Door de populariteit van sociale media is iedere ondernemer één klik verwijderd van zijn doelgroep. Drie versondernemers, een foodblogger en een culinair fotograaf vertellen hoe je met de juiste beelden de aandacht grijpt van de vluchtige consument.

“Goed beeld triggert mensen om langs te komen,” zegt Angelique Hendriks van Visspecialist Sluizeman uit Alphen aan den Rijn. “Als ik een mooie pokebowl op sociale media plaats, staan er even later klanten in de winkel die er naar vragen. Dan heb ik mijn doel bereikt.”

Catch of the day

Fotografie_Visspecialist Sluizeman

Voor Angelique spreekt het voor zich dat ze beelden gebruikt om met haar klanten te communiceren. “Ik heb een passie voor mijn vak en ik hou van fotografie. Als Jack (Angeliques man en mede-eigenaar van Visspecialist Sluizeman, red.) inkopen heeft gedaan en terugkomt met een mooie vis, wil ik die direct fotograferen. Die zetten we dan op Instagram en Facebook als ‘catch of the day’. Het is altijd een spontaan moment, daarom maak ik de foto’s liever zelf dan dat we het uitbesteden aan een professionele fotograaf.”

Huiskamergevoel

Bovendien geven haar foto’s de visuele uitingen een persoonlijke tint, zegt Angelique. “We laten onszelf zien. Als we op vakantie zijn delen we ook wel eens een kiekje. Doordat we het persoonlijk maken, creëren onze foto’s een soort huiskamergevoel. Ik ben daar heel bewust mee bezig.”

Ook bij Keurslager De Haas wordt goed nagedacht over beeldgebruik. De slagerij, met meerdere vestigingen in de regio Arnhem, plaatst elke veertien dagen een ‘special’ op de Facebookpagina. In korte filmpjes krijgt de klant te zien hoe de producten bij De Haas worden gemaakt. “Zo geven we een kijkje in de keuken,” zegt slager Rob Klouwers. “We doen dat al meer dan vier jaar en krijgen elke keer weer positieve reacties van klanten. We stoppen veel tijd en energie in die filmpjes, zodat het ook succesvol blíjft.”

Keurslager de Haas

Uit Pauline’s keuken

Die aandacht voor de kwaliteit van visuele uitingen is erg belangrijk, volgens Pauline Weuring, eigenaar van de bekende foodblog Uit Pauline’s Keuken. Tien jaar geleden startte ze haar website uitpaulineskeuken.nl samen met haar zus, zakenpartner en fotograaf Annika. Het groeide uit tot een succesvol bedrijf en een van de populairste foodblogs in Nederland, mede dankzij de sterke fotografie. Hun geheim? “Wij zorgen er altijd voor dat het gerecht van het scherm afspat. Je moet er direct je tanden in willen zetten. Dat begint al in de keuken. Ik maak het bord zo op dat het er aantrekkelijk uitziet, bijvoorbeeld door verse kruiden over het gerecht te strooien.”

Belichting

Maar met een mooi product of gerecht alleen ben je er nog niet, zegt Pauline. “Essentieel bij foodfotografie is een goede belichting. Wij maken het liefst gebruik van daglicht.” Remko Kraaijeveld beaamt het belang van licht. Remko is een van de meest gerenommeerde foodfotografen van Nederland. Hij verzorgde onder meer de fotografie voor kookboeken van Jonnie Boer en Jord Althuizen. Als geen ander weet hij hoe je een gerecht of product aantrekkelijk in beeld brengt. En hoe je dat vooral niet doet. “Op sociale media zie je vaak dat mensen die in de voedingsbranche werken iets moois hebben gemaakt en dat vervolgens onder de tl-lamp knallen om een foto te maken.” Met een verre van smakelijk beeld als resultaat.

Remko’s advies: “Volg een cursus fotografie, zodat je iets leert over de basis. Met een smart-phone en bewerkingsprogramma’s is veel mogelijk, maar een slechte foto kan je er niet mee maskeren.” Nog een tip: “Zorg voor een duidelijk verhaal. Mensen delen in hun enthousiasme allerlei foto’s, waardoor ze alle kanten op gaan. Zo verliezen sociale media zeggingskracht.”

Hou het simpel

Fish Tales – de duurzame visonderneming van Bart van Olphen – is volgens Remko een voorbeeld van een bedrijf dat wél goed gebruik maakt van beeld. “Zij zijn heel consistent. De foto’s zijn duidelijk en vertellen het verhaal van Fish Tales. Bart staat zelf vaak op de foto, waarbij hij altijd recht in de camera kijkt. Zo zorg je voor focus, zonder drukke sets. Hou het simpel, less is more.”

Dat minder meer is lijkt René van der Veer van Bakkerij De Veldkeuken als geen ander te begrijpen. Zijn Instagrampagina bevat foto’s van broden, grondstoffen en hier en daar een kijkje in het productieproces. Van de graanteelt tot het werk in de molen en bakkerij. De foto’s zijn even simpel als sfeervol. Met meer dan 15.800 volgers blijkt de aanpak van ambachtelijk bakker René effectief, ook al had hij naar eigen zeggen geen commerciële intenties toen hij zijn account startte.

Ideeën uitwisselen

René: “Voor mij was het een manier om ideeën uit te wisselen met andere bakkers. Ik begon twintig jaar geleden met het maken van biologisch zuurdesembrood, zonder bakkersopleiding. Het was toen nog een uitdaging om een zuurdesembrood te maken dat niet zó hard was dat je er een ruit mee in kon gooien. In Nederland ontbrak de kennis. Ik ging naar Frankrijk om ideeën uit te wisselen. Geleidelijk bouwde ik een internationaal netwerk op. Instagram heeft dat veel makkelijker gemaakt. Het begon voor mij als een platform waar ik met bakkers van over de hele wereld in contact kon komen. Met foto’s en filmpjes kan je makkelijk iets duidelijk maken, sneller dan met woorden. Onbedoeld bleek mijn Instagramaccount ook goed voor de klandizie.”

Authenticiteit

Veldkeuken_Instagram

René denkt dat het succes van zijn Instagrampagina vooral te maken heeft met authenticiteit. “Ik probeer niemand te lokken met mijn beeld, ik deel foto’s vanuit persoonlijke interesse. Mijn advies aan andere versondernemers is: blijf op sociale media dicht bij jezelf.” Net als René merkte Rob van Keurslager De Haas dat hij via Instagram veel collega-vaklieden bereikte. Voor hem was het een reden om het visuele platform juist minder te gebruiken. “Toen wij een Instagramaccount startten, werden we vooral gevolgd door collega’s. Daar doe ik het niet voor. Op Facebook krijgen we reacties van klanten, dat is ons doel.”

Met ruim 5.200 volgers op Facebook heeft Keurslager De Haas een groot bereik. Volgens Rob is dat deels te danken aan de professionele en weldoordachte filmpjes. Aan de andere kant: “Op foto’s die we spontaan maken krijgen we de meeste reacties. Mensen waarderen echtheid.” Volgens foodblogger Pauline gaat het om de combinatie van meerdere factoren. “Een sociaalmediakanaal moet inspireren, prikkelen en mensen aanzetten om bij jou in de winkel langs te komen. Dat bereik je met een mix van persoonlijkheid en mooie producten.”

“Je moet wel oog hebben voor goed beeld”, voegt Angelique van Visspecialist Sluizeman toe. “Mijn man heeft er niks mee en vraagt wel eens of ik nou alwéér foto’s aan het maken ben. Maar ik merk dat het echt iets toevoegt. We bereiken zoveel mensen via Facebook en Instagram, ik vind het niet slim om daar geen gebruik van te maken.”

Tips van de experts

Pauline Weuring van Uit Pauline’s Keuken en culinair fotograaf Remko Kraaijeveld hebben de volgende tips voor beeld(gebruik):

  • Zorg voor eenheid in je kanaal. Door bijvoorbeeld steeds hetzelfde filter te gebruiken, creëer je samenhang. Dat straalt rust uit en nodigt uit om te volgen. - Pauline
  • Zorg voor een duidelijk verhaal. Zo geef je socialemediakanalen zeggingskracht. - Remko
  • Volg een fotografiecursus, zodat je de basis onder de knie krijgt. Met een filter kan je een slechte foto niet maskeren. - Remko
  • Zorg ervoor dat je foto’s altijd scherp zijn en uitnodigen om het product te eten. - Pauline
  • Less is more. Door beeld simpel te houden zorg je voor focus. - Remko
  • Maak gebruik van goede belichting, bij voorkeur daglicht. - Pauline
  • Gebruik geen tl-licht! - Remko
  • Neem er de tijd voor. Dit kan ook efficiënt door op één dag twintig foto’s te maken en deze gedurende de maand te delen. - Pauline
  • Mensen vinden het leuk om de persoon achter het bedrijf te leren kennen. Laat niet alleen producten zien, maar geef ook een kijkje achter de schermen. - Pauline

Altijd op de hoogte blijven?