Consumenten kopen lokaal met online applicatie

23 juli 2018

Consumenten kopen steeds meer online. Daarom ontwikkelde het Friese OF-Connect de marketingapplicatie OF-Cityplan die klanten naar de fysieke winkel moet terugbrengen. De tool is getest in Friesland en moet uiteindelijk in heel Nederland beschikbaar worden. Met deze applicatie willen de makers de leegstand bestrijden. Het initiatief is voortgekomen uit de ideeën en bevindingen van het ondernemersblad Ondernemend Friesland.

OF-Cityplan

De applicatie OF-Cityplan toont gebruikers met een account de aanbiedingen van lokale winkels. Deze aanbiedingen gelden alleen in de winkel. De consument moet dus naar de fysieke winkel om er gebruik van te kunnen maken. Dit geeft de winkelier een extra verkoopkans en de consument extra kortingen en aanbiedingen.

De applicatie bestaat uit drie onderdelen. Allereerst de LocalMessenger. Hiermee kan de ondernemer rechtstreeks communiceren met zijn klanten. Denk aan berichten, aanbiedingen, nieuwe producten of het beantwoorden van korte vragen. Het tweede onderdeel is LocalShopper. Consumenten worden hiermee online gewezen op het aanbod in de buurt. En het derde onderdeel is zoeklokaal. Deze zoekdienst sorteert de resultaten op de fysieke afstand tot de zoekende consument in plaats van grote online aanbieders.

E-commerce

De initiatiefnemer is Gert de Lange. Hij vindt dat de lokale economie "volledig wordt uitgemoord" door grote online bedrijven. Deze e-commerce zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. De Lange gelooft dat OF-Cityplan de oplossing biedt. "Deze oplossing maakt winkeliers zichtbaarder, verbetert hun communicatie en vergroot hun kennis van de lokale klandizie”, zegt hij op Retailnews.nl.

 

Altijd op de hoogte blijven?