Gezondheid

22 augustus 2017

Gezondheid is een trend, die steeds sterker doorzet. De klant kiest óf extreem gezond óf extreem lekker (en dus ongezond). Het gebied daar tussenin wordt steeds minder interessant.

AB-Mauri_Peulvruchten-met-brood-150x150 Peulvruchten

Het jaar 2017 zou het jaar van de peulvruchten kunnen worden. Omdat de broodmarkt steeds verder evolueert, wordt gezocht naar alternatieve bronnen voor bloem. Het gebruik van peulvruchten wordt hierin steeds populairder, mede door de gezondheid van bijvoorbeeld linzen, witte bonen en kikkererwten. In Nederland lijken de markt en de consument nog niet helemaal klaar voor broden en cakes op basis van peulvruchten. Toch is het een markt die toekomst heeft.

Ook groente- en peulvruchtenfabrikant HAK ziet het marktaandeel in bonenconserven stijgen, met name onder het jongere publiek. De 65-jarige bonenfabrikant maakt tegenwoordig zelfs burgers en worst. Niet eerder waagde HAK de stap van het conserven- naar het koelvak, maar sinds medio mei zijn de nieuwe Hollandse bonenburger, pittige linzenburger en zwarte bonenworst te vinden in het vegetarische koelversschap bij Jumbo. De burgers en worst zijn ontwikkeld in samenwerking met topkok Herman den Blijker en Schouten Europe, marktleider in vegetarische producten en vleesvervangers in Nederland. Volgens HAK passen de burgers en worst ‘perfect binnen de huidige foodtrends: plantaardig, gezond, zonder onnodige toevoegingen en zeer geschikt voor een dagje zonder vlees’.

 

AB-Mauri_Penam-avondbrood-150x150 Avondbrood

Omdat gezondheid een belangrijke drijfveer blijft bij de ontwikkeling van (brood)producten, zien we dat producten met hun innovaties aansluiten bij de levensstijl van consumenten. Het bedrijf Penam in Tsjechië bijvoorbeeld heeft een brood ontwikkeld, dat een hoog eiwitgehalte heeft maar weinig koolhydraten bevat. Dit maakt het geschikt voor gebruik in de avond en sluit dus aan bij langere werkdagen en de wens niet teveel energie binnen te krijgen, die op dat tijdstip van de dag niet meer wordt verbrand. Ook AB Mauri brengt een Low Carb brood op de markt. Het is eiwitrijk en vezelrijk en bevat slechts vijf gram koolhydraten per honderd gram brood.

 

AB-Mauri_Kokos-Surprise-Donut-150x150 Gezouten karamel

Gezouten karamel blijft als smaak onverminderd populair. Het mooie van deze smaak is dat hij niet seizoensgebonden is. Ook kokos is aan een opmars begonnen in bakkerijproducten. Dit is mede te danken aan het feit dat kokos allerlei gezondheidsaspecten toegekend heeft gekregen in de afgelopen jaren. Door de focus op gezondheid raken consumenten vertrouwd met het product en de smaak. Dit heeft zijn weerslag op het bakkerijassortiment wereldwijd.

 

AB-Mauri_Blurring-150x150 Blurring

Niet alleen in winkels, ook in producten is steeds meer sprake van ‘blurring’. Categorieën en functionaliteiten verdwijnen. Dat betekent dat brood ook zoet mag zijn, dat tussendoortjes je ontbijt kunnen zijn en dat een snack als maaltijdvervanger wordt gezien. In Canada is afgelopen maart een browniemix voor de thuisbakker geïntroduceerd op basis van Teff. En in Indonesië zijn in diezelfde maand Green Pea Cookies op de markt gebracht. Oude en nieuwe grondstoffen vinden hun weg naar een nieuw assortiment binnen de bakkerij.

 

Bietenvezels

Bietenvezels worden gebruikt om een product rood te kleuren en het zoeter te maken. Ze worden onder andere gebruikt om de momenteel zo hippe red velvet cake te kleuren. De toevoeging van bietenvezels zou een positief effect hebben op de voedingswaarde. Bietenvezel verlaagt het cholesterolgehalte en helpt spieren te ontspannen. Wees echter altijd voorzichtig met voedingsclaims!

AB-Mauri_Bietenvezels-300x106

Altijd op de hoogte blijven?