‘De klant komt voor kwaliteit en beleving’

Jan Zoet_foto Koos Groenewold

Jan Zoet (19) kreeg het vak met de paplepel ingegoten: zijn opa had een eigen zaak en als kleinzoon Jan bij zijn grootouders logeerde, hielp hij regelmatig in de bakkerij. Vorig jaar werd hij Talent van het Jaar bij de BakkersVakWedstrijden, en zijn grootste droom? Zijn eigen bakkerij openen.

“Voor mij was het direct duidelijk toen ik een opleiding moest kiezen. Ik wilde altijd al het bakkersvak in – mijn opa was vroeger bakker en mijn oom heeft een bakkerij – en de keuze was dus snel gemaakt. Op dit moment zit ik in het derde en laatste jaar van de vakschool in Wageningen. Het leuke aan dit vak vind ik dat je er liefde in kan stoppen. Elke dag is het voor mij weer een sport om mooie producten te maken. Hiervoor deed ik patisserie, nu brood. Omdat ik later een eigen bakkerij wil, vind ik het belangrijk dat ik het allebei kan. Als de broodbakker ziek is, moet ik weten hoe ik een brooddeeg moet draaien. Voor patisserie geldt hetzelfde.”

Eigen zaak

“Ik wil zo snel mogelijk een eigen zaak beginnen, hoe jonger ik ben, hoe beter. Na mijn vakopleiding eind dit jaar ben ik wel van plan om eerst nog een studie of cursus te volgen over ondernemerschap en leidinggeven. Ik heb nu in verschillende bakkerijen meegekeken en ik merk dat het met een eigen zaak niet alleen gaat om brood en patisserie. Je moet meer kunnen en ook een bakkerij kunnen leiden. Of het financieel haalbaar is om over een jaar of vier, vijf mijn eigen bakkerij te openen is afwachten, maar ik ga ervoor. Het is wat mij betreft alles of niets.”

Bakkerij van de toekomst

“Ik denk dat de toekomst van de bakkerij ligt in het aanbieden van duurzame gemaksproducten. Steeds meer huishoudens bestaan uit tweeverdieners. Die zijn ’s avonds laat klaar met werken en die willen ook dan nog verse producten hebben. Dat betekent dat de werktijden gaan verschuiven en dat je ook om vier uur ’s middags nog verse producten voor de klant moet hebben liggen. Daarnaast is het belangrijk dat je kunt laten zien dat je goede producten hebt en dat je deelt hoe je die maakt. Een verhaaltje en filmpje erbij, zo geef je beleving mee. Daar komt de klant voor. Mensen willen graag weten waar hun eten vandaan komt.”

Dossiers
Lees ook
Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

‘Hoevelaken-onwaardig’, noemen sommige klanten de nieuwe winkel van Bakkerij Toebast. “Ze vinden ons nieuwe interieur zó mooi dat het volgens hen niet meer bij het dorp past”, lacht eigenaar Dennis Toebast. “Maar binnen is het gezellig en warm. Dus onze winkel past perfect bij Hoevelaken. En bij ons. Deze ingrijpende verbouwing maakt ons klaar voor...

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Ook in 2022 opent Samen Tegen Voedselverspilling een voucherregeling. Hiermee wil de stichting innovaties voor een circulaire voedselketen stimuleren. In 2021 ging het eerste voucher naar Paprikasorteerder en -verpakker Rainbow Kleinpak.