Consument waardeert vakmanschap - Een ‘nieuwe’ rol voor vers

16 juni 2020 Frank Janssen
Foto: Pixabay

Dat voeding gerelateerd is aan onze gezondheid en kwaliteit van leven, is al lang geen nieuws meer. En dat verse producten daar een belangrijke rol in spelen, mogen we ook veronderstellen. Maar waaróm kiezen we steeds vaker voor vers en waar kopen we die producten het liefst?

Het leven zit vol met onzekerheden. Een klimaat dat snel verandert, ernstige ziekten als kanker en het coronavirus die we maar niet onder controle lijken te krijgen, met de bijbehorende maatregelen die ons leven behoorlijk op de kop zetten. En dit alles boven op het leven in een moderne maatschappij dat al genoeg van ons vraagt en steeds vaker op een ‘rollercoaster’ lijkt.

Vers en lokaal

Ons voedingspatroon was lang een afspiegeling van dat ‘rollercoaster’-leven; waarom zou je veel moeite doen en tijd verspillen, als alles kant-en-klaar in de winkel ligt? Meer bewustwording en kennis over onze voeding heeft deze situatie echter veranderd en vers is daarbij een belangrijke factor. Vers – vaak onbewerkt – wordt gezien als eerlijk, natuurlijk en lekker.

In enkele jaren tijd zagen supermarkten het aandeel vers stijgen naar boven de vijftig procent. Bovendien zien we dat er meer verse producten uit de eigen regio komen (korte ketens) en is vers een belangrijk speerpunt bij de horeca. Ook de speciaalzaak, die eigenlijk aan de basis staat van onze versaankopen, profiteert steeds vaker. Zeker sinds de coronacrisis. Voedselveiligheid en voedselzekerheid zijn nog belang­rijker geworden. Natuur­lijke (verse) producten, lo­kaal aanbod en een goed advies tellen nog zwaarder. Iets waarin een versspecialist een belangrijke rol kan vervullen.

Koopmotieven jongeren
Onderzoek van FoodBase wijst uit dat versspecialisten die inspelen op de behoeften van jongeren succesvoller zijn, maar dat betekent meer dan alleen maar mooie en lekkere producten maken. Dat betekent dat je als ondernemer moet nadenken over (online) communicatie, over wel of niet thuisbezorgen, andere openingstijden, beleving, nieuwe producten en dat je zekerheid biedt in onzekere tijden. FoodBase heeft op basis van data zes koopmotieven ontwikkeld die inzicht geven in het koopgedrag van diverse typen consumenten, waaronder dus ook jongeren. Het unieke van deze gegevens is dat ze toepasbaar zijn op elke regio en ieder gebied in Nederland, op basis van postcodesegmentatie.

Brood = basisbehoefte

Brood radijs_pixabay https://pixabay.com/nl/photos/radijs-brood-brood-en-boter-2217028/

Foto: Pixabay

Toen de intelligente lockdown werd ingevoerd, zagen we dat basis­producten, inclusief basisvoeding, plotseling enorme belangstelling kregen. Er werd zelfs gehamsterd. Een product als brood viel in één keer omlaag in de Maslov-piramide. In deze rangorde van menselijke behoeften staat voeding normaliter aan de basis. Doordat voeding echter steeds meer werd gezien als lifestyle, is die behoefte naar boven verschoven in de piramide. Maar nu voedsel weer meer gerelateerd wordt aan aspecten als gezondheid, veiligheid en zekerheid, is het weer gedaald naar de oorspronkelijke plek binnen de piramide: de basis van menselijke behoeften.

Toekomstverwachting

De komende jaren zal het aandeel vers verder groeien, zal kwaliteit van voeding belangrijker worden en zijn consumenten bereid om hiervoor meer te betalen. Daarnaast wordt voeding persoonlijker en wordt de connectie met aspecten als gezondheid en duurzaamheid alleen maar groter. Maar ook ‘tijd’ en gemak blijven een rol spelen bij voedingsaankopen en -patronen. Kennis van het bereiden van voeding vervaagt, terwijl we er wel hoge eisen aan stellen. Dit zal de aankomende jaren zorgen voor nieuwe concepten. Volgens de experts zal daardoor groei ontstaan bij:

  • nieuwe en hippe concepten (incl. to-go-concepten);
  • (online) bezorgconcepten (incl. maaltijdbezorging);
  • foodservice, direct consumeerbare producten (ready to eat);
  • supermarkten, met name vers­gerelateerde producten;
  • allochtone, kleine bedrijfjes;
  • luxere eetwinkels;
  • horeca, vooral in grote(re) plaatsen en steden;
  • verkoop rechtstreeks bij de bron (boer);
  • echte vakspecialisten!
Aan de slag
De wereld voor versspecialisten is sterk aan het veranderen en dit zal nog wel even zo doorgaan. Om de volgende aandachtspunten kun je als versspecialist de komende jaren niet heen:
1. weet hoe je verzorgingsgebied is opge­bouwd en waar je kansen liggen (wie is je klant?);
2. let – nog meer dan nu – op voedselveiligheid en voedselzekerheid en geef daar uitleg over (waar komen je producten vandaan en hoe zijn ze gemaakt?);
3. spring eruit: gewoon goed is niet langer goed genoeg. Laat dit ook controleren door derden; een extern iemand ziet vaak meer dan jijzelf.

Frank Janssen werkt voor FoodBase als manager Imago & Marketing. Foodbase helpt versspecialisten met marketing- & positioneringsvraagstukken, wetgeving en voedselveiligheid, en productoptimalisatie. Wilt u weten hoe FoodBase u kan helpen, mail dan uw contactgegevens en ik neem snel contact met u op: f.janssen@foodbase.nl.

Altijd op de hoogte blijven?