De vooruitdenkers
Vorige week vroeg mijn nichtje aan haar moeder of zij geen paspoorten voor haar en haar broertjes moest gaan regelen, “want als de oorlog ook bij ons komt, dan kunnen we alleen maar met het vliegtuig Europa uit vluchten”.
Het raakte me. Niet alleen vanwege de oorlog zelf, maar ook het effect hiervan op jonge kinderen en omdat zij op dat moment een geweldig staaltje vooruitdenken toonde waar menigeen nog een voorbeeld aan kan nemen.
Ondernemen is topsport. De één is er succesvoller in dan de ander, maar hoe komt dat? Ik ben ervan overtuigd dat vooruitdenken de sleutel tot succes is. Wie de kunst van het vooruitdenken niet verstaat, loopt in rap tempo achter de feiten aan, zeker in de huidige weerbarstige wereld. Wat altijd vanzelfsprekend was, is dat plots niet meer - er dreigt een tekort aan grondstoffen door de oorlog - en wat we nooit voor mogelijk gehouden hadden, gebeurt gewoon: een liter benzine kost € 2,50! Hoe ga je hiermee om?
Kostprijsberekening
Met deze exorbitante prijsstijgingen wordt het nog belangrijker om je kostprijzen tijdig door te rekenen. Heb je last van de hoge gasprijs of zit je (nog) goed met een vast contract? De graanprijzen rijzen de pan uit en het eind is nog niet in zicht. Kun je straks nog aan voldoende graan komen of moet je op zoek naar alternatieven? Een actueel kostprijsberekeningsmodel helpt je bij keuzes in je assortiment of aanpassingen van je verkoopprijzen. Vergeet daarbij overigens ook de bezorgkosten niet!
Liquiditeitsplanning
Wanneer je je kostprijs in kaart hebt, volgt de doorrekening in je prognose en liquiditeitsplanning. Welke prijsstijging kun je nog opvangen en wanneer ga je je prijzen verhogen? Wat gaat de consument doen bij forse prijsstijgingen? Een uitspraak die je vaak hoort, is dat je toch niet meer dan x kunt vragen voor een product. Nee, misschien vanuit het ons bekende kader niet, maar die prijsstijgingen krijgt iedereen voor zijn kiezen en dus zul je op een bepaald moment wel moeten doorberekenen. Let voor je liquiditeitsplanning ook goed op de betaaltermijn van belastingaanslagen waarvan het bijzonder uitstel afloopt. Alle aanslagen die voor 1 april zijn opgelegd en die een uiterste betaaltermijn hebben na 1 april vallen niet meer automatisch onder deze regeling en moeten binnen de normale termijn betaald worden.
Innovatie
Een lastiger aspect is inschatten hoe jouw consument gaat reageren. Ook hier zit de kracht in vooruitdenken. Als je leeft bij de waan van de dag en het (te) lang afwacht, verlies je de regie en ben je niet meer wendbaar. Wat als de consument het simpelweg ook niet meer kan betalen? Welke alternatieven kun je dan bieden? Kun je de receptuur aanpassen en granen vervangen door andere producten of zijn er alternatieve producten voor brood, waardoor je je klanten iets goedkopers kunt aanbieden?
Kortom, we staan weer voor een flinke uitdaging, maar ik ben ervan overtuigd dat dankzij alle goede vooruitdenkers onder u creatieve oplossingen weer naar voren komen om ook deze crisis weer het hoofd te bieden. Uw financieel adviseur helpt u graag met budgetteren.
De auteur, Jacqueline Steehouwer, is accountant bij Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs voor bakkers te Hazerswoude, 071-3419000. Meer info: www.bouwer-officier.nl.