Om uw kansen te vergroten, kunt u het beste kijken naar hoe u zich kunt onderscheiden van uw collega’s. Waar bent u goed of zelfs beter in? Welke acties moeten er worden genomen om een eventuele voorsprong te behouden, of beter nog: uit te bouwen?

Door Koos Klein

Koos-Klein-150x150 Koos Klein

Binnen de branche zijn er vele podia waar u zich kunt laten beoordelen. Zijn de uitkomsten positief, dan kunnen ze een mooi uithangbord zijn voor uw bedrijf. Dit biedt extra publiciteit en daarmee extra kansen op het vergroten van uw marktaandeel. Een positieve uitkomst is ook een opsteker voor de bedrijfsvoering en de interne organisatie, want winnen doet u met het hele team. Een minder gunstige beoordeling houdt in dat er verbeterpunten zijn voor u en uw team. Wacht niet af, maar pak het op en haal het maximale uit een beoordeling.

Meten met collega’s

Hoewel er dit jaar geen Bakker met Ster is, zijn er wel andere mogelijkheden om u te meten met collega’s. Bij het banketbakkersgilde Heerlijk & Heerlijk zijn regelmatig onderlinge competities, waarbij het niet alleen om de eer gaat, maar ook om te kijken of de bedrijfsvoering optimaal is.

Een mooi voorbeeld daarvan is het bedrijf van Ard en Suzan van den Berg (Banketbakkerij Stevers in Alphen aan de Rijn). Sinds 2010 slepen zij minimaal één prijs per jaar in de wacht. Daar kan voor dit jaar de bekroning ‘De Beste Brokkenmaker’ aan worden toegevoegd. En Ard kennende, zal hij weer kijken naar mogelijke verbeterpunten om die voorsprong te behouden. Winnaars denken altijd in mogelijkheden.

Bij het Echte Bakkersgilde is dat het dingen naar de titel ‘Beste Echte Bakker‘. Voor de leden ieder jaar weer een extra stimulans om de bedrijfsvoering tegen het licht te houden en daar waar mogelijk te optimaliseren.

De laatste jaren bestaat de top-10 van de oliebollentest van het Algemeen Dagblad (AD) grotendeels uit bakkers. Winnaars van de laatste jaren profiteren van de extra omzet en publiciteit.

Bij een aantal presentaties die ik heb gegeven in het land bij ‘frituur inspiratiesessies’, heb ik gesproken met verschillende ondernemers. Velen waren verrast door de kansen op extra rendement die worden gecreëerd door producten in de markt te zetten die onderscheidend zijn. Niet voor niets worden er weer op verschillende plaatsen kramen geplaatst om oliebollen en andere gefrituurde producten te verkopen. Hiermee kunt u al uw klanten nu al dingen laten proeven en krijgt u ook de kans u te verzekeren van hun klandizie aan het eind van het jaar.

In de etalage

Als ik deze column schrijf, moeten de BakkersVak-Wedstrijden nog plaatsvinden (9 november). Ons kantoor Bouwer & Officier is één van de hoofdsponsors van deze wedstrijden. Wat ooit begon als een provinciale wedstrijd van hoog niveau is uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende wedstrijden voor heel Nederland. Dat er mensen zijn die zo graag willen meedingen naar een prijs, dat ze vanuit Brabant helemaal naar Drachten rijden om hun inzending af te leveren, mag als een groot compliment voor de organisatoren worden gezien. Een wedstrijd die ieder jaar weer vele winnaars oplevert, die daarmee de kans krijgen zichzelf in de etalage te zetten.

 

De auteur, Koos Klein, is bakkerijadviseur bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, telefoon 071-3419000. Meer informatie: www.bouwer-officier.nl of via 06-20364698.

 

Altijd op de hoogte blijven?