De klant

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Bizar eigenlijk om in de eerste week van september - wanneer ik dit schrijf - al over de feestdagen na te denken. Aan de andere kant: in onze beroepsgroep is dat niet zo gek. Dat dit soms ook overdreven kan worden, bleek uit een bericht dat eind juli in de media verscheen. Toen Nederland op het strand lag, werden de eerste kruidnoten en chocoladeletters in de supermarkten gesignaleerd. Ja, dat gaat zelfs mij een stapje te ver. Het gevoel van naderende feestdagen associeer ik meer met vallende bladeren, dalende temperaturen en een frisse najaarsbries, dan met de geur van zonnebrand en een brandende zon hoog aan de hemel.

Maar nu we het einde van de zomer naderen en iedereen weer terug is van vakantie, mag het. Sterker nog: moeten we onze plannen voor dit najaar op tafel leggen. U gaat een periode tegemoet waarin het belangrijkste deel van uw omzet moet worden gerealiseerd en daarvoor moeten uw klanten de weg naar uw winkel(s) weten te vinden. Bij de NBOV vervult u als ondernemer - als onze klant - een sleutelrol in onze plannen. Afgelopen zomermaanden hebben wij leden en niet-leden bevraagd over de betekenis die zij hechten aan zaken als de ambachtelijke bakkerij, het ondernemerschap en de waarde van hun ondernemersvereniging (lees de NBOV). Net als in uw bedrijf is het ook voor ons zaak aan de slag te gaan met signalen die u - lid of geen lid - aan ons heeft afgegeven. De tevredenheid is groot, maar goed kan altijd beter.

Net als binnen uw bedrijf is het ook voor ons belangrijk bij de les te blijven en steeds verbeterpunten te kunnen aanbrengen. Maar juist daarvoor is het contact met de klant onontbeerlijk. En als u dan eind december de winkel heeft leeg verkocht en met een hopelijk voldaan gevoel onder de kerstboom zit, dan bent u blij dat u goed naar uw klanten heeft geluisterd. Ik hoop dat ik dan hetzelfde gevoel heb als u.

Lees ook
Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. De extra klanten compenseren het omzetverlies van leveringen aan horeca en bedrijven niet. Dat blijkt uit een derde rondvraag van NBOV onder de leden. Dat meldt de brancheorganisatie op de website.

Werken aan de cao

Werken aan de cao

Een van de belangrijkste taken van de NBOV is het afsluiten van de cao. Samen met NVB, FNV en CNV maken we hierover afspraken. Als de vier sociale partners het met elkaar eens zijn en ook het ministerie geeft akkoord, dan wordt de cao algemeen verbindend verklaard (avv).

De NBOV: ook voor de chocolatier

De NBOV: ook voor de chocolatier

“Er staan boa’s in mijn bonbonzaak die zeggen dat ik dicht moet, omdat ik geen essentiële winkel zou zijn.” En: “Waarop moet ik letten als ik een winkel open om mijn chocolade ook aan consumenten te verkopen?” Voorbeelden van kwesties waarmee de NBOV onlangs twee chocolatiers hielp.