Een lunchroom in mijn bakkerij, is dit slim?

19 december 2019 Nederlands Bakkerij Centrum

Ik overweeg om mijn assortiment te verbreden, bijvoorbeeld door het aanbieden van belegde broodjes en koffie. Met welke zaken moet ik rekening houden?

“Dit past natuurlijk erg goed bij de trend dat consumenten steeds vaker buiten de deur eten”, begint Babs Bruil van het NBC haar antwoord. Het kan dus zorgen voor extra aanloop en een andere klantenbeleving. Maar het is ook belangrijk om je te realiseren dat nieuwe producten andere aandachtspunten hebben qua hygiëne dan brood.

“Allereerst is het belangrijk om een hygiënische indruk achter te laten op de klant. Opgeruimd werken, tussentijds reinigen en geen onnodige zaken als kruimels, doekjes, slaresten en lege bakjes in het zicht van de klant, zijn essentieel voor de hygiëne én voor de beleving van de klant.

Bij het gebruik van halffabricaten, zoals vleeswaren en salades, is het erg belangrijk om goed te coderen op productiedatum, snijdatum en openingsdatum. Kijk goed waar je de salade plaatst. Zorg dat deze niet in de zon staat; dit kan er namelijk voor zorgen dat de gewenste temperatuur moeilijk te behalen is.

Een ander advies is om de bakjes eerst leeg te maken voordat het weer aangevuld wordt met nieuwe producten. Vul bij met mate en voorkom daarnaast kruisbesmetting. Laat bijvoorbeeld geen lepels, messen etc. in de bakjes staan.

Bij het aanbieden van koffie is vooral de melk een punt van aandacht. Wanneer u  gebruikmaakt van een kannetje verse melk dat u opschuimt met een melkopschuimer, is het belangrijk dat het kannetje goed schoon is en dat de melk goed gekoeld wordt bij een temperatuur van maximaal 7 graden. Regelmatig de melkopschuimer volledig schoonmaken, is ook van belang.

Al met al biedt verbreding van je assortiment zeker kansen. In de praktijk zien wij ook hele mooie voorbeelden. Als laatste tip: kijk ook gewoon als consument eens naar je winkel. Word je blij van hoe producten gepresenteerd zijn, dan is je klant dat ook.”

Altijd op de hoogte blijven?