Start driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’

logo Europa

In maart gaat de driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start in Nederland en België. De brede communicatiecampagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche en heeft als doel om het volume van de broodconsumptie te stabiliseren. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en de verschillende brancheorganisaties.

Imago van brood

De afgelopen jaren liep het imago van brood flinke deuken op. Onder andere dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media zorgden ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood is gedaald. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consument bevestigen dat brood lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn eenvoud en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur is.

Ode aan het brood

De komende 3 jaar zet de belevingscampagne de positieve waarden van brood met een ‘ode’ in de schijnwerpers. Via televisie, radio, websites, sociale media, tastings en evenementen zullen miljoenen consumenten worden bereikt. Ook Brood.net zal onderdeel uitmaken van de campagnestrategie. Via de website die vorig jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen.

Unieke samenwerking

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en NEBAFA vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken.

NBC en IB&G projectleiders

Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens ondergetekende partijen het plan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.

Lees ook
Cranberry twister - Romig desembroodje

Cranberry twister - Romig desembroodje

De Cranberry Twister is een heerlijk zoet en romig broodje op van basis van desem en volle kwark, met een vulling van cranberry’s. Het is geschikt om te eten als tussendoortje, maar past ook prima bij een brunch of high tea. Het formaat van het broodje is naar eigen keuze te bepalen.

We moeten er chocola van zien te maken...

We moeten er chocola van zien te maken...

‘Dat vernieuwde Warenwetbesluit Meel en brood: ik heb geen idee wat ik nu precies moet doen en waar ik zal beginnen.’ Pauline Houtsma, kennisspecialist Hygiëne en wetgeving bij NBC, geeft antwoord.

Kunstwerken van brood

Kunstwerken van brood

Kunstenares Margreet Hajee maakt kunstwerken van brood. Ze begon met het borduren van boterhammen en maakt nu dieren van hele broden. De komende twee jaar wil ze zo'n vijftig dieren maken vertelt ze aan De Stentor.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...