De klant

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Bizar eigenlijk om in de eerste week van september - wanneer ik dit schrijf - al over de feestdagen na te denken. Aan de andere kant: in onze beroepsgroep is dat niet zo gek. Dat dit soms ook overdreven kan worden, bleek uit een bericht dat eind juli in de media verscheen. Toen Nederland op het strand lag, werden de eerste kruidnoten en chocoladeletters in de supermarkten gesignaleerd. Ja, dat gaat zelfs mij een stapje te ver. Het gevoel van naderende feestdagen associeer ik meer met vallende bladeren, dalende temperaturen en een frisse najaarsbries, dan met de geur van zonnebrand en een brandende zon hoog aan de hemel.

Maar nu we het einde van de zomer naderen en iedereen weer terug is van vakantie, mag het. Sterker nog: moeten we onze plannen voor dit najaar op tafel leggen. U gaat een periode tegemoet waarin het belangrijkste deel van uw omzet moet worden gerealiseerd en daarvoor moeten uw klanten de weg naar uw winkel(s) weten te vinden. Bij de NBOV vervult u als ondernemer - als onze klant - een sleutelrol in onze plannen. Afgelopen zomermaanden hebben wij leden en niet-leden bevraagd over de betekenis die zij hechten aan zaken als de ambachtelijke bakkerij, het ondernemerschap en de waarde van hun ondernemersvereniging (lees de NBOV). Net als in uw bedrijf is het ook voor ons zaak aan de slag te gaan met signalen die u - lid of geen lid - aan ons heeft afgegeven. De tevredenheid is groot, maar goed kan altijd beter.

Net als binnen uw bedrijf is het ook voor ons belangrijk bij de les te blijven en steeds verbeterpunten te kunnen aanbrengen. Maar juist daarvoor is het contact met de klant onontbeerlijk. En als u dan eind december de winkel heeft leeg verkocht en met een hopelijk voldaan gevoel onder de kerstboom zit, dan bent u blij dat u goed naar uw klanten heeft geluisterd. Ik hoop dat ik dan hetzelfde gevoel heb als u.

Lees ook
Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent.

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. Hoewel veel ambachtelijke bakkers meer klanten in de winkel zien, constateert 80 procent nog steeds een afname van de omzet uit het ‘derde kanaal’. 40 procent kampt nog steeds met een omzetverlies van gemiddeld 20 procent. Dat blijkt uit de enquête van NBOV.

Mede-werkers

Mede-werkers

Dit is mijn laatste column voor Bakkers in bedrijf. Na bijna 10 jaar voorzitter van de NBOV te zijn geweest, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik weet nog niet hoe die eruitziet; hoewel ik uitdagingen genoeg heb, is er nog niets concreets op mijn pad gekomen. Maar: als je geen deuren sluit, heb je ook geen tijd om nieuwe te openen.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie voor lange termijn zal je bezig zijn met het bakken van diverse broodsoorten. Door overname is er momenteel behoeft aan extra...

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Wat ga je doen?Je gaat aan de slag als allround broodbakker waarbij je naast alle reguliere werkzaamheden ook ondersteunt in het aansturen van de bakkers. Hierbij...

Banketbakker omgeving Amersfoort

Banketbakker omgeving Amersfoort

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Amersfoort zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een...