51-Beko-column-Foto_AdVisser-241x300 Deze week liep ik door het tuincentrum. Althans, dat dacht ik toch bij de ingang gezien te hebben. Maar binnen leek het een groot winter-wonderland, want de kerstshow was al helemaal ingericht. Ik waande me al helemaal in de kerstsferen!

Een rare gewaarwording. Je wilt er eigenlijk helemaal nog niet mee bezig zijn. Maar ongemerkt word je al meegezogen naar de gezellige decemberdagen. En dat is nu precies de bedoeling! Gezellige muziek op de achtergrond, warme chocomel met slagroom bij de koffiehoek en een verpletterende presentatie aan kerstartikelen. En koop je niet nu, dan heb je zeker iets leuks gezien waar je ergens de komende maanden voor terug komt.

Een wake up call! Met december kunt u niet vroeg genoeg beginnen. De kerstboom kan nog wel even wachten maar niet de ideeënvorming over het pakket producten dat u aan gaat bieden. Waar kunt u de smaak nog verder verbeteren? Pak de bestellijsten van vorig jaar er nog eens bij. Welke producten liepen goed, welke minder. Welk eetmoment heeft u nog niet of nog niet voldoende ingevuld? Denk bijvoorbeeld naast ontbijt, brunch en lunch ook eens aan maaltijdcomponenten voor bij het kerstdiner, zoals bollen om soep in te serveren, speciale gevulde broden of bijzondere soorten stokbrood. En ook het eenvoudige gourmetten is terug van weggeweest. En het is niet meer enkel voorbehouden aan het kerstdiner. De gourmetset wordt ook steeds vaker van zolder gehaald met Sinterklaas en Oudjaar.

En ja, de ambiance waarin je als klant het productaanbod geëtaleerd krijgt is veelbetekenend. Etalages van de Bijenkorf, de glossy decembermagazines die op je deurmat ploffen en het kerstwalhalla van het tuincentrum. Ze staat op je netvlies gebrand en trekken aan je door hun verleiding. Breng de gezelligheid van thuis in de winkel. Het is nooit te gek. Tover verwondering op de gezichten van de klanten. Decoreer, presenteer, bak, zet mooie muziek op. Prikkel alle zintuigen. Overtref de verwachtingen van de klant. Wordt de winkel enkel gevuld door het verkoopteam of worden producten met aandacht en gevoel voor verleiding gepresenteerd? Een groot verschil!

Kortom: stop met verkopen en begin met verleiden! Zorg dat uw klant met de juiste emotie door uw winkel loopt. In de laatste maand van het jaar is de consument hier extra gevoelig voor. Prikkel uw klanten! December is bij uitstek de maand van feesten en gezellig samen zijn met alle mensen die je lief hebt. En voor u als ondernemer niet onbelangrijk: in deze tijd van het jaar willen klanten meer geld uitgeven. Emotie doet immers verkopen.

Vergeet in al het decembervoorbereidingen ook uw online kanalen niet. Zorg dat u regelmatig van uzelf laat horen op social media. Vertel over dat ene unieke product dat u dit jaar speciaal heeft ontwikkeld of waarom uw kerstbroden zoveel lekkerder zijn dan die van een ander. Zorg ervoor dat uw bestellijsten via uw site kunnen worden gedownload. Kortom: verleid op alle mogelijke manieren en verras met een smaakvol assortiment dat er waanzinnig uitziet. Succes met de voorbereidingen!

Beko Advies logo_250 Ad Visser is Bedrijfsadviseur bij Beko Advies en gespreksleider bij het M.O.C en MPG.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier.

Altijd op de hoogte blijven?