de auto en de crisis

24 september 2009
Cees de Waal

De vakantieperiode zit er op. Hopelijk hebt u het naar uw zin gehad en een beetje bij kunnen tanken om met frisse moed de draad weer op te pakken. Over ‘de auto van de zaak’ hebben we al regelmatig geschreven. Echter aangezien er continu wel wat verandert, blijft het een actueel en dankbaar onderwerp om over te schrijven. Ook nu weer.

Elektrische auto's

Zoals waarschijnlijk al bij u bekend is, zijn er op dit moment drie percentages voor de bijtelling voor een auto van de zaak. Namelijk 25%, 20% en 14%. De bijtelling is lager naarmate de auto zuiniger is. De elektrische auto valt thans onder de 14% bijtelling. Staatssecretaris De Jager heeft onlangs bekendgemaakt dat er voor deze auto’s een verlaagd percentage komt, namelijk van 10%. De Jager heeft dit voorgesteld zodat deze - op dit moment - duurdere auto’s, meer betaalbaar worden. Om die reden wil hij in het Belastingplan 2010 opnemen dat zeer zuinige auto’s in de BPM en motorrijtuigenbelasting gunstiger behandeld zullen worden. Op dit moment gaan er zelfs stemmen op in de Tweede Kamer om elektrische auto’s de eerste twee jaar helemaal vrij te stellen voor de bijtelling. Of dit allemaal gehonoreerd wordt, zullen we pas na Prinsjesdag weten. Even afwachten dus maar.

Bijtelling bestelauto

Ook voor bestelauto’s waar privé mee wordt gereden, gelden de regels voor de bijtelling. Uitzondering hierop zijn auto’s die bijna alleen geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Tussen de Belastingdienst en belastingplichtige was er regelmatig discussie over de interpretatie van deze regel. Waarbij, het zal u niet verbazen, de Belastingdienst zich vaak star opstelde.

Onlangs is er een uitspraak geweest waarbij de hoogste rechter heeft besloten dat ook bestelauto’s met twee zitplaatsen onder deze regeling kunnen vallen. Zaken als inrichting van de auto, bijvoorbeeld ingebouwde stellages, maar ook de grootte van de auto kunnen hiervoor bepalend zijn. Indien u een bijtelling betaalt voor een bestelauto met twee zitplaatsen, overleg dan met uw adviseur en de belastinginspecteur of u, met deze uitspraak in de hand, onder deze bijtelling uit kunt komen.

Complex

Uit het bovenstaande blijkt maar weer dat de regeling ‘Bijtelling auto van de zaak’ steeds ingewikkelder wordt. Helaas geldt voor oldtimers: de leeftijdsgrens voor de voordeligere bijtelling gaat waarschijnlijk omhoog van 15 naar 25 jaar. Om niet per ongeluk een te hoge bijtelling te betalen, is het dus zaak om een en ander goed in de gaten te houden en regelmatig met uw adviseur te overleggen.

Tip

Na de vakantie nog een jaarlijks terugkerende tip. Autokosten op vakantie in het buitenland gemaakt voor de auto van de zaak, kunt u gewoon zakelijk boeken. U kunt hierbij denken aan kosten van benzine, tol, ferry, en dergelijke.

Crisis

Als gevolg van de economische crisis is een aantal ondernemers in liquiditeitsproblemen gekomen en zijn er hierdoor ook betalingsachterstanden bij de Belastingdienst ontstaan. Om in de kerngezonde bedrijven een kans te geven door deze liquiditeitskrapte heen te komen, heeft de staatssecretaris een tijdelijke maatregel genomen, waarbij de Belastingdienst soepel om moet gaan met een betalingsachterstand. De maatregel houdt onder meer in dat er uitstel van betaling kan worden gegeven voor een langere periode dan gebruikelijk en dat het ook mogelijk moet zijn een regeling te treffen zonder dat daar zekerheden tegenover staan.

Uiteraard dient er wel aan een aantal voorwaarden te worden voldaan, waaronder onder meer positieve vooruitzichten en een deskundigenverklaring. Deze deskundige moet een verklaring opstellen waaruit voor de ontvanger duidelijk wordt dat de betalingsproblemen:

  • het directe gevolg zijn van de economische crisis;
  • van tijdelijke aard zijn en
  • voor een bepaald tijdstip opgelost kunnen zijn.

Deze verklaring mag worden opgesteld door uw eigen accountant/adviseur. Door de accountantsorganisaties is in overleg met de Belastingdienst inmiddels een soort standaarddocument opgesteld die uw accountant als leidraad kan gebruiken. Het is van groot belang om vroegtijdig in overleg te treden met de ontvanger.

Voor meer informatie en de gehele tekst van de regeling, zie onze website.

Altijd op de hoogte blijven?