Consument waardeert vakmanschap - Een ‘nieuwe’ rol voor vers

Brood_pixabay

Foto: Pixabay

Dat voeding gerelateerd is aan onze gezondheid en kwaliteit van leven, is al lang geen nieuws meer. En dat verse producten daar een belangrijke rol in spelen, mogen we ook veronderstellen. Maar waaróm kiezen we steeds vaker voor vers en waar kopen we die producten het liefst?

Het leven zit vol met onzekerheden. Een klimaat dat snel verandert, ernstige ziekten als kanker en het coronavirus die we maar niet onder controle lijken te krijgen, met de bijbehorende maatregelen die ons leven behoorlijk op de kop zetten. En dit alles boven op het leven in een moderne maatschappij dat al genoeg van ons vraagt en steeds vaker op een ‘rollercoaster’ lijkt.

Vers en lokaal

Ons voedingspatroon was lang een afspiegeling van dat ‘rollercoaster’-leven; waarom zou je veel moeite doen en tijd verspillen, als alles kant-en-klaar in de winkel ligt? Meer bewustwording en kennis over onze voeding heeft deze situatie echter veranderd en vers is daarbij een belangrijke factor. Vers – vaak onbewerkt – wordt gezien als eerlijk, natuurlijk en lekker.

In enkele jaren tijd zagen supermarkten het aandeel vers stijgen naar boven de vijftig procent. Bovendien zien we dat er meer verse producten uit de eigen regio komen (korte ketens) en is vers een belangrijk speerpunt bij de horeca. Ook de speciaalzaak, die eigenlijk aan de basis staat van onze versaankopen, profiteert steeds vaker. Zeker sinds de coronacrisis. Voedselveiligheid en voedselzekerheid zijn nog belang­rijker geworden. Natuur­lijke (verse) producten, lo­kaal aanbod en een goed advies tellen nog zwaarder. Iets waarin een versspecialist een belangrijke rol kan vervullen.

Koopmotieven jongeren
Onderzoek van FoodBase wijst uit dat versspecialisten die inspelen op de behoeften van jongeren succesvoller zijn, maar dat betekent meer dan alleen maar mooie en lekkere producten maken. Dat betekent dat je als ondernemer moet nadenken over (online) communicatie, over wel of niet thuisbezorgen, andere openingstijden, beleving, nieuwe producten en dat je zekerheid biedt in onzekere tijden. FoodBase heeft op basis van data zes koopmotieven ontwikkeld die inzicht geven in het koopgedrag van diverse typen consumenten, waaronder dus ook jongeren. Het unieke van deze gegevens is dat ze toepasbaar zijn op elke regio en ieder gebied in Nederland, op basis van postcodesegmentatie.

Brood = basisbehoefte

Brood radijs_pixabay

Foto: Pixabay

Toen de intelligente lockdown werd ingevoerd, zagen we dat basis­producten, inclusief basisvoeding, plotseling enorme belangstelling kregen. Er werd zelfs gehamsterd. Een product als brood viel in één keer omlaag in de Maslov-piramide. In deze rangorde van menselijke behoeften staat voeding normaliter aan de basis. Doordat voeding echter steeds meer werd gezien als lifestyle, is die behoefte naar boven verschoven in de piramide. Maar nu voedsel weer meer gerelateerd wordt aan aspecten als gezondheid, veiligheid en zekerheid, is het weer gedaald naar de oorspronkelijke plek binnen de piramide: de basis van menselijke behoeften.

Toekomstverwachting

De komende jaren zal het aandeel vers verder groeien, zal kwaliteit van voeding belangrijker worden en zijn consumenten bereid om hiervoor meer te betalen. Daarnaast wordt voeding persoonlijker en wordt de connectie met aspecten als gezondheid en duurzaamheid alleen maar groter. Maar ook ‘tijd’ en gemak blijven een rol spelen bij voedingsaankopen en -patronen. Kennis van het bereiden van voeding vervaagt, terwijl we er wel hoge eisen aan stellen. Dit zal de aankomende jaren zorgen voor nieuwe concepten. Volgens de experts zal daardoor groei ontstaan bij:

  • nieuwe en hippe concepten (incl. to-go-concepten);
  • (online) bezorgconcepten (incl. maaltijdbezorging);
  • foodservice, direct consumeerbare producten (ready to eat);
  • supermarkten, met name vers­gerelateerde producten;
  • allochtone, kleine bedrijfjes;
  • luxere eetwinkels;
  • horeca, vooral in grote(re) plaatsen en steden;
  • verkoop rechtstreeks bij de bron (boer);
  • echte vakspecialisten!
Aan de slag
De wereld voor versspecialisten is sterk aan het veranderen en dit zal nog wel even zo doorgaan. Om de volgende aandachtspunten kun je als versspecialist de komende jaren niet heen:
1. weet hoe je verzorgingsgebied is opge­bouwd en waar je kansen liggen (wie is je klant?);
2. let – nog meer dan nu – op voedselveiligheid en voedselzekerheid en geef daar uitleg over (waar komen je producten vandaan en hoe zijn ze gemaakt?);
3. spring eruit: gewoon goed is niet langer goed genoeg. Laat dit ook controleren door derden; een extern iemand ziet vaak meer dan jijzelf.

Frank Janssen werkt voor FoodBase als manager Imago & Marketing. Foodbase helpt versspecialisten met marketing- & positioneringsvraagstukken, wetgeving en voedselveiligheid, en productoptimalisatie. Wilt u weten hoe FoodBase u kan helpen, mail dan uw contactgegevens en ik neem snel contact met u op: f.janssen@foodbase.nl.

Lees ook
Studenten Bakery Institute delen producten met regionale zorgverleners en verzorgingshuizen

Studenten Bakery Institute delen producten met regionale zorgverleners en verzorgingshuizen

Studenten van het Bakery Institute in Zaandam delen deze week hun vers gebakken broden uit de praktijklessen zorgverleners en verzorgingshuizen in de regio. Normaal gesproken vinden deze producten via een pop-up store in de oude Verkadefabriek aan de Westzijde hun weg naar consumenten in de regio, maar vanwege COVID-19 krijgen zij een andere, toepasselijke...

Bakker Kees Gutter ontwikkelt twee nieuwe broodsoorten

Bakker Kees Gutter ontwikkelt twee nieuwe broodsoorten

Bakkerij Kees Gutter brengt het vernieuwde 100% volkoren Waterlands Donker en het Power Brood op de markt. Met de twee nieuwe broodsoorten wil de bakker uit Waterland inspringen op de toenemende vraag naar gezonde producten.

'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

Vier bakkers die het anders aanpakken dan ‘reguliere’ bakkers. Allen eenpitters die het liefst met de handen in het deeg zitten. Ze delen een liefde voor puur brood met smaak en willen klanten laten zien wat er nog meer kan met brood. Vandaag het laatste deel van dit artikel met Tim van Dalen van Bakkerij Puur uit de Schuur.

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Wat ga je doen?Je zal je bezig houden met de productie van diverse soorten groot en klein brood. Hierbij werk je veelal op de traditionele manier. Je werkt zelfstandig...

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Leiden zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Deze ambachtelijke...