Artikel

Brood en broodproducten

Om aan te sluiten bij een jongere doelgroep brengen bakkerijen wereldwijd verrassende producten op de markt. Soms geven opvallende ingrediënten zoals gin & tonic de consument een knipoog. Ook de focus op ingrediënten met een gezond imago, zoals oude granen of groente, trekt een jonger publiek naar de bakkerij en bindt hen als nieuwe generatie klanten.

AB MauriKnipoog aan broodproducten

Roberts Bakery introduceerde afgelopen jaar in Engeland de ‘Gin & Tonic Fun Buns’: geroosterde broodjes met een interessant en afwijkend smaakprofiel, speciaal ontwikkeld om klanten te verrassen en te vermaken. Een vergelijkbaar product vormen de Amerikaanse Coles Tasty Middles: kleine, diepgevroren broodjes met een vulling van bijvoorbeeld ‘mac and cheese’ of roomkaas. Er is zelfs een pretzelbroodje met een vulling van kaas en bier. Het toevoegen van een knipoog aan broodproducten helpt consumenten om hun liefde voor de traditionele bakkerij terug te vinden. Bovendien worden zij hierdoor aan het denken gezet over alternatieve gebruiksmomenten van brood.

AB MauriBierbostel

Brood dat wordt gebakken met bierbostel wordt steeds populairder. Door bierbostel bij een lokale brouwer op te halen, krijgt het eindproduct een regionaal karakter. Bovendien is bierbostel van oudsher een afvalproduct van brouwerijen. Dat het nu wordt gebruikt om brood mee te bakken, is een duurzame keuze. Een keuze die de consument graag omarmt. De trend dat de jonge consument graag duurzaam eet, is een heel belangrijke. Het hergebruiken van reststromen in levensmiddelen gaat naar verwachting een sterke vlucht nemen. Niet alleen van producten die in deeg kunnen worden verwerkt, maar ook omgekeerd: er zullen vaker eetbare oplossingen worden gezocht voor brood van gisteren. Consumenten gaan steeds vaker eisen dat levensmiddelen niet worden weggegooid.

AB MauriBrood met kurkuma

Kurkuma is een nieuw, bij de gezondheidstrends aanhakend ingrediënt om goed in de gaten te houden. In Engeland is inmiddels een brood met kurkuma in de markt gezet: een innovatieve ontwikkeling. Hoewel de beoogde gezondheidseffecten van kurkuma nog niet wetenschappelijk zijn bewezen, is het een interessant ingrediënt.

AB MauriExpresso Buzz Bagel

De Amerikaanse Bakkerij Einstein Bros heeft een nieuwe bagel geïntroduceerd die zorgt voor een echte ‘kick start’ van de dag: de Expresso Buzz Bagel. Een bagel met 32 mg cafeïne erin meegebakken: een hoeveelheid die gelijk staat aan een derde kopje koffie. Als dat geen goede start is…

Unieke sandwichAB Maurivorm

Restaurantketen The Staggering Ox in Amerika heeft een unieke sandwichvorm ontwikkeld, waarin al het beleg verzameld kan worden. Het broodje vormt een soort cilindervormige beker, die wordt gevuld met allerhande ingrediënten. Knoeien is op deze manier uitgesloten, aldus het restaurant. Ook hieruit blijkt dat on-the-go ook voor de bakker een niet te negeren trend is. Denk mee met de consument, die altijd op zoek is naar tijd, en zorg dat snelle producten voor onderweg in de winkel voor het grijpen liggen.

Groen brood

Naast oude granen neemt ook groente een steeds grotere plaats in onder de ingrediënten van bakkerijproducten. Dit heeft een soortgelijke reden: men dicht de groente net als oude granen op basis van hun plantaardige karakter bepaalde gezondheidskenmerken toe. Consumenten zien broodproducten met meer groente als een goede manier om hun voedingspatroon te verbeteren en menen op deze manier gemakkelijker
meer goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Groenten als spinazie en biet vormen aantrekkelijke smaken.

AB MauriHet Duitse bakkersbedrijf Lieken heeft al een groen brood in de markt gezet. Het wordt gemaakt met behulp van spinazie, brandnetel en gierst en zou hierdoor extra ijzer leveren. Door de toevoeging van groente bevat het brood relatief weinig koolhydraten. Koolhydraatarm brood is in trek bij de consument, net als brood dat meer eiwit of vezels bevat dan regulier brood.

De inzet van niet-graangerelateerde ingrediënten in brood is een trend die de komende jaren sterk zal doorzetten en niet alleen vanwege de vraag naar glutenvrije producten. Oude en speciale graansoorten en niet-graangerelateerde alternatieven voor traditionele bloem en meel
brengen variëteit in smaak, hebben een goed verhaal en bieden diverse gezondheidsaspecten. Dit spreekt vooral een jongere doelgroep zeer aan.

Verwante dossiers: