Foto: Stichting ambachtelijke bakkerij

Een ambachtelijke bakker heeft in de decembermaand geen bijzondere feestdagen of opvallende data nodig. Deze maand ligt je winkel boordevol heerlijke decemberproducten; de een nog mooier dan de ander. Vertel je klanten over de achtergrond en herkomst van al deze lekkernijen. December staat immers in het teken van delen.

Kruidnoten of pepernoten?

Ze worden nogal eens door elkaar gehaald: pepernoten en kruidnoten. Wellicht leuk om je klant nog eens op het verschil te wijzen. Want een pepernoot is natuurlijk zeker geen kruidnoot. Een pepernoot is familie van taaitaai en een kruidnoot is familie van speculaas: lekker knapperig en met de kenmerkende smaak van speculaaskruiden. Adviseer je klant om pepernoten en kruidnoten niet in dezelfde trommel te bewaren. Dan worden immers de kruidnoten taai en de pepernoten hard, waardoor ze allebei hun lekkere eigenschappen verliezen.

Chocoladeletters

Heb je je klanten weleens verteld dat ze niet perse voor de letter M hoeven te kiezen om de grootste letter met de meeste chocolade te krijgen? Lang niet iedereen weet dat jij alle letters even zwaar maakt en het dus niet uitmaakt of je Maria of Isabel heet. Ook leuk om te delen: het overgrote deel van de verkochte chocoladeletters in Nederland wordt gemaakt van melkchocolade. Dit moet in Nederland minstens 34% cacaopoeder bevatten. Voor pure chocolade geldt een percentage van 54% en voor extra bitter een percentage van 65%.

Boterletters

Wellicht verbaast het sommige klanten dat een chocoladeletter wel in de vorm van de eerste letter van hun voornaam wordt aangeboden en een boterletter niet. Vertel dat dit vooral een baktechnische achtergrond heeft. Alleen letters die bestaan uit een vloeiende lijn blijven immers heel tijdens het bakproces. Letters met tussenstreepjes, zoals een H, vallen hierdoor af. Andere letters, zoals een L, vullen een doos onvoldoende op en geven daardoor een te grote kans op breuk. Voor jou heel vanzelfsprekend allemaal, voor je klant interessant om te horen!

Kerststollen

Wat voeg jij qua specerijen, vruchten en andere lekkernijen toe aan je kerststollen? En wanneer begin je hiermee? Vertel het aan je klanten! Zo leren ze hoe arbeidsintensief het proces is en ontdekken ze hoe jouw kerststollen aan hun unieke, kenmerkende smaak komen.

Oliebollen

Wordt dat mengsel van bloem, water en gist nou deeg of een beslag genoemd? En waarom moet dit eigenlijk rijzen? Vertel je klanten dat het beslag voor oliebollen in volume ongeveer moet verdubbelen tijdens het rijsproces. Allemaal voor een zo luchtig mogelijk eindproduct: zo’n heerlijke oliebol, waarmee we straks massaal het jaar 2020 inluiden.

Social media

Wil je, bijvoorbeeld via jouw sociale media, meer leuke weetjes delen over decemberproducten? Kijk dan op www.ambachtelijkebakkerij.nu en zoek naar Feit! Of fabel? Of deel artikelen uit de decemberspecial van Bakwerk, die dit jaar helemaal op kinderen is gericht. Hiermee toon je je passie en vakmanschap. Leuke, interessante informatie op je social media leiden bovendien vast en zeker tot leuke reacties en interactie met je klanten.

Altijd op de hoogte blijven?