Bij het Nederlands Bakkerij centrum komen veel vragen binnen van ondernemers over wat te doen met de verkoopprijzen. een goede kostprijsberekening vormt daarvoor de basis. adviseur Bedrijfskunde robert Dominicus legt uit.
“Het is voor elk bakkerijbedrijf belangrijk twee zaken in kaart te brengen. Ten eerste wat u verdient aan de producten die u maakt en ten tweede hoe de inkomsten zich verhouden tot de inspanningen die u daarvoor verricht. Een goede prijs dekt in elk geval de kosten van een product zoals grondstof-, productie-, loon-, administratie- en verkoopkosten. Maar dat financiële plaatje achter een product speelt niet de enige rol bij de bepaling van de verkoopprijs. U moet ook rekening houden met de afzetmarkt van uw producten. Bovendien is het belangrijk te weten wat de concurrentie doet. Wat biedt zij aan en tegen welke prijs?
Om de kostprijsontwikkeling voor uw bedrijf inzichtelijk te maken, heeft het NBC een speciale module gemaakt. De module vindt u op www.nbc.nl/dossiers/prijzen. Aan de hand van uw jaarcijfers vult u de module zo in. Het dossier geeft u bovendien inzicht in de ontwikkeling van diverse kostprijselementen en consumentenprijzen voor brood- en bakkerijproducten in een bepaalde periode. Deze gegevens zijn afkomstig van onder andere het Centraal Bureau voor de Statistiek en De Nederlandse Bank. De informatie biedt u de mogelijkheid om te bekijken hoe u het doet en wat u moet doen om bijvoorbeeld het huidige winstniveau vast te houden.”