Hoger in Google met linkbuilding

1 november 2019 Birgitta van der Linden, BLUSHtxt
Foto: Pxhere

Hoe fijn zou het zijn als jouw website hoog scoort in Google. Om dat te bereiken kun je volgens de deskundigen anno 2019 niet om linkbuilding heen. Linkbuilding maakt je website beter vindbaar in de zoekmachine en zorgt ervoor dat Google je website als waardevol en relevant beschouwt. Met als gevolg meer bezoekers naar je website en meer conversie. Dat klinkt goed, maar hoe bereik je dat?

De meeste aandacht gaat uit naar de eerste vier organische (niet-betaalde) zoekresultaten die een zoekopdracht in de zoekmachine oplevert. Zo’n 90 procent van de internetgebruikers kijkt überhaupt niet verder dan de eerste pagina. Linkbuilding is een van de belangrijkste factoren om in die organische top-vier te komen. Thorgall van Eeden van online marketingbureau Drijfveer Media en Davy Slof van Lequal Online Marketing leggen uit hoe je linkbuilding implementeert in je online marketingactiviteiten.

Interne linkbuilding

Linkbuilding bestaat uit twee componenten: interne en externe linkbuilding. Interne linkbuilding verwijst naar de linkstructuur van je eigen website en is onderdeel van je on-page-optimalisatie. Andere onderdelen van je on-page-optimalisatie zijn onder meer de teksten op basis van zoekwoorden (keywords), title tags en meta descriptions. Kortom: het geheel aan zoekmachineoptimalisatie waardoor je organische bereik toeneemt. Bij de linkstructuur van je website wordt er gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van de navigatie op je site: kun je als bezoeker makkelijk navigeren van de ene naar de andere pagina? Met interne links ken je extra waarde toe aan pagina’s die het belangrijkst zijn. Is de pagina met jouw aanbod de belangrijkste pagina van jouw website, dan wil je het de bezoeker met behulp van interne links makkelijk maken om juist die pagina snel te vinden.

Externe linkbuilding

Bij externe linkbuilding liggen de zaken iets minder eenvoudig en dit is waar de meeste online marketingbureaus zich met linkbuilding op richten. Externe linkbuilding is onderdeel van je off-
page-optimalisatie en richt zich op externe factoren – factoren buiten jouw website – die je organische bereik vergroten. Het gaat hierbij om het creëren van links op relevante websites naar jouw website én het plaatsen van links op jouw website naar andere relevante websites. Google meet de populariteit en autoriteit van jouw website af aan de hand van de inkomende links: de backlinks. Deze backlinks fungeren als stemmen in de Google Spider: de ‘spin’ die namens Google het wereldwijde web doorkruipt en pagina’s indexeert. Met off-page-optimalisatie kun je bezoekers trekken via andere kanalen, wat leidt tot meer bezoekers en conversie. Thorgall en Davy onderstrepen dat kwaliteit hierbij belangrijker is dan kwantiteit. Thorgall: “Koop nooit links en wees kritisch op welke websites je links achterlaat. Links op websites die niet relevant zijn of die niet goed staan aangeschreven, zijn eerder schadelijk dan bevorderlijk voor de vindbaarheid van je website.”

Vijf tips voor backlinks
1. Content is king, ook bij linkbuilding. Schrijf interessante blogs waarin je je expertstatus laat zien. Deel de blog op je social media-kanalen en voeg een link toe naar je website. Zodra lezers je blog delen, verspreiden de backlinks zich over internet.
2. Ga een samenwerking aan met andere sites als gastblogger. Op de partnersite plaats je jouw blogs inclusief link. Met jouw blogs zorg je ervoor dat de partnersite goede content heeft, waardoor zowel hun site als jouw site meer bezoekers trekt. Denk hierbij wel aan unieke content; je kunt geen ‘oude’ blogs van je eigen site of social media hergebruiken.
3. Vraag je klanten online een review achter te laten en een link te plaatsen naar jouw bakkerij.
4. Maak een gratis Google Mijn Bedrijf-melding via google.nl/business om je bedrijfsinformatie toe te voegen aan Google Maps, Google Zoeken en andere Google-services.
5. Schrijf je bakkerij in op startpagina’s in jouw vakgebied en regio, zoals patisserie.startpagina.nl, bakkers.startpagina.nl, maar ook amstelveen.startpagina.nl en detelefoongids.nl.

Linkprofiel en ankerteksten

Davy: “Om backlinks te verzamelen vraag je andere sites een link op te nemen naar jouw site of je plaatst zelf links op andere sites. Belangrijk hierbij is om te onthouden dat een goed linkprofiel een diversiteit bevat aan soorten links. Denk aan links vanaf social media, startpagina’s, partnerwebsites, lokale en regionale sites, maar ook reviews via onafhankelijke sites. Voor een bakker zijn die lokale of regionale links essentieel, omdat je gevonden wilt worden in jouw stad of dorp. Weinig mensen rijden twee uur om brood of banket te kopen, tenzij je écht iets unieks biedt in jouw vakgebied. Daarnaast is ook de ankertekst van belang. Dat is de tekst waaraan de link is gekoppeld; de link onder het zoekwoord of de zoekwoordcombinatie. Met de zoekwoordcombinatie ‘brood Amstelveen’ scoor je makkelijker, omdat er minder concurrentie is dan op alleen ‘brood’. De ankerteksten dienen zowel op je eigen website te staan als in de backlink.”

Linkbuilding altijd een goed idee

Wellicht staat jouw bakkerij in Amstelveen al in de top-vier organische zoekresultaten van Google. Hoeveel zin heeft het dan om je te verdiepen in linkbuilding en hoeveel tijd kost het voordat je hier de vruchten van plukt? Thorgall: “Linkbuilding is altijd een goed idee. Staat je zaak nu op de eerste pagina in de zoekresultaten zonder gebruik te maken van linkbuilding, dan ben je al aardig op weg. Het is lastig en misschien niet haalbaar om de eerste of tweede plek te veroveren. Je positie op de eerste pagina is afhankelijk van wat je concurrenten aan online marketing doen. Als je niet kunt stijgen in de zoekresultaten, wil je natuurlijk wel je huidige positie behouden. Zodra je concurrenten in de regio linkbuilding op een goede manier implementeren in hun online marketingstrategie, is de kans groot dat jouw salon zakt in de zoekresultaten. Linkbuilding is een van de ingrediënten die zorgt voor een hoge positie in Google, net als je teksten, de hoeveelheid tijd die een bezoeker op je site doorbrengt, de title tags en meta descriptions. De Google Spider is continu bezig met het indexeren van websites. Over het algemeen duurt het drie maanden voordat de resultaten van linkbuilding en andere online marketingactiviteiten zichtbaar zijn en je ze kunt meten via Google Analytics.”

Met dank aan: Thorgall van Eeden, online marketingbureau Drijfveer Media, en Davy Slof, Lequal Online Marketing.

Altijd op de hoogte blijven?