Een nieuwe rol voor patissier Tim van Beijnen - Ondernemen in coronatijd

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_1

De winkel aan de ­Grotestraat in Waalwijk, in oktober 2019 geopend (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

Vijf winkels, waarvan drie in Waalwijk en een webshop: patissier Tim van Beijnen heeft het er druk mee. Enkele weken voor de corona-uitbraak, vorig jaar in maart, nam hij de zaak van zijn ouders over en afgelopen jaar opende hij twee nieuwe vestigingen, in Hank en Oosterhout. “Ik ben van drie mensen op de loonlijst naar vijfendertig medewerkers gegaan.”

Tim is de derde generatie in het familiebedrijf. “Mijn opa, Piet van Beijnen, was de grondlegger, hij begon in 1951. Mijn vader, Hans van Beijnen, nam de zaak in 1988 over. Hij ging samenwerken met patissier Gerard van Mil. Hij nam oude werkbanken van hem over en vroeg de heer Van Mil te helpen bij het banket.” Zo werd Van Mil leermeester van Tim, die zijn recepten overnam.

In 2010 begon Tim zijn eigen bedrijf, VanTim patisserie. “Ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd dat ik de bakkerij niet zou overnemen. Vorig jaar kwam mijn vader bij me. Hij was 68 jaar en wilde ermee stoppen. Ik had inmiddels de helft van de zaak overgenomen en vond het zonde als de rest van het familiebedrijf zou verdwijnen. Daarom zijn we om tafel gaan zitten en heb ik de bakkerij alsnog overgenomen.”

Dit artikel gaat verder onder de foto

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_2

Werkneemster Simone Jongsma in dezelfde winkel (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

Hoe ging dat in zijn werk?
“Poeh, het was wel spannend. Een paar weken nadat ik de zaak had overgenomen, begon de corona-uitbraak. Een onzekere periode, zeker omdat we voor een groot deel aan de horeca leverden. Er viel behoorlijk wat omzet weg. Voor mij was de overgang wel wennen. Ik ging van drie medewerkers opeens naar vijfendertig man in dienst. Voorheen kon ik alles zelf af: produceren, administratie en promotie. Dat is nu wel anders. Ik heb een andere rol gekregen, zit meer op kantoor. Maar ik vind het een leuke verandering, ik ga nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk.”

Dit artikel gaat verder onder de foto

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_3

VanTim Patisserie is de naam van Tims eigen zaak. Ondanks de overname van de bakkerij van zijn vader houdt hij gelukkig nog tijd over om zelf te bakken (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

Wat heb je veranderd ten opzichte van de werkwijze van je ouders?
“Mijn vader werkte nog vrij traditioneel, dat wil zeggen: de administratie hield hij vooral bij op papier. We hebben alles gedigitaliseerd. Daarnaast hebben we meer ingezet op promotie. De website is veranderd en er is een nieuwe webshop. Ook hebben we voor het eerst een inspiratie­magazine uitgegeven. De eerste keer is dat een forse investering, maar de foto’s die ze voor de eerste editie hebben gemaakt, kunnen ze bij een volgend magazine nogmaals gebruiken. Ik vind het belangrijk om als bedrijf het stoepje schoon te houden, een goede uitstraling te hebben. We willen laten zien dat we vernieuwend en vooruitstrevend zijn als bedrijf. Qua apparatuur heeft mijn vader alles netjes up-to-date gehouden, dus die kon ik gelukkig zo overnemen. De enige tegenslag was een diepvriesmotor die kapotging. Die is vervangen: ik doe het liever in één keer goed dan dat ik dingen laat oplappen.”

Heb je nog wel tijd voor je passie, de patisserie?
“Ik maak nog steeds patisserie; zeker als het druk is draai ik mee. Maar ik zit ook een aantal dagen op kantoor. Daar valt ook het geld te verdienen, denk ik. Er moet een goede balans zijn: beide facetten zijn belangrijk, zowel productie als managementtaken.”

Dit artikel gaat verder onder de foto

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_4

Tim met (in de nabije omtrek befaamde) worstenbroodjes in de maak. “Het vlees ervoor halen we bij kwaliteitsslager Van Roessel in Waalwijk” (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

Je hebt het afgelopen jaar twee nieuwe vestigingen geopend?
“We hebben in mei vorig jaar een nieuwe winkel in Hank geopend, en in augustus een winkel in Oosterhout. In Hank hadden we mazzel, we konden daar huur- en leasecontracten voor onder meer het kassasysteem overnemen. Het is het­zelfde systeem als we in de andere winkels gebruiken. Die zaak liep voor de overname niet goed, maar draait intussen prima. De zaak in Oosterhout heeft tijd nodig, maar als de lijn doorzet gaat het daar ook prima draaien.”

Waarom wilde je deze zaken erbij hebben?
“Meer winkels openen is voor ons de kans om te groeien, meer omzet te halen. Zeker in coronatijd, nu de horecaklanten zijn weggevallen. Je kunt in deze tijd niets nieuws op dat vlak beginnen. Wat dat betreft mogen de deuren van de horeca­gelegenheden van mij wel weer open. Het openen van winkels is nu de enige mogelijkheid voor ons.”

Wil je in de toekomst verder uitbreiden?
“Ja, dat is wel mijn bedoeling. Ik wil ons bedrijf verder uitbouwen, zodat er toekomst is voor een volgende generatie. Daar ben ik overigens nu nog niet mee bezig, misschien werk ik wel net zo lang door als mijn vader. Als we verder gaan uitbreiden, zullen we uiteindelijk ook op zoek moeten naar een nieuwe productielocatie. We zitten nu in een oud fabriekspand, waar vroeger schoenen werden gemaakt. Wil je aan de toekomstige eisen kunnen voldoen, dan zul je iets anders moeten.”

Dit artikel gaat verder onder de foto

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_6

Tim bereidt mergpijpjes voor de friandisebox (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

In hoeverre verschillen de winkels van elkaar?
“Hank trekt een ander publiek dan bijvoorbeeld de winkel aan de Grotestraat 191 in Waalwijk, die we in 2019 hebben geopend. Nieuwe producten als desembrood hebben in plaatsen als Hank meer tijd nodig om aan te slaan. Waar mensen in Hank eerder kiezen voor traditionele producten, en men wellicht meer prijsbewust is, kiezen onze klanten bij het filiaal aan de Grotestraat meer voor luxe. Zo hadden we met Pasen luxe versierde eieren van zo’n 30 euro per stuk. Echte aantallen hebben we daarvan alleen in de winkel aan de Grotestraat verkocht.”

In hoeverre heb je duurzaamheid meegenomen bij de nieuwe winkels?
“Dat was zeker een thema. Overal is slimme ledverlichting toegepast met sensoren, zodat de verlichting uitgaat wanneer er niemand in een ruimte is. Daarnaast hebben we in de nieuwe winkels gekozen voor elektrische ovens van Wiesheu. Energie, dat is wel een dingetje in de bakkerij. Als je kijkt wat we daaraan per maand kwijt zijn... Door de keuze voor elektrische ovens gaat de rekening voor de elektriciteit omhoog, maar dat is toch de toekomst, omdat we van het gas afgaan. Al vraag ik me wel af hoe dat allemaal moet. Ik hoor verhalen uit de markt van bakkers die een batterij aan ovens neerzetten. Maar kunnen ze daar wel de benodigde elektriciteit voor krijgen? Wij hebben wel gekeken naar de mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen, maar in ons geval levert dat te weinig op. Pas wanneer je echt kiest voor nieuwbouw, waar je direct alles in kunt meenemen, gaat dat lonen.”

Dit artikel gaat verder onder de foto

Patissier Tim van Beijnen_fotoJeroen Pulles-Pulles en Pulles_5

Chef banketbakkerij Menno Kuis maakt nogatinetaarten (foto: Jeroen Pulles/Pulles & Pulles).

Je wilt vooruitstrevend met je bedrijf. Hoe uit zich dat?
“We proberen met ons aanbod zoveel mogelijk in te springen op trends. Het aanbod moet tegenwoordig naast lekker ook gezond zijn. Daarnaast zie we een vraag naar duurzame, lokaal geproduceerde en biologische producten. Al onze melk komt bijvoorbeeld van zuivelboerderij de Kern uit Drunen. Een deel van het vlees komt van de kwaliteitsslager in Waalwijk, Slagerij van Roessel. Als brood- en banketbakkerij moeten we steeds meer rekening houden met allergenen. Dat doen we onder meer met het merk So Nature, opgezet door mijn vrouw Wendy van Keulen. Daaronder vallen producten zonder dierlijke ingrediënten, zonder gluten, zonder melk of welke allergenen dan ook. Dit zijn heerlijke en eerlijke producten, zoveel mogelijk ambachtelijk gemaakt, van biologische en duurzame ingrediënten. Zo komen ambacht en duurzaamheid ook bij Bakkerij van Beijnen bij elkaar.”

Wendy: “Ik vind het belangrijk dat deze producten niet alleen in de supermarkt verkrijgbaar zijn, maar ook bij de ambachtelijke vakman. Een vegan worstenbroodje hoort toch ook gewoon in het schap van de bakker? Het doel is om een breed assortiment van heerlijke en eerlijke producten aan te bieden. Deels gemaakt bij de echte ambachtelijke Bakkerij van Beijnen en deels speciaal geselecteerd voor de brede doelgroep.”
Tim: “Van zo’n vegan worstenbroodje kun je van alles vinden. Het is niet hetzelfde als het origineel, maar qua smaak kun je het traditionele worstenbroodje heel aardig benaderen. Bovendien verkoopt het goed. Maar we zitten ook aan andere dingen te denken. Mensen kiezen ’s ochtends steeds vaker voor yoghurt in plaats van brood. Voor ons bakkers zou het fijn zijn als ze weer overstappen naar brood, maar we kunnen ook op die trends en vragen van de klant inspringen door bijvoorbeeld onze eigen muesli te maken.”

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) komt met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) voor mkb-ondernemers die geen wettelijke plicht hebben tot energiebesparing maar er wel mee aan de slag willen. Met deze subsidie kunnen ze een adviseur in huren voor advies en ondersteuning bij de uitvoering van maatregelen.