De Tweede Jeugd start crowdfunding

De Tweede Jeugd start crowdfunding om tosti’s in supermarkt te krijgen

Manuel en Benjamin van De Tweede Jeugd maken al twee jaar lang tosti's en crostini's van brood dat anders zou worden weggegooid. Nu willen ze hun producten van oud brood ook in de betere supermarkten gaan verkopen zodat consumenten ook thuis kunnen bijdragen aan het voorkomen van broodverspilling. Hiervoor is minimaal 25.000 euro nodig. Om dit bijeen te krijgen zijn ze gestart met een crowdfundactie.

De Tweede Jeugd

De twee voormalige koks begonnen in oktober 2016 de eerste broodoutlet. Hier verkochten ze het Brood van Gisteren voor de helft van de prijs. Daarnaast maakten ze nieuwe producten van het oude brood zoals de supertosti's en crostini's. En met succes. Zo eindigde De Tweede Jeugd hoog in de ranglijst van De lekkerste tosti's van Amsterdam en in de lijst van culinair journalist Charlotte Kleyn.

De tostibar is gevestigd op de Amsterdamse NDSM-werf. De naastgelegen bakker Bbrood levert het oude brood. Inmiddels zijn er zo'n 14.000 'gered'. Eind 2018 willen ze alle oude broden van de elf winkels van Bbrood een tweede leven geven.

Supertosti's en crostini

De basis voor de supertosti zijn dikke sneden zuurdesembrood. Er zijn verschillende varianten zoals de klassieker met gerookte wild zwijn-ham van Wild van Wild, huisgemaakte uiencompôte en Stolkse boeren belegen kaas, de tosti kimchi met op Koreaanse wijze gefermenteerde Chinese kool en een tosti Surinaamse pom met kousenbandchutney. De crostinin's worden gebakken met knoflook, rozemarijn, zwarte peper en zeezout.

Vanuit de retail is er veel vraag naar de producten van De Tweede Jeugd. Om dit mogelijk te maken moet er veel gebeuren. Zo moet er een nieuwe huisstijl en verpakkingen komen. Ook kan het kleine team van De Tweede Jeugd geen tienduizenden verpakkingen vullen. Daarom is een crowdfunding gestart. Hiermee willen Manuel en Benjamin minimaal 25.000 euro en maximaal 50.000 euro ophalen.

Ze schatten dat 3/5 van het bedrag nodig is om verkoop via de retail mogelijk te maken. De rest van het geld willen ze gebruiken voor een elektrische bus. Mochten ze over het laagste doelbedrag heengaan dan kunnen ze ook hun keuken updaten met nieuwe apparatuur en meer werkruimte.

https://vimeo.com/277252360

Lees ook
Bakkerij ’t Stoepje komende drie jaar broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt

Bakkerij ’t Stoepje komende drie jaar broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt

Bakkerij ’t Stoepje is de broodsponsor van het Nationaal Schoolontbijt. Zij leveren de komende drie jaar het brood voor dit jaarlijkse evenement.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

NBC: broodprijs stijgt maximaal 5 tot 10 procent

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) laat richting de consumentenmarkt weten dat er vooralsnog geen sprake is van grote stijgingen in de broodprijs. Vanwege de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat de broodprijs zou verdubbelen. Uit cijfers van het NBC blijkt dat de stijging maximaal 5 tot 10 procent is, in vergelijking met dezelfde periode vorig...