Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt bakker te delen

Patisserie de Rouw uit Vught heeft meer dan tienduizend followers op Facebook. “Kennelijk is de informatie die we aanbieden interessant genoeg”, aldus eigenaresse Doris de Rouw. Een deel van hun online content haalt zij op bij Stichting Ambachtelijke Bakkerij. “Een kwestie van kopiëren en plakken. Ik maak dankbaar gebruik van hun diensten.”

39102-Abri-ambachtelijke-bakker-203x300 Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) helpt ambachtelijke brood- en banketbakkers, patissiers en chocolatiers om hun verhaal te vertellen richting de consument. Of het nou gaat om

ingrediënten, bereidingsprocessen, trends of tradities: de SAB zorgt via de website www.ambachtelijkebakkerij.nu en diverse social media voor bijpassende online en offline uitingen, waarmee een ambachtelijke bakker zich kan onderscheiden in de markt.

Kopiëren en plakken

Doris de Rouw is enthousiast over het aanbod van Stichting Ambachtelijke Bakkerij. “Het gaat vaak om actuele informatie, die mooi en toegankelijk is verwoord. Soms heb ik op social media heel veel te vertellen over ons eigen bedrijf. Maar er zijn ook periodes, bijvoorbeeld tussen verschillende feestdagen in, dat dat nieuws even iets minder is. Hoe handig is het dan om heel gemakkelijk iets leuks of leerzaams van de website van de SAB te halen?”

Voor de social media van Patisserie de Rouw maakt zij regelmatig gebruik van recepten of een ‘Wist u dat…-je’, die allebei eenvoudig van de website te kopiëren en gratis te gebruiken zijn. “Doordat we via de inkooporganisaties een kleine bijdrage afdragen aan Stichting Ambachtelijke Bakkerij, zijn we bij de SAB aangesloten en kunnen kosteloos gebruikmaken van hun diensten. Ik zoek op de website naar een onderwerp dat me aanspreekt en bij ons past, bijvoorbeeld iets over vers fruit of chocolade. Dat berichtje zet ik vervolgens in een handomdraai op onze eigen Facebook-pagina. Zo heb je altijd iets leuks te vermelden, dat al keurig is verwoord en blijk geeft van je vakmanschap. Vaak plaats ik er een foto van een eigen product bij, zodat het toch persoonlijk is.”

Bakwerk

Covers-Bakwerk-300x205 Naast de digitale content verzorgt Stichting Ambachtelijke Bakkerij ieder kwartaal het magazine Bakwerk: een fraai vormgegeven, luchtig geschreven blad, bedoeld voor consumenten. Tine Looijenga, eigenaresse van Banketbakkerij-Chocolaterie Looijenga in Nijmegen, bestelt regelmatig een aantal exemplaren. “Zodra er weer een nieuwe editie van Bakwerk is verschenen, laten

we honderd of tweehonderd exemplaren bedrukken met ons logo. Deze krijgen we dan netjes toegestuurd en delen we vervolgens uit onder onze klanten. Omdat ons logo op de achterkant is meegeprint, vinden we het een mooie en professionele vorm van reclame. Het zorgt voor naamsbekendheid en we kunnen de klant er echt mee verwennen. Dat vinden onze winkeldames heel leuk om te doen!”

Ook Lex Verkley van de gelijknamige banketbakkerij uit Soest is enthousiast over Bakwerk. “Vooral de fraai gelamineerde editie die rondom de feestdagen in december verschijnt, vinden onze klanten erg leuk om te krijgen. De artikelen in het magazine over zowel brood, banket als chocolade zijn actueel, vergroten de productkennis en bieden veel informatie over bijvoorbeeld seizoensgebonden producten, die wij in onze winkel verkopen. Het blad is bovendien aantrekkelijk vormgegeven. Het ambacht spat eraf.”

Online delen

De verhalen die in Bakwerk staan, kunnen op de site van de SAB ook digitaal en/of afzonderlijk van elkaar worden gedownload. Zodoende kunnen ze ook worden gebruikt als input voor een eigen website, social media of een scherm in de winkel. Tine Looijenga is bezig met zo’n scherm. “Het is er tot nu toe niet van gekomen om ook digitale content van de SAB te delen met onze klanten. Maar als dat scherm er eenmaal hangt, gaan we er zeker gebruik van maken!”

Ambacht op radio en tv

Op 18 april is de Stichting Ambachtelijke Bakkerij samen met brancheorganisatie NBOV een gezamenlijke landelijke radio-, tv- en onlinecampagne voor de ambachtelijke bakker gestart. De campagne is opgezet om de sfeer, het vakmanschap en de beleving van de ambachtelijke (banket)bakker over te brengen op alle consumenten. Om de juiste doelgroepen te bereiken, worden onder andere radio, televisie, posters in abri’s en online media ingezet. Om consumenten meer informatie te geven en de bakker centraal te stellen, is www.uwambachtelijkebakker.nl de afzender van de campagne.

Gebruiksvriendelijk

Printscreen-2-300x266 De website www.ambachtelijkebakkerij.nu is gebruiksvriendelijker gemaakt en biedt betere toegang tot de bestaande informatie. “Iedere bakker is anders en heeft andere informatie nodig”, aldus Sandra Pluim, coördinator van Stichting Ambachtelijke Bakkerij. “De website krijgt een soort webshop, waarin een bakker goed kan zien wat hij eerder heeft besteld en eventueel herhalingen kan aangeven. Ook gratis downloads komen hierin te staan, zodat deze eenvoudig zijn terug te vinden. We hebben bovendien het aanpassen van de eigen gegevens plus het toevoegen van filialen gemakkelijker en toegankelijker gemaakt.”

De contactgegevens van bakkerijen die zijn aangesloten bij de SAB, zijn gekoppeld aan de consumentensite www.uwambachtelijkebakker.nl. Het aanvullen en aanpassen van de eigen gegevens is hierdoor des te belangrijker. Naar deze consumentensite wordt namelijk verwezen in de campagne, die momenteel op radio en televisie wordt uitgezonden. “Daarom een uitnodiging aan alle aangesloten bakkers: controleer je gegevens en vul deze waar nodig aan”, aldus Sandra Pluim. “Zo word jij gevonden door je klanten en weten wij waaraan behoefte is, zodat je voortaan informatie op maat ontvangt.”

Heeft u tips, ideeën of adviezen voor Stichting Ambachtelijke Bakkerij?

Deel ze met ons! Het beschikbare budget is van, maar vooral ook voor de bakker. Wij horen graag waaraan u behoefte heeft en welke initiatieven wij verder kunnen ontwikkelen.

 

Altijd op de hoogte blijven?