Een lunchroom in mijn bakkerij, is dit slim?

Babs Bruil

Ik overweeg om mijn assortiment te verbreden, bijvoorbeeld door het aanbieden van belegde broodjes en koffie. Met welke zaken moet ik rekening houden?

“Dit past natuurlijk erg goed bij de trend dat consumenten steeds vaker buiten de deur eten”, begint Babs Bruil van het NBC haar antwoord. Het kan dus zorgen voor extra aanloop en een andere klantenbeleving. Maar het is ook belangrijk om je te realiseren dat nieuwe producten andere aandachtspunten hebben qua hygiëne dan brood.

“Allereerst is het belangrijk om een hygiënische indruk achter te laten op de klant. Opgeruimd werken, tussentijds reinigen en geen onnodige zaken als kruimels, doekjes, slaresten en lege bakjes in het zicht van de klant, zijn essentieel voor de hygiëne én voor de beleving van de klant.

Bij het gebruik van halffabricaten, zoals vleeswaren en salades, is het erg belangrijk om goed te coderen op productiedatum, snijdatum en openingsdatum. Kijk goed waar je de salade plaatst. Zorg dat deze niet in de zon staat; dit kan er namelijk voor zorgen dat de gewenste temperatuur moeilijk te behalen is.

Een ander advies is om de bakjes eerst leeg te maken voordat het weer aangevuld wordt met nieuwe producten. Vul bij met mate en voorkom daarnaast kruisbesmetting. Laat bijvoorbeeld geen lepels, messen etc. in de bakjes staan.

Bij het aanbieden van koffie is vooral de melk een punt van aandacht. Wanneer u  gebruikmaakt van een kannetje verse melk dat u opschuimt met een melkopschuimer, is het belangrijk dat het kannetje goed schoon is en dat de melk goed gekoeld wordt bij een temperatuur van maximaal 7 graden. Regelmatig de melkopschuimer volledig schoonmaken, is ook van belang.

Al met al biedt verbreding van je assortiment zeker kansen. In de praktijk zien wij ook hele mooie voorbeelden. Als laatste tip: kijk ook gewoon als consument eens naar je winkel. Word je blij van hoe producten gepresenteerd zijn, dan is je klant dat ook.”

Lees ook
NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

Een goed ondernemersklimaat voor brood- en banketbakkers in het mkb - dat is het doel van brancheorganisatie NBOV. De organisatie werkt hard om te zorgen dat ‘Den Haag’ rekening houdt met de belangen van bakkers.

Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Nieuw Warenwetbesluit Meel en brood

Op 1 juli 2020 treedt het nieuwe Warenwetbesluit Meel en brood in werking. De wet kwam tot stand op initiatief van de NVB, NBOV en Nebafa om consumenten meer duidelijkheid over broodsoorten te geven. De nieuwe regels hebben een overgangstermijn van twee jaar. Dat betekent dat bakkers tot uiterlijk 1 juli 2022 de tijd hebben om aan deze verplichting...

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

De toekomst! Het biedt ruimte om te dromen over de ideale werkelijkheid. Een werkelijkheid die u zelf kunt creëren, waaraan u nu bouwt en waarvoor u nu de zaden plant. De toekomst die maakt u zelf!

Operator Productie omgeving Kerkrade

Operator Productie omgeving Kerkrade

Wat ga je doen?Als operator productie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je bereidt deegsoorten, je bedient de machines...

Inpakoperator industriële koekbakkerij omgeving Deventer

Inpakoperator industriële koekbakkerij omgeving Deventer

Wat ga je doen?In deze functie ben je samen met directe collega’s verantwoordelijk voor de lijnmatige inpak van koek en koekproducten. Je zal zelfstandig opstarten...

Bakker / operator industriële koekbakkerij omgeving Deventer

Bakker / operator industriële koekbakkerij omgeving Deventer

Wat ga je doen?In deze functie ben je samen met directe collega’s verantwoordelijk voor de lijnmatige productie van koek en koekproducten. Je zal zelfstandig...