Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

logo Europa

In maart gaat de driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start in Nederland en België. De brede communicatiecampagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche en heeft als doel om het volume van de broodconsumptie te stabiliseren. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en de verschillende brancheorganisaties.

Imago van brood

De afgelopen jaren liep het imago van brood flinke deuken op. Onder andere dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media zorgden ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood is gedaald. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consument bevestigen dat brood lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn eenvoud en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur is.

Ode aan het brood

De komende 3 jaar zet de belevingscampagne de positieve waarden van brood met een ‘ode’ in de schijnwerpers. Via televisie, radio, websites, sociale media, tastings en evenementen zullen miljoenen consumenten worden bereikt. Ook Brood.net zal onderdeel uitmaken van de campagnestrategie. Via de website die vorig jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen.

Unieke samenwerking

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en NEBAFA vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken.

NBC en IB&G projectleiders

Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens ondergetekende partijen het plan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.

Lees ook
Blik op 2030 -  Brood als superfood?

Blik op 2030 - Brood als superfood?

In 2030… eten we veel minder brood. In 2030… staat brood als medisch voedsel op de kaart. Dinsdag 22 september schoven drie Meester Boulangers aan tafel met andere mensen uit de branche aan, om te kijken waar we ons op voor kunnen en moeten bereiden. Dit is het verslag van het tweede deel van de middag.

Populariteit brood neemt toe

Populariteit brood neemt toe

De populariteit van brood neemt toe. Dat blijkt uit het imago-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum met behulp van Blauw Research en GfK. In tweejaar tijd steeg het aantal mensen dat brood in een modern en gezond voedingspatroon vindt passen met 3,3 procent naar 83,6 procent. Alleen bij vrouwen onder 39 jaar is er nog werk aan de winkel; vanwege...

Campagne ‘brood, een goed verhaal’ sluit af met gratis kinderboek

Campagne ‘brood, een goed verhaal’ sluit af met gratis kinderboek

Eind dit jaar loopt de EU campagne ‘brood, een goed verhaal’ af. In dit kader laat het NBC weten dat er een speciaal kinderboek uitkomt: Kolletje en Dirk. Het knotsgekke broodboek. Het is een nieuw voorleesboek in de populaire serie over kleuters Kolletje en Dirk.

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...