Focus op gezondheid

WEB_AB Mauri_Wereldtrends_Gezondheid

WEB_AB-Mauri_Wereldtrends_Gezondheid_Cover-300x239 Uit marktonderzoek blijkt dat de toevoeging van positieve gezondheidsaspecten aan brood een goede manier is om aansluiting te vinden bij de consument, vooral bij de jongere doelgroep. Ook het aanbieden van voedzame en gezonde snacks die gemakkelijk zijn mee te nemen, trekken een jonger publiek naar de bakkerij.

In dit katern deelt AB Mauri interne onderzoeksresultaten en de meest opvallende en globale trends met de ambachtelijke bakker. Het is  namelijk voor iedere bakker interessant om te weten wat er speelt in de wereld! Hoewel er per land veel verschillen bestaan, zijn bepaalde trends wereldwijd. De gegevens in dit katern kunnen worden gebruikt om snel en doelgericht in te spelen op veranderingen in de markt.

AB Mauri is een wereldwijde aanbieder van bakkerijgrondstoffen en gist en in Nederland marktleider op het gebied van Koningsgist. Het bedrijf levert naast gist ook allerlei andere bakkerijgrondstoffen, broodverbetermiddelen en decoraties. Het assortiment is voornamelijk broodgerelateerd. Naast het Nederlandse hoofdkantoor in Dordrecht bevindt zich ook een vestiging in Made, waar het wereldwijde onderzoekscentrum voor enzymtechnologie is gevestigd.

WEB_AB-Mauri_Wereldtrends_Gezondheid_New-Product-Development-300x241 Ontwikkeling nieuwe producten

Bakkerijen gaan wereldwijd aan de leiding in de foodsector als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe producten. In de grafiek rechts is te zien hoe de introductie van innovaties in de bakkerijbranche (onderste blauwe balkje) zich verhoudt tot andere foodcategorieën. Links naast de grafiek staat het aantal geïntroduceerde producten. De snacksector (bruine balkje) zit de bakkerij op de hielen.

Overigens is het aantal geïntroduceerde innovaties in het afgelopen jaar wereldwijd met 3% afgenomen. Dit heeft alles te maken met de technische ontwikkelingen op dit gebied. De toevoeging van granen, zaden, groente en alternatieve meelsoorten aan brood maken de ontwikkeling van deze producten steeds ingewikkelder. Daarom duurt het langer voordat er nieuwe producten worden geïntroduceerd. Uit cijfers van de Mintel database blijkt wel dat de afname van innovatieve producten niet voor Nederland geldt. Hier is het aantal innovaties nog steeds gegroeid.

Er wordt de komende jaren een flinke groei van het marktaandeel van brood voorspeld. Men denkt dat deze markt wereldwijd een toename van 19% zal kennen in 2022. Voor cake en gebak wordt zelfs een groei van 36% voorspeld.

WEB_AB-Mauri_Wereldtrends_Gezondheid-300x224 De focus op gezondheid zal ook in de aankomende jaren een belangrijke rol blijven spelen in de bakkerijbranche. Positieve voedingswaarden spelen een groeiende rol in brood, maar ook in banket. De aantrekkingskracht van plantaardige ingrediënten, zoals oude granen of groente, neemt toe. Bovendien blijft er veel aandacht bestaan voor de herkomst van ingrediënten, met een voorkeur voor lokaal. Daarnaast is er behoefte aan stress-reducerende producten, ofwel: men wil nu en dan ook van iets lekkers kunnen genieten. Koek en cake zijn hierin populaire keuzes, mede omdat deze gemakkelijk zijn mee te nemen en onderweg kunnen worden geconsumeerd.

Herkomst ingrediënten

Er is veel interesse voor de herkomst van ingrediënten. Vooral de jongere doelgroep wil precies weten waar hun eten vandaan komt en hoe het is gemaakt. Hierop wordt wereldwijd ingespeeld door producten in de markt te zetten waarvan het graan door de consument tot aan de basis kan worden herleid. Rudi’s Organic Bakery uit Amerika produceert bijvoorbeeld Whole Wheat Bread made with Sacramento Valley Whole Grain Flour en Whole Wheat Bread made with Hungry Hollow Whole Grain Flour. Zo kun je als consument precies opzoeken waar je boterham is ontstaan. Het Amerikaanse bedrijf Community Grains werkt eveneens samen met boeren om transparantie in de gehele keten mogelijk te maken.

Lees ook:

Lees ook

Teff brood

Bakels Senior introduceert Teff brood. Dit brood is gemaakt van teff, het oeroude graan uit Ethiopië. [object type="youtube" id="uigFzJYI0GU&t=7s"]

Ambachtsbakker wordt Bakkersmaat

Ambachtsbakker wordt Bakkersmaat

De Ambachtsbakker ondersteunt al jaren warme bakkers op het gebied van reclame, marketing, advies, online verkoop, kassasystemen en winkelinrichting. Het bedrijf helpt niet alleen bakkers onder de gelijknamige formulenaam, maar ook brood- en banketbakkers met hun eigen logo en naam. Om te verduidelijken dat het niet verplicht...

Brood. Goed verhaal

Bijna een jaar geleden startte NBC, in samenwerking met de gehele Nederlandse en Belgische broodsector, de broodcampagne “Bread from Europe – A Great Story” – Brood uit Europa. Goed verhaal! Een uitgebreide 3-jarige Europese campagne bedoeld om het Nederlandse publiek het gezonde van brood, de diversiteit en …. het heerlijke, warme gevoel van brood te laten beleven. Het eerste jaar zit erop. En wat een jaar was het! [object type="youtube" id="VRVKwtaohjA"]

Productiemedewerkers industriele bakkerij

Productiemedewerkers industriele bakkerij

Beschrijving Productiemedewerkers en industriele banketbakkers vervullen een belangrijke taak. Samen met je collega's zorg je ervoor dat duizenden mensen elke dag...

Broodbakker omgeving Rotterdam

Broodbakker omgeving Rotterdam

Beschrijving Als broodbakker bij Het Ambacht maken wij de match naar vacatures voor de lange termijn. Voor ieder wat wils, heb je de ervaring of ambitie voor de...

Banketbakker omgeving Helmond

Banketbakker omgeving Helmond

Beschrijving In deze functie produceer je de lekkerste gebaksproducten uit Limburg. Samen met je collega’s verzorg je veel handwerk, maar ben je ook in staat...