Blijven klanten komen na corona?

Frank Jansen_Nederlands Bakkerij Centrum

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

Frank Janssen van het NBC is voorzichtig optimistisch: “Ik denk dat de bakker hier uiteindelijk van gaat profiteren en brood als productcategorie ook. Al voor corona liet het ambachtelijk kanaal een lichte groei zien. De pandemie veroorzaakte een aantal veranderingen die deze groei versnelden. Ten eerste de aandacht voor lokaal. De maatschappelijke aandacht daarvoor groeide al. En je ziet dat mensen in tijden van onzekerheid meer hechten aan voedselveiligheid en zekerheid, en dus sneller kopen in de buurt, bij een vertrouwd gezicht. Ik verwacht dat dit een blijvend karakter heeft. Consumenten zijn dat weer gaan waarderen.”

Thuiswerken

Tweede groei-oorzaak is het thuiswerken en het feit dat mensen thuis meer consumeren. “Dat thuiswerken zal – deels – blijven, maar in hoeverre de werkende klant na corona, als de agenda’s weer voller worden, tijd neemt om tussen 9 en 5 zijn boodschappen te doen, valt te betwijfelen”, denkt Janssen. “En dan heb je nog de horeca en catering. Bakkers die aan die kanalen leveren, hebben een flinke afzet moeten missen. Ik verwacht dat deze markt zich zal herstellen, als horeca en catering weer opengaan.”

Het nieuwe normaal

Of het ambacht blijft profiteren, is afhankelijk van al deze facetten. “De vraag is ook hoe snel of langzaam de maatschappij weer normaliseert. En: wat is het nieuwe normaal? Blijven we bijvoorbeeld online bestellen? Bovendien is het ambacht zelf aan zet. U moet ‘nieuwe’ klanten omarmen en aan u binden. Onderscheidend vermogen is hierbij een belangrijk element. En speel in op veranderde behoeften als gemak, online bestellen en zo meer. Gelukkig weten steeds meer bakkers dit te realiseren.”

Het NBC is er om de bakkerijsector te versterken. Dat doen wij onder andere door marktdata te  verzamelen, zodat u daarop kunt sturen. Het NBC heeft samen met onderzoeksbureau GfK een eigen methodiek ontwikkeld die de broodmarkt in Nederland gedetailleerd weergeeft, zowel in-home als out-of-home. Voor vragen, neem contact met mij op via f.janssen@nbc.nl.

NBC_logo

Bekijk alle vragen in het dossier Vraagbaak NBC bekijken.

Dossiers
Lees ook
Circulaire economie

Circulaire economie

Mijn verwachting is dat de komende jaren in het teken zullen staan van vergroening en een tekort aan grondstoffen. Dat vergroening niet altijd eenvoudig is, bewijst Elon Musk van Tesla. Zijn auto’s zijn energiezuinig, maar een paar maanden geleden kocht hij voor 1,5 miljard dollar aan bitcoins. Nu heeft hij te kennen gegeven hier weer afstand van te...

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Zonder chaos geen orde

Zonder chaos geen orde

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan.