De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) is er voor bakkers, ondernemers en bakkerijmede­werkers en wil bijdragen aan de promotie van de ambachtelijke bakker. Een groot deel van die promotie bestaat uit communicatie met de klant: via medewerkers, sociale media, de website én in de winkel. De decembermaand leent zich bij uitstek voor optimale communicatie en promotie.

Klanten van de ambachtelijke bakker én de ­bakker zelf zullen het er roerend over eens zijn: december en de aanloop naar deze feestmaand is een van de allermooiste periodes in de bakkerswinkel. In Nederland zijn zoveel bakkerijproducten verbonden aan de diverse feestdagen die we vieren. Chocoladeletters, kruidnoten en pepernoten, (gevulde) speculaas, taaitaai, marsepein, roomboteramandelstaven, kerststollen, appelbeignets en oliebollen. Ook al is het vaak harder aanpoten: het blijft een fantastische periode met zeer aantrekkelijke winkels en heel veel omzetkansen. Daarom is het extreem ­belangrijk de communicatie met de klant de komende ­weken, ondanks alle drukte, niet uit het oog te verliezen.

Sociale media

Wanneer je dag en nacht in de bakkerij staat te buffelen om de winkel(s) gevuld te krijgen en te houden, zijn je sociale media wellicht het laatste waaraan je aandacht wilt besteden. Toch is dit bij uitstek de periode om berichten, foto’s en video’s te delen met je volgers. Laat zien wat je allemaal maakt, toon je winkels en verleid je volgers om naar je webshop of winkel te komen. Maak daarom tijdig een planning voor je sociale media, bijvoorbeeld in de app Embrosa die je dankzij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij kosteloos kunt gebruiken. Download de app, registreer je en zet allerlei berichten klaar op basis van unieke content. Je vindt in de app onder meer leuke weetjes over brood- en banketproducten en interessante achtergrondinformatie bij seizoensproducten. Voeg eventueel je eigen foto’s toe of kies voor gratis beeldmateriaal uit de beeldbank van de SAB. Die zet ook een planning voor je klaar. In een kwartier tijd kun je deze personaliseren, zodat je de hele maand december steeds weer bij je volgers onder de aandacht komt met jouw eigen unieke content.

Etalage

Een mooie, goedgevulde bakkerswinkel heeft eigenlijk geen etalage nodig. Maar benader jij je winkel wel eens zoals de klant dat doet, of kom je altijd via de achteringang? Zorg ervoor dat je winkel er zo aantrekkelijk uitziet dat voorbijgangers als vanzelf naar binnen worden gelokt. Gebruik fris en modern decoratiemateriaal in je etalage, zorg voor de juiste belichting en zet natuurlijk die heerlijke decemberproducten in de spotlights.

Productkeuringen

Bekroond met goud Foodbase

Iedereen wil bij een winnaar horen. Dus als jouw kerststollen of oliebollen door Foodbase zijn bekroond met goud, of je speculaas hoge ogen gooide tijdens een regionale of landelijke productkeuring: draag dit dan vol enthousiasme uit. Deel het op sociale media, stuur een persbericht naar lokale kranten en omroepen en maak het bekend in je winkel(s). Het is de ideale manier om jouw specialiteiten extra onder de aandacht te brengen. Want je klant wist misschien al lang dat jij de beste bent: het is toch fijn als experts en vakjury’s dat nog eens bevestigen. Bovendien bereikt dit nieuws vast en zeker ook de consument die nog géén klant bij je was.

Ludieke acties

Heb je je ook wel eens laten verleiden door de uitverkoop? Of extra genoten van die lekkere asperges tijdens die twee maanden dat ze er zijn? Dan ben jij, net als de meeste van je klanten, vatbaar voor het principe van schaarste. Producten of aanbiedingen die er maar even zijn: die móet je hebben. Het idee dat iets binnenkort niet meer verkrijgbaar is, veroorzaakt een soort kortsluiting in ons hoofd. Decemberproducten lenen zich bij uitstek voor dit gevoel. Ze zijn er immers niet altijd. Wat beperkt beschikbaar is, heeft voor consumenten meer waarde en wordt daarmee vanzelf aantrekkelijker. Introduceer dus acties die slechts kort duren: hooguit 48 uur. Werk ook met bestellijsten rondom de feestdagen: dit versterkt een gevoel van schaarste. De klant krijgt het idee dat hij mogelijk achter het net vist, wanneer hij niet vooraf bestelt.

En wanneer je die lijst aantrekkelijk presenteert, liggen impulsaankopen evengoed op de loer: een vinkje op een formulier is gauw gezet.

Iets extra’s

EMBROSA_sab

Vaste klanten zijn makkelijker te verleiden tot extra aankopen dan nieuwe klanten. Doe dus eens iets extra’s voor hen. Organiseer bijvoorbeeld een VIP-moment, waarbij je ze een kijkje in de keuken gunt en de ruimte geeft om in alle rust hun decemberproducten te kiezen. Of stuur een kaartje om ze fijne feestdagen te wensen en nodig ze daarmee uit om in je winkel te komen. Je kunt ook een kerstboom in de winkel plaatsen, waarin klanten hun wensen kunnen ophangen. Een van deze wensen vervul je rond de jaarwisseling. En ook daarvan deel je natuurlijk een uitgebreid verslag op sociale media!

Dezelfde boodschap

Prikkel de zintuigen van je klant door heerlijke geuren en prachtige producten in je winkel, maar wees je ook bewust van de consument die (nog) niet in de winkel staat. Hem of haar kun je verleiden met foto’s of video’s op je sociale media of via een aantrekkelijke etalage. Denk vooraf goed na over je communicatie en campagnes voor de decemberperiode. Zorg dat je online- en offlinekanalen op elkaar aansluiten, zodat klanten via al die wegen steeds dezelfde boodschappen ontvangen. Dat zorgt voor promotie die beter opvalt en dus meer resultaat levert. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wenst je heel veel succes en een uitstekende omzet!

Volg ons!

Wil je meer weten over de werkzaamheden van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de promotiekansen die je worden aangeboden, bijvoorbeeld via de app Embrosa? Volg ons dan op Facebook (bakkerijambacht) en Instagram (stichtingambachtelijkebakkerij) en kijk ook eens op www.ambachtelijkebakkerij.nu.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
tel. 088 – 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

Altijd op de hoogte blijven?