De wereld van voeding en brood verandert in snel tempo, aangezwengeld door een jonge en online generatie (geboren na 1980). Dat deze ontwikkeling veel kansen biedt voor brood blijkt wel uit de meest recente cijfers. Samen met onderzoeksbureau GfK onderzoekt NBC ieder jaar met de NBC Broodenquête en het NBC broodmodel de stand van brood. En wat blijkt, brood staat er goed voor.

Aan het einde van afgelopen jaar zagen we al dat de broodconsumptie bijna was gestabiliseerd (-0,9 procent). En vergelijken we de cijfers van de eerste periode van 2019 met dezelfde periode van 2018 dan blijkt dat het volume van brood ruim drie procent is gestegen. Een stijging voor het eerst in tien jaar!

Aan de stijging van het broodvolume liggen diverse redenen ten grondslag:

  1. Een steeds beter en positiever imago van brood en meer aandacht voor brood in de media (o.a. door de broodcampagne ‘Brood uit Europa - Goed Verhaal’).
  2. Een sterke groei van het aantal verkooplocaties van brood. Brood is nog nooit op zoveel plekken verkocht.
  3. Brood past prima in een bewust en modern voedingspatroon van de drie ‘g’s’: gemak, gezond en genieten. En over het laatste gaan we het in dit artikel hebben.

Gemak

Buitenshuis eten wordt voor jongeren steeds meer de ‘nieuwe’ standaard en brood profiteert hiervan. Het is niet voor niets dat het aantal broodjeszaken en lunchrooms explosief is gestegen (25% in drie jaar tijd). Broodjes lenen zich namelijk prima als ‘on the go’ voeding en het aanbod is enorm. Brood heeft vele vormen en varianten en dan hebben we het nog niet over de vele belegsoorten. Van het traditionele broodje kaas tot een volkoren ‘bagel’ met hummus of avocado. Voor ieder wat wils, gemakkelijk om mee te nemen en ook nog eens goed onderweg te nuttigen.

Gezond

Dat brood wordt gezien als gezond, zien we in de groei van gezonde broodvarianten als volkoren en meergranen. Ruim 40% van alle Nederlanders eet met regelmaat volkorenbrood en dit percentage blijft groeien. Laag opgeleiden zijn trouwens minder vatbaar voor de gezondheidsaspecten van volkoren en eten bovengemiddeld witbrood. Het aandeel van witbrood blijft dan ook stabiel rond de 17% (betreft alleen wit grootbrood).

Genieten

Vooral jongeren kiezen steeds vaker voor luxere en rustieke broodsoorten als boeren- en vloerbroden. Brood wordt door deze groep consumenten niet meer gezien als onderlegger, maar als volwaardig
onderdeel van hun maaltijd of eetmoment. Sowieso is smaak met ruim 40% nog altijd de meest genoemde reden om brood te kopen.

Kleinbrood kampioen

Gemak, gezond en genieten lijken ten kostte te gaan van de traditionele (bus) boterham. De grote winnaar van deze trend is dagvers kleinbrood (+5,1%) met op de tweede plaats dagvers grootbrood (+3,4%). Vooral supermarkten en de out-of-home markt profiteren van de groei van kleinbrood.

Heeft u vragen of opmerkingen, laat het ons weten!
Frank Janssen | F.janssen@nbc.nl

Het succes van de Broodbode

De Broodbode

Foto: De Broodbode

Dat je als ambachtelijke bakker een goede boterham kunt verdienen als je deze trends eigen weet te maken, bewijst Bob van der Velde van de Broodbode. Met versbelegde broodjes die je ook nog kunt bestellen of afhalen, weten zij de klanten te verleiden en aan zich te binden.

Door Christiaan van Beemen

Tien jaar geleden startte Bob van der Velde de Broodbode in zijn woonplaats Enschede. De prille ondernemer zag zijn bedrijf in rap tempo uitgroeien van een kleinschalige broodjesbezorgdienst - gevestigd in zijn schuur - tot een lunchketen met acht vestigingen in Twente.

Voordat Bob zich aan het ondernemerschap waagde, werkte hij in de horeca. Daar ontstond het idee voor de Broodbode, waarmee hij in eerste instantie vooral inzette op bedrijven. “Een bedrijfslunch bestond nog vaak uit witte bolletjes met plakjes kaas en worst. Er was behoefte aan broodjes van hoogwaardige kwaliteit.”

Bob leerde zelf brood bakken, want alles moest ‘home made’ zijn. “Kwaliteit en smaak staan altijd voorop. Daarom maken we onze spreads met volle mayonaise en niet met halvanaise. Onze klanten komen bij ons omdat ze een lekker broodje willen.” 

Wat niet betekent dat gezondheid geen rol speelt. Voor een groot deel van het brood maakt het bedrijf gebruik van biologische desem, vanwege de gezondheidsvoordelen én de smaak. De gezondere broodsoorten zijn vooral populair onder hogeropgeleiden, zegt Bob. “Die halen of bestellen bijna dagelijks hun lunch en willen niet te vaak uit de bocht vliegen. Dus kiezen ze bijvoorbeeld voor een speltbroodje met humus. Voor mensen met een lager inkomen is het specialer om buiten de deur te lunchen. Ze willen dan niet denken aan gezondheid en bestellen liever een witte broodsoort met kip. Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen.”

De klantenkring van de Broodbode bestaat voornamelijk uit millennials. Volgens Bob een generatie die houdt van gemak. “Ik hoor steeds vaker dat mensen geen losse broden meer kopen. Omdat ze geen zin hebben om zelf te smeren. Bij ons is het brood altijd vers en van de beste kwaliteit én je kan hier gezond eten. Dat waarderen mensen. Ouders leren hun kinderen dat je beter bij de Broodbode kan eten dan bij McDonald’s.”

 

Altijd op de hoogte blijven?