Blijven klanten komen na corona?

Frank Jansen_Nederlands Bakkerij Centrum

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

Frank Janssen van het NBC is voorzichtig optimistisch: “Ik denk dat de bakker hier uiteindelijk van gaat profiteren en brood als productcategorie ook. Al voor corona liet het ambachtelijk kanaal een lichte groei zien. De pandemie veroorzaakte een aantal veranderingen die deze groei versnelden. Ten eerste de aandacht voor lokaal. De maatschappelijke aandacht daarvoor groeide al. En je ziet dat mensen in tijden van onzekerheid meer hechten aan voedselveiligheid en zekerheid, en dus sneller kopen in de buurt, bij een vertrouwd gezicht. Ik verwacht dat dit een blijvend karakter heeft. Consumenten zijn dat weer gaan waarderen.”

Thuiswerken

Tweede groei-oorzaak is het thuiswerken en het feit dat mensen thuis meer consumeren. “Dat thuiswerken zal – deels – blijven, maar in hoeverre de werkende klant na corona, als de agenda’s weer voller worden, tijd neemt om tussen 9 en 5 zijn boodschappen te doen, valt te betwijfelen”, denkt Janssen. “En dan heb je nog de horeca en catering. Bakkers die aan die kanalen leveren, hebben een flinke afzet moeten missen. Ik verwacht dat deze markt zich zal herstellen, als horeca en catering weer opengaan.”

Het nieuwe normaal

Of het ambacht blijft profiteren, is afhankelijk van al deze facetten. “De vraag is ook hoe snel of langzaam de maatschappij weer normaliseert. En: wat is het nieuwe normaal? Blijven we bijvoorbeeld online bestellen? Bovendien is het ambacht zelf aan zet. U moet ‘nieuwe’ klanten omarmen en aan u binden. Onderscheidend vermogen is hierbij een belangrijk element. En speel in op veranderde behoeften als gemak, online bestellen en zo meer. Gelukkig weten steeds meer bakkers dit te realiseren.”

Het NBC is er om de bakkerijsector te versterken. Dat doen wij onder andere door marktdata te  verzamelen, zodat u daarop kunt sturen. Het NBC heeft samen met onderzoeksbureau GfK een eigen methodiek ontwikkeld die de broodmarkt in Nederland gedetailleerd weergeeft, zowel in-home als out-of-home. Voor vragen, neem contact met mij op via f.janssen@nbc.nl.

NBC_logo

Bekijk alle vragen in het dossier Vraagbaak NBC bekijken.

Dossiers
Lees ook
Bas Gommans gaat voor de titel Meester Boulanger

Bas Gommans gaat voor de titel Meester Boulanger

Bas Gommans gaat in mei 2022 examen doen voor de titel Meester Boulanger. Hij traint momenteel hard voor dit examen. Zijn reis naar de meestertitel legt hij online vast op de website www.oprijsmetbakkerbas.nl.

Investeren in de toekomst

Investeren in de toekomst

Met de start van het nieuwe schooljaar beginnen ook weer de stages. Meestal zijn deze al voor de zomer geregeld, maar er zijn altijd een paar leerlingen die geen stageplek hebben weten te vinden. Op zich is dat bijzonder, in een tijd waarin het personeel niet voor het oprapen ligt en we nieuwe aanwas hard nodig hebben.

Patisserie van de bakker

Patisserie van de bakker

Afgelopen zomer in Frankrijk zag ik het overal: patisserie van de bakker. Niet de haute couture-taartjes die je in Parijs en andere grote steden veel ziet, maar de koeken, cakejes en tartelettes in elk dorp bij de bakker op de hoek, waar je je dagelijkse (stok)brood haalt. Het woord patisserie doet in dit verband misschien wat vreemd aan. Ik zie daarbij...