Ik hoor je wel, maar luister niet

1 juni 2017

Bakkers-in-bedrijf_jannes_schuiling-210x300 Oprecht naar iemand luisteren vergroot uw effectiviteit. Het geeft bruikbare informatie over de ander. Bovendien blijken mensen die oprecht luisteren aardiger te worden gevonden. Oprechte gesprekken voeren waarin u vooral luistert, is niet eenvoudig maar kan veel opleveren.

Spreekbeurt

Al vanaf de lagere school krijgen we het met de paplepel ingegoten: het zenden van informatie. Zo kregen we allemaal de opdracht om een spreekbeurt te geven over een bepaald onderwerp. Ook u koos natuurlijk het onderwerp dat het beste bij u paste en waarvan u het meeste wist. U draaide uw verhaal af voor de klas. U kreeg een mooie voldoende voor het zenden van informatie. Echt oprecht met aandacht luisteren hebben we echter niet geleerd. Sterker nog: kinderen die vragen stellen, worden als lastig ervaren. Toch neemt uw effectiviteit in relaties toe als u oprecht luistert.

Wolf of Wall Street

Bovenstaande wordt op een prachtige manier geïllustreerd in de film Wolf of Wall Street. Deze waargebeurde film gaat over het leven van Jordan Belfort - een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. In een scène die mij beroepsmatig het meest is bijgebleven, vraagt Belfort zijn medewerkers om elkaar een pen te verkopen. Ze gaan aan de slag en vol overgave wordt de pen aangeprezen: de pen is geweldig, mooi van kleur, rolt lekker, ligt lekker in de hand, gaat lang mee, is veel geld waard, kortom: een echte aanwinst. Deze pen is een must have. Hoewel iedereen enorm zijn best doet. wordt de pen natuurlijk niet gekocht. Jordan Belfort eist de pen op. En vraagt een medewerker zijn naam op te schrijven. “Lukt niet, ik heb geen pen.” U raadt het al: de pen is verkocht. Het beïnvloeden van mensen begint met het stellen van vragen. Daarmee wint u informatie in: wat is de situatie, wat is het probleem, waar leidt dat toe en met welke oplossing wordt de ander het best geholpen?

Oprecht gesprek

Als u een echt oprecht gesprek voert, bent u altijd volledig gericht op het succes van uw gesprekspartner en op wat hij nodig heeft. U zendt niet, maar bent bezig met luisteren, samenvatten en doorvragen. U wilt het beste resultaat voor de ander en niet per se voor uzelf.

Een indrukwekkend voorbeeld is Zappos, een online schoenreus uit de VS. Alles draait om de klant. Dat ze hierin ver gaan, illustreert het volgende voorbeeld. In zijn zoektocht naar een pizza belt een klant per ongeluk het verkeerde nummer. Een schoenenverkoper van Zappos neemt op en luistert naar de wens van de klant. De verkoper beëindigt het gesprek. Binnen een kwartier wordt een pizza bij de man thuisbezorgd. Dit verhaal is in 2011 meer dan 40.000 keer geretweet en behoort inmiddels tot een van de meest populaire ‘compagnie legends’. Op deze wijze is er een lange termijn relatie opgebouwd met de volledige focus op het succes van de gesprekspartner (klant). Door te luisteren en oplossingen te bieden op basis van oprechte intenties en deskundigheid. Probeer oprecht te luisteren naar de mensen om u heen. Daarmee helpt u de ander - en uiteindelijk ook uzelf.

Altijd op de hoogte blijven?