Bram Kraaijvanger blijft scherp op kwaliteit

BIB 6/7-2022 Bram Kraaienvanger_Henk Riswick

Foto's: Henk Riswick

Een bakkerij overnemen van een bakker met een bekende naam. Dat was de uitdaging waar Bram Kraaijvanger (51) van bakker Bram in Wehl een kwart eeuw geleden voor stond. Dat was best lastig, maar het lukte. “Je basiskwaliteit moet goed zijn.”

In de dorpskern van het Gelderse dorp Wehl is het een komen en gaan bij de bakkerswinkel van Bram Kraaijvanger. Je parkeert hier gratis voor de deur, steekt de straat over en stapt via de automatisch openende deuren de gemoedelijke bakkerszaak in.
Eenmaal binnen vang je - via een doorkijkje aan de rechterkant - een glimp op van de bakkerij. Ook gaat je blik meteen naar de goedgevulde planken aan de rechterzijde waar je zelf je ontbijtkoek en diverse broodjes mag kiezen en pakken. Voor banket en vers gesneden broden helpen de dames achter de toonbank je.
“We hebben al een paar jaar zelfbediening”, vertelt Kraaijvanger. Dat werkt prima. “In een dorp als Wehl komen mensen ook voor een praatje en het sociale contact naar de winkel, dus helemaal overstappen op zelfbediening doen we voorlopig niet. Als ik in een stad zou zitten, zou ik dat wel durven.”
Iedereen kent Kraaijvanger inmiddels als bakker Bram. Dat komt niet alleen door de naam op de gevel van de bakkerij en op de verpakkingen, maar ook door de levensgrote foto van de vriendelijk kijkende bakker op de bedrijfsbus en de poster in de winkel weten de klanten wie de bakker is. “Maar ik bak hier niet alleen, het is teamwork.”

Herkenbaarheid

In 2007 sloot de ondernemer zich aan bij het Echte Bakkersgilde. “Ik heb toen de winkel verbouwd en de naam aangepast naar bakker Bram. Overal heb ik mijn foto op laten zetten voor meer herkenbaarheid. Ik ben zo mijn eigen visitekaartje geworden”, vertelt de Wehlse bakker. De Echte Bakker verzorgt de ondersteuning van de bakker op het gebied van reclame. “Het is een goede organisatie en je blijft eigen baas. Daarnaast heb je overleg met collega’s.”

De naamsverandering en het maken van reclame, zijn twee opmerkelijke veranderingen die het bakkersbedrijf in Wehl doormaakte in de afgelopen 25 jaar. Toen Kraaijvanger net begon heette zijn winkel nog brood- en banketbakkerij Som, naar de vorige eigenaar: kampioensbakker Hans Som. Dat was destijds een bekende naam in de regio en in de bakkersbranche.

BIB 6/7-2022 Bram Echte bakker

De winkel in Wehl was eerst een filiaal van de bakkerij van Som in Didam. Hier begon de carrière van Kraaijvanger als bakker en werknemer. In 1992 ging hij in Wehl werken en in 1997 volgde de overname.
‘Eigenaar Bram Kraaijvanger al twee keer Nederlands kampioen’, zo stond er 25 jaar geleden in de eerste uitgave van Bakkers in Bedrijf boven het artikel waarin de (destijds) kersverse bakkersondernemer aan het woord kwam. Net als zijn voorganger deed Kraaijvanger in die jaren veelvuldig mee aan wedstrijden en met succes. Hij genereerde er publiciteit mee en daarom was reclame maken niet nodig, zo vertelde hij toen. Inmiddels is het deelnemen aan bakwedstrijden verleden tijd. “Als je daaraan mee wilt doen, moet je het goed doen en veel trainen. Daar hebben we geen tijd meer voor.”

Basiskwaliteit

Het overnemen van de bakkerij van een ‘zwaargewicht’ en gevestigde naam was best lastig, vindt Kraaijvanger achteraf. Hoe heeft hij dat aangepakt? “We zijn blijven doen wat we al deden. Goed worden is geen kunst, goed blijven wel.” Daarvoor heb je niet een specifiek product nodig, waarin je uitblinkt, vindt hij. “De basiskwaliteit moet goed zijn. Met elke dag een 7,5 behaal je meer dan wanneer je de ene dag een 10 scoort en dan weer een 4.”
Net als 25 jaar geleden is de vraag van de klanten nog steeds leidend voor de producten die
de Gelderse bakker aanbiedt. Daarvan is brood de hoofdmoot. Was de verhouding destijds 70 procent brood en 30 procent banket, inmiddels is dat 75 procent versus 25 procent.
Het brandnetelbrood dat de bakker 25 jaar geleden in het artikel vermeldde, blijkt achteraf geen blijver te zijn geweest. “Na een paar weken was de grondstof daarvoor, die ik uit België haalde, op. Toen ben ik ermee gestopt.” Af en toe probeert hij nu ‘trendy’ producten uit zoals desembrood. “Op zaterdag verkoop ik een desem-ciabatta, maar daar is hier door de week geen vraag naar.”

Pudding

Zo’n 25 jaar geleden stond de bonbonvitrine nog prominent in de bakkerswinkel van Bram Kraaijvanger. Anno 2022 verkoopt de bakker geen chocolade meer. “Dat is meer iets voor specialisten.” Ook al is Bakker Bram vooral een broodbakker, puddingen biedt hij nog steeds aan. In de winkelkoeling staat altijd de pudding met lange vingers en die met aardbeienbavaroise. “Met de feestdagen aan het einde van het jaar hebben we altijd meerdere puddingen en daar verkoop ik er zo een stuk of honderd van.”

Hulp vragen

Werken met goede grondstoffen blijft zijn uitgangspunt. “Als dat goed is, kun je ermee verder.” Daarnaast blijft hij scherp op kwaliteit en kijkt hij kritisch naar zijn producten. “Als ik ergens niet uitkom qua productkennis of recepturen, zoek ik hulp. Ik ken een aantal mensen die ik kan bellen en die me altijd helpen.”
Nog altijd heeft Kraaijvanger veel plezier in zijn ambacht. “Ik ben er als het ware ingerold. Als tienjarig jongetje liep ik al rond bij de bakkerij. Dus ik doe dit al dertig jaar. Bakken vind ik nog steeds mooi om te doen: met bloem, water, gist en goede zin ’s nachts brood maken dat ’s ochtends meteen wordt verkocht. Werken in een team vind ik ook prachtig. De regels en de administratie zijn steeds meer geworden, dat vind ik minder leuk maar het hoort erbij.” Voor de jongens in zijn bakkerij wil bakker Bram het werk zo aangenaam mogelijk maken. “Als er iets kapot gaat, laat ik het meteen maken.”

Hoe ziet hij de toekomst? “Ik houd alle opties open. Omdat er steeds minder jonge bakkers zijn, wordt bedrijfsopvolging een lastig verhaal. Dit soort bedrijven als het mijne worden door grotere opgeslokt. Ik ben nu 51 dus ik ben er wel eens mee bezig. Mijn dochters doen iets heel anders en gaan me niet opvolgen. In de bakkerij heb ik momenteel geen bakkers die hebben aangegeven dat ze het willen overnemen. Als er iemand komt met een zak geld, stop ik meteen en ga ik iets heel anders doen. Wat? Dat weet ik nog niet. Ik kijk wel wat er op mijn pad komt.” 

Echte Bakker Bram Kraaijvanger was een van de eerste bakkers die 25 jaar geleden geïnterviewd werd voor Bakkers in bedrijf. Dat interview is hier terug te lezen. 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Patisserie de Rouw Vught viert 60-jarig jubileum met eetbare kerstkunstwerken

Patisserie de Rouw Vught viert 60-jarig jubileum met eetbare kerstkunstwerken

Patisserie de Rouw in Vught bestaat 60 jaar. Dit jubileum vieren ze met spectaculaire taarten en gebakjes voorzien van kerstornamenten. Ze staan symbool voor de creativiteit, innovatie en kwaliteit waar Patisserie de Rouw al 60 jaar voor staat. Ook gaven eigenaars Doris en Arthur de Rouw dit jaar een donatie van 4000 euro aan KiKa.

Vijf generaties Out in bakkerij aan het water

Vijf generaties Out in bakkerij aan het water

Bakker Out viert dit jaar het 125-jarig jubileum. Inmiddels staat de vijfde generatie aan het roer: Jacqueline Out. Hans en Willy, de ouders van Jacqueline, helpen nog steeds mee op de achtergrond. “Maar op mijn 71ste is het tijd om het wat rustiger aan te doen”, aldus Hans.

Bakker Floor van Lieshout bestaat 100 jaar

Bakker Floor van Lieshout bestaat 100 jaar

De Tilburgse bakkerij Floor van Lieshout bestaat 100 jaar. Dat vierde de familie grootst met een concert bij Poppodium 013. Als kers op de taart kreeg het bakkersbedrijf ook het predicaat Hofleverancier en de Tilburgse Ereprent.