Foodwinkels verkochten nog nooit zoveel

Stricks Bakery Café

Supermarkten blijken de drijvende kracht achter de groei in omzet én aantal winkels waar food wordt verkocht. In 2017 maakten winkels in voedings- en genotmiddelen 3,1 procent meer omzet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven dat van 2008. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen kwam ook het volume hoger uit dan in 2008, meldt het CBS.

Het totale aantal food-winkels nam tussen 2008 en 2017 toe met 1,5 procent. Supermarkten groeiden in aantal met 3,2 procent naar 6.000 vestigingen, speciaalzaken met 0,8 procent naar 13.000.

Binnen het segment speciaalzaken is sprake van 'stevige verschillen': de snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe. Uit het straatbeeld verdwenen groentewinkels (-28 procent), slagers (-16 procent) en poeliers (-10 procent). Ook het aantal slijterijen (-6 procent) en tabakswinkels (-7 procent) nam af.

Lees ook
ALDI breidt broodassortiment uit met boerenbroden van Nederlandse bodem

ALDI breidt broodassortiment uit met boerenbroden van Nederlandse bodem

Supermarktketen ALDI voegt boerenbroden toe aan hun Bakkersgoud-assortiment. De broden worden gemaakt van Nederlands tarwe en zijn geproduceerd en gebakken in Nederland.

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

CBS: recordaantal vacatures in derde kwartaal

De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. In het derde kwartaal groeide opnieuw het aantal vacatures. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stonden tegenover elke 100 werklozen 126 vacatures. Een nieuw record, aldus het CBS.

Beko OmzetBarometer: Hogere omzet in derde kwartaal 2021

Beko OmzetBarometer: Hogere omzet in derde kwartaal 2021

Beko Advies publiceerde 2 november de nieuwe Beko OmzetBarometer met daarin de winkelomzetten van het eerste, tweede en derde kwartaal van 2021. Hieruit blijkt dat in het eerste kwartaal de omzet hoger was dan in 2020 en deze in het tweede sterk afvlakte. In het derde kwartaal lag de omzet weer hoger dan het voorgaande jaar.