tijdens deze avond, gepresenteerd door tv-persoonlijkheid Anita Witzier, dat niet alleen je vakinhoudelijke kennis, maar ook je imago van invloed is op hoe je de mondige klant anno 2018 te woord staat.

Terwijl de opzwepende melodie van ‘I’ve got the power’ van Snap uit de boxen schalt, betreden de aanwezigen in Zeist afwachtend de theaterzaal. De overgrote meerderheid is vrouw; hier en daar bevindt zich een enkele man, meestal de werkgever. Het gelach en geklets is niet van de lucht. Dit is voor de meeste gasten overduidelijk een gezellig avondje uit met collega’s, voorafgegaan door een lichte maaltijd, allemaal aangeboden door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB).

“Vaak is leren saai en dan komt de boodschap niet altijd bij iedereen binnen”, zegt Sandra Pluim, coördinator van de SAB hierover. “De setting van een theater met een podium, rood pluche, een hapje eten en na afloop nog een drankje, heeft iets magisch. Wij zorgen ervoor dat de benodigde kennis op een leuke, afwisselende, gezellige maar ook leerzame manier binnenkomt.”

WEB_Youve-got-the-power_1-300x225 Imagodeskundige

De theateravond wordt gepresenteerd door TV-presentatrice Anita Witzier. Het eerste uur is echter het woord aan imagodeskundige Yvonne Stoevelaar, die de zaal meeneemt langs diverse factoren die van invloed zijn op je imago. Nadat ze de aanwezigen heeft opgewarmd met een ludieke voorstelronde (‘Met welk taartje zou je mij vergelijken en waarom?’), vertelt ze onder andere over de invloed van kleuren en stoffen op je uitstraling en het belang van persoonlijke hygiëne. “Dat het bij jou thuis wellicht een bende is, dat je die ochtend een ziek kind hebt achtergelaten of dat je schoonzus elk moment kan bevallen, doet er niet meer toe op het moment dat jij aan het werk gaat. Dan moet je er netjes en verzorgd stáán. Wat jij uitstraalt, straalt af op wat je verkoopt.”

“Je imago is het beeld dat je oproept door je uitstraling”, vertelt Stoevelaar. “Dit beeld roep je op door visuele, vocale en verbale  communicatie. Ook je houding speelt een belangrijke rol. Vraag je eens af welke contactpositie jij hebt op de zogenaamde statusladder. Ben je arrogant en afstandelijk of kom je juist heel vriendelijk en toegankelijk over? Je kunt spelen met je status, mits je je er zelf van bewust bent.” Ze erkent dat iedere klant in de winkel verschillend is en dus ook om een verschillende benadering vraagt. “Wanneer je dat leert aanvoelen, kun je je aanpassen aan de klant en hem of haar op die manier overtuigen. Bijvoorbeeld om meer te kopen of om terug te komen.”

WEB_Youve-got-the-power_2-300x225 Goede opkomst

Acht theateravonden zijn er in totaal tussen half februari en eind april georganiseerd, in achtereenvolgens Deventer, Uden, Drachten, Rilland, Boskoop, Purmerend, Zeist en Sittard. Pluim was aanvankelijk huiverig over dit aantal avonden, maar de aanmelding van meer dan elfhonderd medewerkers bevestigt de keuze.

“We hebben ervoor gekozen de theateravonden te laten aansluiten op de NBOV OndernemersCafés, om de agenda’s niet teveel te belasten”, aldus Pluim. “Met een gemiddelde opkomst van honderdveertig aanwezigen per avond zijn wij als organisatie heel tevreden.” Ook de aanwezigen zijn volgens haar positief gestemd. “Zowel medewerkers als ondernemers zijn enthousiast over het programma. Ze geven aan dat ze een leuke en verrassend leerzame avond hebben gehad.”

Het kennisniveau van de aanwezigen verschilt per avond. “Ook als organisatie verbaast het ons soms dat bepaalde kennis niet vanzelfsprekend is. Gluten zijn bijvoorbeeld eiwitten en geen graansoort, een boterham bevat echt maar één gram vet en spelt is niet glutenvrij. Goed dus voor alle aanwezigen om dit weer even te horen!

Zowel de inhoud van de avond als de boodschap van deze theatertour richt zich namelijk op de kracht van mensen: you’ve got the power! De medewerkers op de winkelvloer zijn het eerste visitekaartje richting de klant. De kracht die medewerkers daarmee hebben, wordt nog vaak onderschat.”

Bakkersbrein-300x227 Bakkersbrein

Voor Adrienne, werkzaam bij Echte Bakker Vonk in Bunnik, kan de avond in ieder geval niet meer stuk. Tijdens de kennisquiz in de tweede helft van het programma wint zij twee theaterkaarten door alle tien de vragen in de categorie Banket juist te beantwoorden. Op een haar na gaat de winst in de categorie Allergenen op het laatste moment aan haar neus voorbij.

“Ik heb deze vragen de afgelopen week een aantal keren in de app Bakkersbrein voorbij zien komen”, verklaart ze na afloop haar succes. “Wanneer je daar regelmatig een quiz speelt, onthoud je de antwoorden vanzelf.” Precies wat de app Bakkersbrein, ontwikkeld door de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, beoogt.

Pluim: “Als winkeldame en dus als autoriteit op het gebied van brood en banket dien je je vakinhoudelijke kennis op orde te hebben. Het gaat er immers niet alleen om hoe je overkomt op de winkelvloer, maar ook om wat je weet uit te dragen. Bakkersbrein helpt winkelmedewerkers om hun kennis te vergroten en up-to-date te houden. Ook hier is deelname gratis, leerzaam en leuk tegelijk!”

Stichting Ambachtelijke Bakkerij Ook Bakkersbrein spelen maar geen campagnecode? Vraag deze dan op via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Kijk voor Bakkersbrein en andere initiatieven van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij op www.ambachtelijkebakkerij.nu. Wij zijn te bereiken op tel. 088 – 666 9 333 en via mail: info@ambachtelijkebakkerij.nu. Volg ons ook op Twitter en Facebook onder ‘bakkerijambacht’.

Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Zonder chaos geen orde

Zonder chaos geen orde

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan.

Wie is Maud?

Wie is Maud?

Het is een vraag die ons regelmatig ter ore komt: wie is Maud? Wie is degene die zich in deze column zo ‘anoniem’ en scherp uitlaat over heikele kwesties in de bakkerijbranche?