Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Bizar eigenlijk om in de eerste week van september - wanneer ik dit schrijf - al over de feestdagen na te denken. Aan de andere kant: in onze beroepsgroep is dat niet zo gek. Dat dit soms ook overdreven kan worden, bleek uit een bericht dat eind juli in de media verscheen. Toen Nederland op het strand lag, werden de eerste kruidnoten en chocoladeletters in de supermarkten gesignaleerd. Ja, dat gaat zelfs mij een stapje te ver. Het gevoel van naderende feestdagen associeer ik meer met vallende bladeren, dalende temperaturen en een frisse najaarsbries, dan met de geur van zonnebrand en een brandende zon hoog aan de hemel.

Maar nu we het einde van de zomer naderen en iedereen weer terug is van vakantie, mag het. Sterker nog: moeten we onze plannen voor dit najaar op tafel leggen. U gaat een periode tegemoet waarin het belangrijkste deel van uw omzet moet worden gerealiseerd en daarvoor moeten uw klanten de weg naar uw winkel(s) weten te vinden. Bij de NBOV vervult u als ondernemer - als onze klant - een sleutelrol in onze plannen. Afgelopen zomermaanden hebben wij leden en niet-leden bevraagd over de betekenis die zij hechten aan zaken als de ambachtelijke bakkerij, het ondernemerschap en de waarde van hun ondernemersvereniging (lees de NBOV). Net als in uw bedrijf is het ook voor ons zaak aan de slag te gaan met signalen die u - lid of geen lid - aan ons heeft afgegeven. De tevredenheid is groot, maar goed kan altijd beter.

Net als binnen uw bedrijf is het ook voor ons belangrijk bij de les te blijven en steeds verbeterpunten te kunnen aanbrengen. Maar juist daarvoor is het contact met de klant onontbeerlijk. En als u dan eind december de winkel heeft leeg verkocht en met een hopelijk voldaan gevoel onder de kerstboom zit, dan bent u blij dat u goed naar uw klanten heeft geluisterd. Ik hoop dat ik dan hetzelfde gevoel heb als u.

Altijd op de hoogte blijven?