Nu de lente voor de deur staat en ook de Paasdagen in aantocht zijn, kleurt uw etalage waarschijnlijk vrolijk geel. Maar wat doet u met uw winkel en etalage als Pasen weer achter de rug is en alle chocolade eieren de winkel hebben verlaten? In dit artikel vindt u een aantal praktische tips voor het snel ombouwen van een etalage of winkelpresentatie. Dat hoeft echt niet altijd duur of ingewikkeld te zijn.

Tekst en beeld: Stichting Ambachtelijke Bakkerij

paas etalage_SAB Regelmatig uw etalage of winkelinrichting vernieuwen geeft de klant een positieve indruk. U laat zien dat u actief met uw assortiment bezig bent. Kies voor een duidelijk thema in uw presentatie en let op dat vooral uw producten in de gekozen opstelling goed uit de verf komen. Dat zijn immers de dingen die u wilt verkopen. Houdt bij het inrichten de volgende tips in uw achterhoofd.

  • Zorg dat de etalage er schoon en opgeruimd uitziet. Van een winkel met een stoffige, rommelige etalage verwacht een klant niet veel goeds.
  • Prop niet teveel in de etalage. Een goede etalage bevat niet teveel en niet te weinig. Er moet iets te zien zijn voor de passant, zonder dat hij of zij het overzicht verliest. Let ook op de looprichting van uw passanten: hoe zien zij uw presentatie?
  • Zorg voor een goede lichtinval in de etalage. Richt een spotje op het belangrijkste onderdeel van de presentatie. Besteed veel aandacht aan een juiste verlichting en uitlichting. Het maakt daarbij verschil of het buiten licht of donker is.
  • Gebruik kleuren die de boodschap ondersteunen en kleuren die harmoniëren met het interieur van uw winkel. Bedenk daarbij dat de klant van buiten naar binnen kijkt.
  • Kijk bij collega’s en denk na over wat u van hen kunt leren.
  • Let op trends. Als u kiest voor een trendy etalage, zorg dan dat u up-to-date bent.
  • Wees creatief en vermijd routine. Varieer niet alleen op de inhoud en de thema’s maar verwissel ook regelmatig de basisindeling en eventuele plateaus en displays die u gebruikt.

Praktische tips bij de inrichting

Het is niet altijd nodig om een etaleur in de arm te nemen als u vanwege feestdagen of bijzondere thema’s wat veranderingen wilt doorvoeren. Met onderstaande tips komt u ook zelf een heel eind.

  • Zet grote objecten onderaan en plaats kleinere objecten daarboven, anders plet het elkaar.
  • Zorg ervoor dat u nieuwe decoraties gebruikt of decoraties die er goed uitzien. Decoraties met verbleekte of vergeelde kleuren werken averechts. Vouw de decoraties goed uit en gebruik originele materialen. Heeft u de gelegenheid en het talent om zelf iets te maken? Doen! Zo krijgt uw klant iets unieks te zien.
  • Houdt in uw achterhoofd dat oneven aantallen interessanter zijn om naar te kijken.
  • Maakt u gebruik van een zuignap? Spuit er een beetje haarlak op om de zuignap beter te laten plakken.
  • Verwijder oude plakbandjes en plafondhaakjes wanneer u een nieuwe presentatie maakt.
  • Wilt u sfeer neerzetten? Prijs de producten niet. Wilt u het product aanprijzen? Prijs de producten wel.
  • Houd rekening met de ooghoogte van uw doelgroep. Kinderen zien iets anders dan volwassenen.
  • Bekijk het eindresultaat van een afstand. Het kan er dan heel anders uitzien.
  • Bedenk altijd een tweede oplossing als u iets presenteert. Wat zet u er neer als het wordt verkocht?

Thema’s

Enkele weken na Pasen is het Koningsdag in ons land. Dat betekent dat de kleur oranje en het rood-wit-blauw van onze vlag toonaangevend kunnen worden. Lange weekenden zoals Hemelvaart en Pinksteren hebben niet echt een bepaald thema of een bijpassende kleur, maar zijn wel bij uitstek momenten waarop mensen erop uit trekken. Prijs producten aan die ideaal zijn voor een fietstocht of een picknick onderweg, verzin een nieuw product dat aansluit bij de wens onderweg iets te consumeren of maak een picknickpakket voor een vaste prijs – eventueel samen met andere versondernemers. Ook ‘lokaal’ is een belangrijk thema tegenwoordig. Wat speelt er in uw regio en wat wordt er verbouwd? Allemaal onderwerpen waarop u in uw etalage kunt inspringen.

Heeft u een scherm in uw winkel hangen? Op het Youtube kanaal van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij vindt u interessante filmpjes, die via narrowcasting gedeeld kunnen worden. Zo biedt u uw klanten regelmatig iets nieuws aan. Bijvoorbeeld:

&feature=youtu.be

Voorbijgangers beslissen in een fractie van een seconde of ze uw winkel binnenlopen of niet. Die keuze kan op van alles gebaseerd zijn, maar de uitstraling van uw winkel speelt daarbij een belangrijke rol. Daarom loont het de moeite om veel aandacht te besteden aan uw etalage en/of vitrine. Aan klanten die buiten blijven, verkoopt u niets.

Altijd op de hoogte blijven?