Hoe help ik broodverspilling te voorkomen?

Jenneke van Elderen_NBC

Steeds vaker lees ik over duurzaamheid en initiatieven om verspilling van voedsel tegen te gaan. Wat kan ik daarmee in mijn bakkerijwinkel?

“We zien inderdaad dat er meer aandacht komt om zuiniger met ons voedsel om te gaan”, vertelt Jenneke van Elderen, binnen NBC verantwoordelijk voor Consument & Voorlichting. “Denk aan apps waar etenswaar wordt aangeboden die aan de datum is, of artikelen met de uitleg dat THT niet per se inhoudt dat producten na die datum bedorven zijn. Begin september vindt zelfs een landelijke ‘Verspillingsvrije Week’ plaats, vanuit het Voedingscentrum en Stichting Samen tegen Voedselverspilling, met acties voor consumenten, scholen en bedrijven. In deze week zal het ook veel gaan over brood.”

Want brood staat in de top drie van meest weggegooide producten. Dat is ergens niet zo vreemd. Tenslotte is brood een vers product. En als enige zelfs dagvers. “Brood ligt elke dag vers in het schap. Iets wat voor groente, fruit of vlees niet per definitie geldt. Logisch dus dat je met derving te maken hebt. Maar het grootste deel van de verspilling vindt thuis plaats. Jaarlijks gooien we in Nederland 7 kilo brood per persoon weg (inclusief deegwaren), wat met 21 procent het grootste aandeel vormt van verspilde voeding. Dat is niet de waardering die uw mooie product verdient.”

Drie eenvoudige tips tegen broodverspilling

  1. Vertel klanten hoe zij thuis brood het best bewaren of zacht geworden broodjes weer een krokante korst geven in de oven.
  2. Stimuleer klanten om zelf een broodzak of -tas mee te nemen. Dit scheelt verpakkings­materiaal. Maar interessanter nog, het lijkt erop dat mensen bewuster met hun etenswaar omgaan als die in hun eigen zak of tas zit. Er zijn raamstickers waarmee u heel simpel klanten laat zien dat u duurzaamheid belangrijk vindt.
  3. Deel leuke recepten voor oud brood. De tosti kent iedereen wel, maar wat te denken van de broodpizza, broodpudding of broodquiche. Bekijk de recepten op brood.net.

Zo laat u klanten thuis genieten van uw product tot de laatste kruimel. En draagt u maatschappelijk uw steentje bij. 

NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Dit doen we onder meer door imagoactiviteiten voor brood. Wij volgen waar consumenten over praten, weerleggen fabels en laten zien dat brood lekker, gezond en veelzijdig is. De bewaartips zijn altijd een van de best scorende berichten op brood.net. Hebt u een vraag, neem dan contact met mij op via j.van.elderen@nbc.nl.

NBC_logo

Lees ook
EHB(K)O

EHB(K)O

Dertig jaar geleden liep ik, broekie van nog geen 21, stage bij een accountantskantoor. Ik mocht mee naar een klant in het noorden van het land en moest het kasboek opvragen bij de directie. De kast ging open en mevrouw haalde daar twee schriftjes uit met de legendarische woorden: “Welke moet je eigenlijk hebben, de groene of die zwarte?”

SIGEP 2022 gaat door

SIGEP 2022 gaat door

De ijs-, banket-, chocolade-, bakkerij- en koffieketen ontmoeten elkaar dit jaar live op de vakbeurs SIGEP van 12 tot 16 maart in het Rimini Expo Center. De vakbeurs SIGEP is een ontmoetingsplek voor iedereen uit de sector op zoek naar nieuwe producten en technologieën. Daarnaast biedt SIGEP wedstrijden en lezingen. Dan opent digitale platform van Italian...

Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.