Staatssecretaris de Jager kondigt een aantal maatregelen aan om de positie van de DGA te verbeteren. de maatregelen hebben onder andere betrekking op de aanmerkelijk belangregeling en op de terbeschikkingstellingsregeling.
Aanmerkelijk belangregeling
Het vererven en schenken van aanmerkelijkbelangaandelen wordt gezien als een vervreemding van de aandelen waarover bij de erflater/schenker aanmerkelijkbe- langheffing (ab-heffing) is verschuldigd. Deze heffing bedraagt 25 procent over het verschil tussen de waarde in het economisch verkeer van de aandelen en het gemiddeld op de aandelen gestorte kapitaal. In de inkomstenbelasting wordt het mogelijk om ook bij schenking van een aanmerkelijk belang ( meer dan 5 procent van de aandelen in een onderneming) gebruik te maken van een doorschuiffaciliteit. Nu kan dat alleen nog maar bij het vererven van een aanmerkelijk belang. de doorschuiffaciliteit geldt alleen voor zover de BV waarvan deze aandelen worden doorgeschoven een materiële onderneming (bijvoorbeeld een bakkerij) drijft. Dit vereiste zal ook gaan gelden voor de doorschuiffaciliteit bij vererven van aanmerkelijkbelangaandelen (wordt een overgangsregeling getroffen). Beide doorschuiffaciliteiten zorgen ervoor dat een belastingclaim geen hindernis meer vormt bij bedrijfsopvolging. Omdat er een doorschuiffaciliteit voor schenking komt, komt de uitstel van betalingsfaciliteit bij schenking te vervallen. Voor de situatie waarbij de aanmerkelijkbelangaandelen worden overgedragen tegen schuldigerkenning wordt de betalingsregeling verruimd. Het hoeft niet langer te gaan om overdracht binnen de familiekring.
Terbeschikkingstellingsregeling
De terbeschikkingstelling van vermogensbestanddelen aan een BV waarin de belastingplichtige of een naast familielid een aanmerkelijk belang heeft, wordt in box I belast als resultaat uit overige werkzaamheden. De bepaling van het resultaat vindt in beginsel volgens de winstbepalingen plaats. Veel faciliteiten in de winstsfeer gelden echter niet voor resultaatgenieters en daarmee ook niet voor de terbeschikkingstellingsregeling (hierna: tbs-regeling). De staatssecretaris verzacht deze zogenaamde tbs-regeling op een aantal punten:
Eenmalige geruisloze inbreng TBS- pand in de BV
Eenmalig wordt toegestaan dat een terbeschikking gesteld pand kan worden ingebracht in de BV zonder heffing van inkomstenbelasting (door middel van doorschuiving van de boekwaarde) en zonder de heffing van overdrachtsbelasting. Met deze eenmalige faciliteit zou tegemoet worden gekomen aan een belangrijk kritiekpunt van de tbs-regeling. Deze kritiek heeft betrekking op de gevallen waarin een pand ter beschikking is gesteld aan de BV en welke gevallen met ingang van 1 januari 2001 automatisch in de tbs-regeling terecht zijn gekomen. de staatssecretaris stelt daarom voor om voor de periode van een jaar toe te staan dat een tbs-pand kan worden ingebracht in de BV met een materiële onderneming waaraan het terbeschikking wordt gesteld, zonder heffing van inkomstenbelasting en zonder heffin g van overdrachtsbelasting. Deze faciliteit zal worden geënt op de inbrengfaciliteit voor de overdrachtsbelasting. daarvoor geldt onder meer dat de inbreng geschiedt tegen aandelen en de inbrenger minimaal 90 procent van de van de BV heeft en houdt.
Ondernemings- en ondernemersfaciliteiten
- De terbeschikkingsteller krijgt een faciliteit die vergelijkbaar is met de MkB-winstvrijstelling. de MkB-winstvrijstelling bedraagt 10,5 procent van de grondslag MkB-winstvrijstelling.
- De terbeschikkingsteller krijgt recht op toepassing van de herin vesteringsreserve en de kostenegalisatiereserve.
- De faciliteit voor uitstel van betaling voor de tbs-regeling zal wor den versoepeld. de terbeschikkingsteller kan uitstel van betaling voor ten hoogst 10 jaar krijgen voor de bij beëindiging van de terbeschikkingstelling, zonder dat de ter beschikking gestelde zaak wordt vervreemd, verschuldigde inkomstenbelasting. Het vereiste dat de belastingschuldige over onvoldoende middelen beschikt om de belasting te voldoen, de zogenaamde vermogenstoets, komt te vervallen.
De fiscale positie van de DGA wordt door de voorgestelde maatregelen wat meer in overeenstemming gebracht met die van een eenmanszaak of vennootschap onder firma. de bovengenoemde voorstellen zullen worden opgenomen in het Belastingplan 2010 met een beoogde datum van inwerkingtreding van 1 januari 2010.