Commerciële activiteiten NBC voortaan bij FoodBase

1 april 2020 Naomi Heidinga

Het Nederlands Bakkerij Centrum gaat wat betreft de commerciële activiteiten opereren onder een andere naam: FoodBase. Dit maakte de organisatie tijdens Bakkersvak bekend. Foodbase is geen onbekende naam binnen de verswereld: sinds 2016 gebruikt het NBC deze naam voor commerciële activiteiten voor andere branches, zoals vis, vlees en groente.

De naamswijziging is het gevolg van een strategiebepaling voor NBC als organisatie, een initiatief van directeur Mirjam Kortekaas.Voortaan vallen de commerciële activiteiten van het NBC onder FoodBase. NBC blijft bestaan als collectieve belangenbehartiger. Mirjam Kortekaas: “Binnen de organisatie hebben we een sessie gehouden over de strategiebepaling. Daaruit kwam naar voren dat het aan een duidelijke structuur ontbrak. Medewerkers deden vaak zowel activiteiten op het gebied van belangenbehartiging als commerciële zaken. Die twee hebben we nu duidelijker gescheiden. Dat levert niet alleen voordelen op voor de medewerkers, die zich veel meer kunnen toeleggen op een afgebakend aantal onderwerpen. Het helpt ook onze zichtbaarheid naar de markt vergroten. Voortaan is duidelijker wat collectief wordt opgepakt, en welke commerciële diensten we bieden aan afzonderlijke ondernemers.”

Drie takken

NBC gebruikt de naam FoodBase sinds 2016 voor activiteiten in andere versbranches. “Er zijn drie takken binnen FoodBase: hygiëne en wetgeving; sensoriek en technologie; en marketing en positionering. Onze experts kunnen advies geven op het gebied van hygiëne, certificering, sensorische beleving, productketens en marktcijfers. Ook kunnen ze op verzoek van ondernemers een gebiedsanalyse van de externe omgeving van de klant uitvoeren.” Naast deze commerciële diensten blijft volgens Kortekaas voldoende tijd over voor de collectieve belangenbehartiging. “Ik ga er vanuit dat we per saldo juist tijd overhouden voor collectieve activiteiten, omdat de taken beter verdeeld zijn en er gestructureerder kan worden gewerkt.”

Als collectieve belangenbehartiger zet NBC zich onder meer in voor het verbeteren van het imago van brood en de bakkersbranche. “Om het imago van brood te verbeteren, is er bijvoorbeeld vanuit de EU een broodcampagne gestart. We hebben als NBC de website www.brood.net nieuw leven ingeblazen. Met dat platform kunnen we tegengas bieden aan de spookverhalen die de ronde doen over brood, en juist de positieve waarden van brood laten zien. Daarnaast initiëren we het schoolontbijt, dat we met behulp van onze partners uitvoeren. Belangrijk onderdeel van onze belangenbehartiging is het laten uitvoeren van onderzoek en het investeren in innovaties. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoek dat wordt gedaan naar de gezondheidsaspecten van granen.”

Vakmensschap

Kortekaas is sinds 1 juli directeur van NBC. “NBC bestaat uit een fijne club mensen. Er is veel aandacht voor de mensen binnen en buiten onze organisatie. Vakmensschap staat centraal. Ik vind het mooi dat we daar als vakmensen een bijdrage aan kunnen leveren. Veel medewerkers van het NBC zijn geworteld in de bakkerijbranche en kennen de bakkerijwereld door en door. De kennis die wij als NBC in huis hebben, komt vanuit onze ervaring met bakkerijproducten en -processen, wetgeving, markttrends en de wetenschap. Wij vertalen deze kennis in bruikbare diensten voor bakkers, duidelijke communicatie naar de consument of als basis om de sector te vertegenwoordigen. Met onze dienstverlening helpen we ondernemers beter ondernemen. Daar komt ook een zekere mate van warmte bij kijken richting onze klanten. Dat zie ik ook terug binnen onze organisatie. Mensen zijn heel betrokken bij de branche en bij elkaar. Dat is zeker geen vanzelfsprekendheid.”

Meer informatie: www.nbc.nl.

FoodBase FoodBase logo

Altijd op de hoogte blijven?