Luke Baas (18) werkt al jaren in een bakkerij en is daar nog lang niet op uitgekeken. Hij zoekt steeds nieuwe uitdagingen om zichzelf te ontwikkelen en wil blijven leren. Luke vertelt over het nut van sociale media voor het aantrekken van nieuwe klanten.
"Ik ben al heel jong begonnen met bakken. Vroeger bakte ik veel thuis, dat vond ik leuk. Toen ik voor school een verslag moest schrijven over voeding, heb ik daarvoor een interview afgenomen bij de bakker waar ik nu nog steeds werk. Ik werk als broodbakker voor Bakkerij Vreugdenhil. We hebben allerlei verschillende soorten brood, in totaal ongeveer zestig soorten. Die maken we niet elke dag, maar worden op aanvraag gemaakt.
Op mijn werk vinden ze de kwaliteit van het brood heel belangrijk. Mijn baas en ik hebben daarin dezelfde visie. We streven als bakkers allemaal naar kwaliteit. Als je dat net zo voelt als de familie Vreugdenhil, dan merk je dat je al snel meerolt in het streven naar kwaliteit.
De klanten zijn vooral mensen met kinderen en ouderen. Het is lastig om jongeren naar de winkel te halen, want bij een bakker betaal je nou eenmaal een centje meer. De kwaliteit is beter, maar jongeren hebben daar vaak het geld niet voor of er niet voor over. We hebben een account op Instagram en plaatsen daar ook de weekaanbiedingen. We merken dat mensen daardoor naar de winkel komen.
Ik denk dat brood altijd gegeten zal worden. Ondanks dat steeds meer mensen andere dingen eten blijft brood voor veel mensen belangrijk. Het is de voeding van de dag.
Ik zie mezelf nog heel lang werken in een bakkerij. Ik heb recent met twee wedstrijden meegedaan, waaronder de Talentenprijs Boulangerie van de Gouden Gard, en ik wil nog aan andere wedstrijden meedoen. Ik vond het leerzaam om mee te doen, al had ik ook soms momenten dat ik het minder leuk vond. Ik werk vier dagen in de bakkerij en één dag ga ik naar school. Daardoor was het soms druk, maar wanneer het eindresultaat er staat, is het de drukte helemaal waard. Ook wanneer ik geen student meer ben wil ik blijven leren en ontwikkelen.”