De supermarkt als concurrent?

Bakkers in bedrijf_Vraagbaak NBC Frank Janssen

“De supermarkt is dé grote concurrent voor de bakker, wordt vaak gezegd. Is dat ook echt zo? En wat kan ik daar aan doen?”

Frank Janssen, manager marketing en communicatie van het NBC, legt aan de hand van marktcijfers uit wat u kunt doen. “Het ambacht heeft het moeilijk. Ambachtelijke bakkers verliezen al enige jaren marktaandeel aan supermarkten. Als we kijken naar brood specifiek en we zien de bakkers en supermarkten als enige aanbieder, dan ligt de verhouding in besteding op 82 procent voor supermarkten en 18 procent voor ambachtelijke bakkers. Jaarlijks verschuift deze verhouding met ongeveer 0,7 procent richting de supermarkt.

Aanknopingspunten

Maar kop op! Want u kunt zich onderscheiden van het supermarktkanaal! Uit marktcijfers kunnen we een aantal algemene aanknopingspunten halen. Ten eerste verschilt het aankoopmotief voor brood bij de twee aankoopkanalen. In de supermarkt draait het voornamelijk om het gemak, de prijs en uit gewoonte. Terwijl consumenten bij de bakker voornamelijk kopen om de smaak, de versheid, gezondheidsaspecten en het brede aanbod. Laat dus juist deze aspecten aan klanten zien!

Een tweede verschil is het type klant. Bakkers zijn vooral populair bij de oudere klant (boven de 65 jaar). Volgens GfK data is dit landelijk bijna 40 procent van alle klanten in dit verkoopkanaal. Supermarkten doen het daarentegen goed bij alleenstaanden en tweeverdieners zonder kinderen. De overgebleven groep, huishoudens met kinderen, kopen het merendeel van hun brood bij de supermarkt, maar voelen zich op basis van de koopmotieven thuis bij zowel de bakker als bij de supermarkt. Zij zijn namelijk gevoelig voor smaak, versheid, gezondheid en het brede aanbod maar ook voor prijs en gemak.

De kunst is om deze groep naar uw winkel te krijgen. Wanneer u op deze groep wilt focussen, kijk dan eens naar:

  • Uw assortiment: focus met het assortiment op vers en gezond. U kunt zich hiermee onderscheiden;
  • Prijs: laat het actiebeleid goed aansluiten bij deze doelgroep;
  • Openingstijden: deze doelgroep heeft beperkt tijd en een specifieke wens voor een bepaalde periode. Speel hier op in met aangepaste tijden of bijvoorbeeld online verkoop!

NBC is er voor u. Op deze pagina in Bakkers in bedrijf staat een specialist van NBC stil bij een actuele en praktische vraag die leeft onder bakkers. Heeft u een vraag voor deze rubriek? Mail deze naar: kennis@nbc.nl.

NBC_fc_coated-300x56
Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) komt met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) voor mkb-ondernemers die geen wettelijke plicht hebben tot energiebesparing maar er wel mee aan de slag willen. Met deze subsidie kunnen ze een adviseur in huren voor advies en ondersteuning bij de uitvoering van maatregelen.