Foto: Zeelandia

Glutenvrij, vegan; ‘Free from’ is een trend die niet meer weggaat. Zeelandia speelt in op deze trends en is een samenwerking aangegaan met InnoV, een Iers bedrijf dat vooroploopt op het gebied van glutenvrije technologie. 

Consumenten kiezen om verschillende beweegredenen voor ‘free from’ producten”, aldus Marinke van den Berge, marketingmanager bij Zeelandia. “Coeliakiepatiënten kiezen noodgedwongen voor glutenvrije producten, maar daarnaast is er een groeiende groep consumenten die weliswaar geen coeliakie heeft, maar toch de gluteninname wil beperken.”

Lastig is dat gluten een belangrijke technische functie hebben in het product. “Daarom is het bij het ene product makkelijker om gluten te vervangen dan bij het andere.” Om dit probleem te tackelen, is Zeelandia gaan samenwerken met InnoV. “Met hen hebben we een glutenvrije croissant geïntroduceerd, die niet onderdoet voor het origineel. Dat was tot dusver een uitdaging: de aangeboden glutenvrije producten waren kwalitatief gezien vaak minder qua eeteigenschappen en nutritioneel profiel. Aan deze producten werden vaak meer suikers, vetten en zout toegevoegd om de gewenste smaak te kunnen verkrijgen. Qua Nutriscore zitten wij met onze glutenvrije producten echter goed.
Zulke resultaten verkrijg je niet van de ene op de andere dag: hier gaan langdurige trajecten aan vooraf. Toch vinden we het interessant om hier in te investeren. We verwachten dat glutenvrije producten een groeimarkt blijft.”

Duurzaamheid

Voor de bakker is glutenvrije producten produceren echter nog niet zo makkelijk, weet Van den Berge. “Je kunt alleen glutenvrije producten maken als de productielocatie volledig glutenvrij is. In Nederland is een beperkt aantal bakkerijen glutenvrij, maar dit aantal groeit. Dat heeft ook te maken met de kwaliteit van de producten. Omdat deze toeneemt, worden de producten ook interessant voor mensen die niet uit noodzaak glutenvrij moeten eten.” Vegan is een andere trend die aan terrein wint. “Bij de keuze van vegan gaat het vaak om andere redenen dan de gezondheid. Duurzaamheid en diervriendelijkheid voeren de boventoon. Wij zetten vooral in op duurzaamheid; de keuze voor vegan producten is niet per definitie gezonder. In het geval van banket gaat het vooral om producten waarvan men wil genieten. De smaak is hierbij het meest belangrijk: het product moet vooral lekker zijn. De uitdaging zit ’m in goede alternatieven voor dierlijke producten als ei, boter en room. Er komen gelukkig steeds meer geschikte alternatieven. Al bestaat over deze alternatieven ook discussie. Niet iedereen is bijvoorbeeld gecharmeerd van soja.” De bakkerij blijft qua vegan producten tot op heden een beetje achter. “Het draait nu eenmaal om genieten. Wanneer je dat niet waar kunt maken met vegan alternatieven, blijft het een niche. Dankzij nieuwe technieken is dat aan het veranderen. Daarnaast gaat het om acceptatie bij de consument: sommige vegan producten zijn nu eenmaal niet een-op-een te vergelijken met het origineel. Met V-Go! hebben we een nieuw concept gelanceerd voor vegan producten, met daarin onder meer cakes en brownies.” 

Altijd op de hoogte blijven?