Een lunchroom in mijn bakkerij, is dit slim?

Babs Bruil

Ik overweeg om mijn assortiment te verbreden, bijvoorbeeld door het aanbieden van belegde broodjes en koffie. Met welke zaken moet ik rekening houden?

“Dit past natuurlijk erg goed bij de trend dat consumenten steeds vaker buiten de deur eten”, begint Babs Bruil van het NBC haar antwoord. Het kan dus zorgen voor extra aanloop en een andere klantenbeleving. Maar het is ook belangrijk om je te realiseren dat nieuwe producten andere aandachtspunten hebben qua hygiëne dan brood.

“Allereerst is het belangrijk om een hygiënische indruk achter te laten op de klant. Opgeruimd werken, tussentijds reinigen en geen onnodige zaken als kruimels, doekjes, slaresten en lege bakjes in het zicht van de klant, zijn essentieel voor de hygiëne én voor de beleving van de klant.

Bij het gebruik van halffabricaten, zoals vleeswaren en salades, is het erg belangrijk om goed te coderen op productiedatum, snijdatum en openingsdatum. Kijk goed waar je de salade plaatst. Zorg dat deze niet in de zon staat; dit kan er namelijk voor zorgen dat de gewenste temperatuur moeilijk te behalen is.

Een ander advies is om de bakjes eerst leeg te maken voordat het weer aangevuld wordt met nieuwe producten. Vul bij met mate en voorkom daarnaast kruisbesmetting. Laat bijvoorbeeld geen lepels, messen etc. in de bakjes staan.

Bij het aanbieden van koffie is vooral de melk een punt van aandacht. Wanneer u  gebruikmaakt van een kannetje verse melk dat u opschuimt met een melkopschuimer, is het belangrijk dat het kannetje goed schoon is en dat de melk goed gekoeld wordt bij een temperatuur van maximaal 7 graden. Regelmatig de melkopschuimer volledig schoonmaken, is ook van belang.

Al met al biedt verbreding van je assortiment zeker kansen. In de praktijk zien wij ook hele mooie voorbeelden. Als laatste tip: kijk ook gewoon als consument eens naar je winkel. Word je blij van hoe producten gepresenteerd zijn, dan is je klant dat ook.”

Dossiers
Lees ook
Naar een gezond groeibedrijf

Naar een gezond groeibedrijf

Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat we onze wasmachines, maaltijden en dagelijkse boodschappen tegenwoordig vooral online bestellen? Dat e-health en m-health gemeengoed worden, dat we auto’s steeds vaker delen (beschikbaarheid is immers belangrijker dan bezit) en dat er volop wordt geëxperimenteerd met zelfsturende auto’s?

‘Resultaat is vakantie’

‘Resultaat is vakantie’

Bijna iedere ondernemer zegt zijn of haar bedrijf op een rustige, gezonde manier te willen laten groeien. Continuïteit speelt hierbij vaak een grote rol. Mijns inziens moet die groei vooral zitten in de winst, en niet alleen in de omzet. Want: bij omzet doe je meer, bij winst verdien je meer! Of, zoals ik wel eens gekscherend tegen mijn klanten zeg,...

Gebarentaal voor ondernemers

Gebarentaal voor ondernemers

MKB Toegankelijk maakte speciaal voor ondernemers een stoomcursus gebarentaal. De cursus bestaat uit een aantal basisgebaren waarmee ondernemers hun klanten met een auditieve beperking kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan 'Welkom' of 'kan ik u helpen'.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...