Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Edith van Peij_NBC

Het liefst laat u klanten uw lekkernijen van dichtbij zien en ruiken. Zelf je producten mogen pakken uit mooi uitgestalde manden zorgt ook voor een leuke klantbeleving, maar denk bij de inrichting en de organisatie aan een paar dingen. De Hygiënecode vereist dat u bakkerijproducten verpakt of afschermt of er voldoende toezicht op houdt. Daarnaast, en misschien nog wel belangrijker, is het goed om te bedenken of al uw klanten zo enthousiast zullen zijn. Klanten zijn in de afgelopen twee coronajaren namelijk kritischer geworden op hygiëne.

Verpakken

Producten verpakken is eigenlijk het beste. Daarmee voorkomt u dat klanten aan producten zitten, ze besmetten en weer terugleggen. Of erger nog: een product op de grond laten vallen en terugleggen. In de coronapandemie zagen we dat producten steeds vaker verpakt werden aangeboden. Het is het meest hygiënisch en nog steeds kunnen klanten uw heerlijke producten van dichtbij zien en (deels) ruiken.

Zelfbedieningsvitrine

Bij producten zonder verpakking is het belangrijk om ze goed af te schermen. Kies voor een zelfbedieningsvitrine die niet te diep is (maximaal 55 cm) en een opstaande rand aan de voorzijde heeft (minimaal 15 cm hoog). Scherm de vitrine van voren en van boven af, maar zorg wel ervoor dat producten goed te pakken zijn. Leg bij iedere vitrine een eigen schep of tang en zorg ervoor dat voldoende schoon en geschikt verpakkingsmateriaal beschikbaar is.

Reinigen en vullen

Zorg voor een presentatiebak die u goed kunt onderhouden en schoonmaken. Rieten manden zien er leuk uit, maar zijn lastig te reinigen. Maak gebruik van uitwasbare hoezen, waar de producten op liggen, en denk bij het bijvullen van de verkoop- of presentatiebak aan het ‘first in, first out’-principe: leg de achtergebleven producten boven op de nieuwe voorraad. Dan weet u zeker dat u altijd verse producten aanbiedt.

In het zicht

Het is lastig om continu een oogje in het zeil te houden op de zelfbedieningsvitrines. Soms loopt de winkelmedewerker toch even weg. Zorg ervoor dat het zelfbedieningsgedeelte goed in het zicht staat, bijvoorbeeld dicht bij de kassa. De winkelmedewerker moet handelen als een klant iets laat vallen. Gooi het product weg of vervang de schep of tang, ook als het druk is!

Proeverij

Proefplankjes komen weer meer terug. Gelukkig, het kan weer! Maar houdt ook hier in de gaten dat producten niet te lang staan of dat mensen er onnodig aan zitten. Producten blijven langer vers onder een stolp. Door prikkertjes te gebruiken hoeven mensen de producten niet aan te raken en als u de kans heeft, laat dan een medewerker met een plankje rondgaan. Dat is zowel vanuit hygiëne- als verkoopperspectief waarschijnlijk de beste manier.

Edith van Peij
Kennisspecialist Voeding & Levensmiddelenwetgeving

Het NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Dat doen wij onder meer door regels en wetgeving te vertalen naar de praktijk via artikelen en praktische hulpmiddelen. Heb je een vraag, neem dan contact met mij op via kennis@nbc.nl.

Meer over
Lees ook
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de EU-campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

Kan ik kosten besparen door onderhoud uit te stellen?

Kan ik kosten besparen door onderhoud uit te stellen?

De grondstofprijzen en de personeelskosten zijn hoog. Op zoek naar kostenbesparingen kan het wellicht een idee zijn om het onderhoud op apparatuur uit te stellen. Of dat wel echt een kosten-besparing is, is sterk de vraag. Onderhoud werkt namelijk op verschillende vlakken preventief. Onderhoud aan machines kun je plannen en dat is een groot voordeel...

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.